Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 26

Onderwerp: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

  1. #1

    Standaard Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    Beste liefhebbers,

    Het is alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb. Daarbij heb ik mij eerst goed ingelezen op diverse forums over dit onderwerp.
    Mijn dakraam werkt nog helemaal 100% naar behoren, maar heb het idee dat hij iets stroever begint te lopen. Nu mijn S3 er als nieuw bijstaat, zowel exterieur alswel motorisch, wil ik zulke vaak achterstallige klusjes, niet overslaan.

    Nu heb ik begrepen dat het spulletje "Krytox" gebruikt word in de Audi garage. Niet goedkoop (a 40 euro per flesje), maar wel absoluut het beste spul.
    En niet onbelangrijk, origineel ook gebruikt. Op ebay te vinden onder: "Spezial Gleitmittelspray Krytox Original VW G052172M2"

    Nu wil ik jullie graag vragen, hoe ga je te werk om het dakraam te smeren?
    Mij leek een soort van logische volgorde:
    - Dakraam geheel openen & stoelen afdekken aan de binnenzijde ter bescherming van het opspattende goedje.
    - Eerst met een borsteltje het vuil uit de 'sleuven' borstelen. Er zal vast een hoop troep ingewaaid zijn in de afgelopen jaren.
    - Dan het middel erop sprayen, of met een doek aanbrengen?

    Wie helpt mij, om een goed stappenplan op te zetten?

    Enige vragen die nog door mijn hoofd gaan:
    - Zit er ook waterafvoer wat eventueel verstopt kan zitten...
    - Hoe breng ik het middel uit de spuitbus het beste aan? (en is het ook geschikt voor de rubbers)

    Wellicht overige zaken....

    Interessant, en hopelijk ook voor mede audi rijders een handige tool, als ze hun dakraam gaan
    onderhouden!


    # Ps in de bijlage een random google foto, die kunnen we wellicht gebruiken om bepaalde zaken aan te wijzen...

    a09a1d64-0b68-4d74-852f-d38454142773-image25.jpg

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Misschien heb je hier wat aan.

    Afvoeren zeker schoonmaken. Onderhoud panoramaschuifdak.pdf

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    En hier bevinden zich de afvoer leidingen

    En ook ik moet aan de slag, zeker omdat mijn panorama dak de laatste 5 cm kreunende geluiden maakt bij het volledig openen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  4. #4

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    Goede tips!

    Heef toevallig iemand een part nummer van de windvanger? In de mijne zit precies in het midden een scheurtje. Ben haast geneigd hier een stoffen tape aan beide zeide overheen te plakken.

  5. #5

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Thx....


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Ik lees graag even mee in dit topic.
    Ook ik had nml last van een krakend dak bij mijn 2017 A3.
    Terug bij dealer geweest en onder garantie is (uiteindelijk) het hele dak zowat vervangen. Nu kraakvrij.
    Krytox is idd wat zij gebruiken, maar belachelijk duur eigenlijk...
    Zou er nog een alternatief zijn?
    Anders zal ik toch ook maar zo'n tubetje kopen om hem te onderhouden / kraakvrij te houden.

  7. #7
    DumanB8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Ik lees graag even mee in dit topic.
    Ook ik had nml last van een krakend dak bij mijn 2017 A3.
    Terug bij dealer geweest en onder garantie is (uiteindelijk) het hele dak zowat vervangen. Nu kraakvrij.
    Krytox is idd wat zij gebruiken, maar belachelijk duur eigenlijk...
    Zou er nog een alternatief zijn?
    Anders zal ik toch ook maar zo'n tubetje kopen om hem te onderhouden / kraakvrij te houden.
    45 euries inderdaad en voor een iets grotere tube betaal je 75 euro. Tevens is de 75 euro versie een spuitfles en de 45 euro net als een kit tube dus heb je een kitpistool nodig om het aan te brengen.
    Audi a4 (b8) avant 2.7tdi 100jahre innovation pack Deep Sea Blue Pearl DME motorsport: 190pk 409nm > 262 pk 552NM

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DumanB8 Bekijk Berichten
    45 euries inderdaad en voor een iets grotere tube betaal je 75 euro. Tevens is de 75 euro versie een spuitfles en de 45 euro net als een kit tube dus heb je een kitpistool nodig om het aan te brengen.
    Welke heb jij het over qua bestelnummers?

    Want ik zie alleen een heel klein 30ml knijpflesje G 052172A1:
    https://i.hood.de/fit-in/850x500/ima...4/97048249.jpg

    Of een spray, G052172M2:
    https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/915458_x800.webp

  10. #9
    DumanB8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Welke heb jij het over qua bestelnummers?

    Want ik zie alleen een heel klein 30ml knijpflesje G 052172A1:
    https://i.hood.de/fit-in/850x500/ima...4/97048249.jpg

    Of een spray, G052172M2:
    https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/915458_x800.webp
    Geen idee hoeveel ml het is er staat enkel 160 gram op hier wat foto's welke ik heb aangeschaft voor 45 euries.
    20200523_195141.jpg20200523_195158.jpg
    20200523_195202.jpg20200523_195220.jpg

    Of ben ik nou degene met een verkeerd product? Dit is wat audi mij heeft gegeven toen ik zei dat ik me panorama dak de rails moest insmeren. Als ik een verkeerd product hebt gehad dan smeer ik dat over de personeel bij audi over de gezicht, want wittebrug komt dan echt me strot uit.
    Laatst gewijzigd door DumanB8; 23-05-20 om 20:15.
    Audi a4 (b8) avant 2.7tdi 100jahre innovation pack Deep Sea Blue Pearl DME motorsport: 190pk 409nm > 262 pk 552NM

  11. #10
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Om het open dak volgens de onderhoud instructie te smeren heb je het goede smeervet, dus laat ze maar zonder verjongingskuur verder leven.

    Voor het in de juiste conditie houden van de dakraam rubbers heb je volgens de onderhoud instructie het als voorbeeld bijgevoegde smeervet nodig ( ook circa € 45,- )

    Het door Allewijn als 1e opgegeven bestelnummer is volgens mij voor het smeren van het dakmechanisme van een cabrio uitvoering.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  12. #11

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Er zijn voor verschillende modellen/modeljaren verschillende smeersels in tube of spray van verschillende groottes en afhankelijk van welk dakonderdeel je gesmeerd wil hebben..... Toch is goed onderhoud van je panoramadak uiteindelijk een kostenbesparing, een nieuw dakje = duur.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    Ik lees graag even mee in dit topic.
    Ook ik had nml last van een krakend dak bij mijn 2017 A3.
    Terug bij dealer geweest en onder garantie is (uiteindelijk) het hele dak zowat vervangen. Nu kraakvrij.
    Krytox is idd wat zij gebruiken, maar belachelijk duur eigenlijk...
    Zou er nog een alternatief zijn?
    Anders zal ik toch ook maar zo'n tubetje kopen om hem te onderhouden / kraakvrij te houden.
    Hee, ik ben erg benieuwd wat ze precies vervangen hebben. Aangezien ik zelf ook last heb van een krakenddak tijdens het rijden (als deze gesloten is). Ik heb mijn A3 8v 2014 een maand geleden gekocht maar is nu nog in de garantie. Ik dacht dat dit met smeren wel opgelost zou worden maar door jouw bericht word ik wel wat angstig.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    @mvelden, in eerste instantie had mijn Audi dealer ook het dak alleen gesmeerd. Dat werkte voor een aantal weken/maanden, maar kraken/torderen bij rijden over heuvels kwam terug. Daarna hebben ze het complete frame vervangen en ik meen ook zwart 'vilt' op bepaalde plekken geplaatst volgens een TBA van Audi. Ik weet niet meer precies welke onderdelen dat waren, maar staat wel op een bon. Mocht je daar echt behoefte aan hebben, dan kan ik dat nog wel voor je op zoeken. Maar laat ze eerst maar eens smeren, wie weet lost dat het permanent op.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - dmeren & onderhoud

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door allewijn Bekijk Berichten
    @mvelden, in eerste instantie had mijn Audi dealer ook het dak alleen gesmeerd. Dat werkte voor een aantal weken/maanden, maar kraken/torderen bij rijden over heuvels kwam terug. Daarna hebben ze het complete frame vervangen en ik meen ook zwart 'vilt' op bepaalde plekken geplaatst volgens een TBA van Audi. Ik weet niet meer precies welke onderdelen dat waren, maar staat wel op een bon. Mocht je daar echt behoefte aan hebben, dan kan ik dat nog wel voor je op zoeken. Maar laat ze eerst maar eens smeren, wie weet lost dat het permanent op.
    Bedankt voor je snelle reactie! Jaa ik ben eerst van plan om het dak zelf te smeren met de aangegeven smeermiddelen. Echter vind ik het smeermiddel nog aardig prijzig. Is er mischien een alternatief middel dat het even goed doet.

    Ook ben ik benieuwd op welke plekken ze precies het vilt hebben gezet. Is dat bekend voor jou?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  16. #15

    Standaard Niet meer van toepassing

    Niet meer van toepassing
    Laatst gewijzigd door Koekkerd; 07-09-20 om 18:43.

  17. #16

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    @Koekkerd WD40 is geen smeermiddel dus beter niet te gebruiken voor je panoramadakonderhoud. Rubber en WD40 is ook niet altijd een goede combi. Als je dak helemaal vast zit na slecht onderhoud en je wil het weer los krijgen, dan zou ik pas de WD40 pakken. Ik neem even aan dat je dakraam gewoon goed is afgesteld. De rubbers smeer je eigenlijk in met krytox, PTFE spray met een doekje/sponsje aanbrengen op de rubbers is misschien al wel voldoende. Het oude vet inderdaad verwijderen. Zorg dat je afvoergoten goed doorstromen. Opzich zou je daarna met PTFE white grease en een kwastje een heel eind moeten komen. Hier nog een plaatje van de plekken die je op je a4 b8 goed moet insmeren (voldoende vet gebruiken..):
    Bijlage 260346

    Bovendien op de 'bodem' van de rail een dunne film aanbrengen. Dan een paar keer heen en weer schuiven. Als er daarna duidelijk overtollig vet zit op plekken moet je dat even weghalen, maar haal zeker niet teveel weg.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    Ik maak de rubbers en rails allemaal eerst schoon met baby billen reinigings doekjes. Was een tip van een Engels forum en werkt perfect!

    Daarna idd met Krytox.
    Maar dat is bij mij op en belachelijk duur.

    Waar koop je geschikt wit ptfe vet?

  19. #18

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    Niet meer van toepassing
    Laatst gewijzigd door Koekkerd; 07-09-20 om 18:43.

  20. #19
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    Audi heeft de officiële inspectielijst recent uitgebreid met het periodiek onderhoud van het Panoramadak.
    Dit onderhoud, inhoudende, dakinzetstuk controleren, schoonmaken en opnieuw insmeren staat nu voor elke 60.000 Km of elke twee jaar in de onderhoudsplanning.

    De reden zou een ervaringsgegeven zijn, dat het smeervet in de geleidingen van het schuifdak "uithard" waardoor de aandrijfmotor in de tijd gezien overbelast wordt en hierdoor op den duur defect kan raken.

    NB:
    Of de eerder genoemde alternatief te gebruiken vetten ( ten opzichte van het door de fabriek voorgeschreven vet ), dezelfde wrijvingsweerstand en standtijd hebben als het originele vet, lijkt mij een aandachtspunt, anders wordt goedkoop smeren op den duur misschien toch duurkoop, zonder coulance.
    Panorama beurtje bij de dealer kost mij in 2020 circa € 45,45 excl. all-in met 2 jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden.
    Doe wat jezelf het beste lijkt.

  21. #20

    Standaard Re: Panoramadak / schuifdak - smeren & onderhoud

    @pon3 Bedoel je dat het voorheen niet op de onderhoudstabel stond? Ik durf dat toch te betwisten hoor.. Of het gedaan werd is een 2e

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •