Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

  1. #1
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Goedenavond,

    Ik heb een bijzondere ervaring opgedaan met mijn A3 E-tron uit 2015.
    Vanmiddag ben ik met een volle accu vertrokken vanaf mijn werk. Toen ik thuis kwam (40 km) was de accu precies leeg.
    De app gaf aan: 5% en 0 KM.

    Ik leg de auto aan de stekker, het groene lampje brandt, maar knippert niet.
    Dat was gek, normaal begint hij te laden.
    Ik stap terug in de auto, en tot mijn verbazing zie ik dat de accu voor 100% vol zit en dat ik weer 43 km kan rijden.
    Ik heb even geprobeerd om een rondje te rijden, en inderdaad, met een lege accu kan ik toch weer elektrisch rijden.

    Toen ik thuis kwam was de kilometerteller van 43 naar 37 gegaan. Vervolgens heeft de auto er 2 KW bijgeladen (normaal meer dan 8KW) en opnieuw geeft hij aan dat de accu vol is.

    Is dit probleem herkenbaar?
    En bovenal, wat gebeurt er als ik gewoon doorrijdt en de accu straks heeeelemaal leeg is?
    Ik ben benieuwd of dit een bekend probleem is en of er een reset mogelijk is.

  2. #2
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Heel apart inderdaad. Kan er niets van maken omdat het iets onmogelijks lijkt.

    Ik heb trouwens nog nooit meer dan 8 kWh kunnen laden. Hooguit 7,4 kWh bij een lege accu.

  3. #3
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Denk dan toch dat je ongemerkt op de benzine motor hebt gereden in de accu Hold conditie en dat de waarde in de app er een was van een historische sessie. ( kijk eens naar de laatste contact datum welke ook in het scherm van de app benoemd wordt, of je niet te maken hebt met oude data ) want zulk een eerdere historische status wil nog wel eens blijven hangen op de server.. ( hersteld zich ook weer bij de volgende update sessie )

    Zeker omdat de auto de door jouw beschreven rest capaciteit ook daadwerkelijk nog blijkt te hebben.
    Want energie komt niet gratis in de accu ( benodigd geladen vermogen is ongeveer 180 / 200 watt per KM afhankelijk van rijstijl).

    Als de accu geheel leeg is, schakelt de auto gewoon zelf in de benzine - accu hold modus, waarbij de accu dan indirect een vijftal procenten opgeladen wordt.

  4. #4
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Heel apart inderdaad. Kan er niets van maken omdat het iets onmogelijks lijkt.

    Ik heb trouwens nog nooit meer dan 8 kWh kunnen laden. Hooguit 7,4 kWh bij een lege accu.

    Je hebt gelijk, in mijn optiek was het iets meer dan 8 kwh, maar nu ik op mijn meter kijk is het inderdaad iets meer dan 7 kwh (7,55 de laatste laadbeurt)

  5. #5
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Ik was ervan overtuigd dat de motor niet aan was geweest. Maar voor de zekerheid even het verbruik gecheckt: 1 op 300.
    Het bewijs dat de motor niet aan is geweest.

    Ik ben ervan overtuigd dat het een softwarefout was. En dat ik toch met een lege accu kon rijden, kan dus maar één ding betekenen: ik gebruikte het laatste beetje reststroom wat normaliter nooit wordt verbruikt. Dus eigenlijk was ik mijn batterij aan het slopen toen ik doorreed.

    Goed, het verhaal gaat verder.
    Gisteravond is er 2 KWH in de auto geladen en de accu was vol, volgens het systeem.
    Vanmorgen stap ik in de auto, en.... de auto geeft aan dat hij maar 11 KM kan rijden. Het systeem heeft zichzelf dus gereset, want 11 KM komt aardig overeen met die 2 kwh.
    Ik kom aan op mijn werk, en leg de auto aan de lader. Halverwege de dag ben ik naar mijn auto gelopen, en de accu was helemaal vol.

    EInd van de middag stap ik in.... en de accu zit ineens maar halfvol. OP de km-teller staat 22 km en uit de statistieken blijkt dat er maar 4,nogwat KWH is verbruikt.

    Mijn conclusie: er is een probleem met het systeem wat meet hoe vol de batterij zit...
    Iemand anders wel eens van dit probleem gehoord?


  6. #6
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Zou ook kunnen dat de besturings electronica van het HV laadsysteem of de accu's manco's vertonen ( beide gemonteerd in de accubak onder de auto )

    Zie dat je ook een A3 e-tron 2015 hebt, heb jij de terugroepactie al ( gratis) laten uitvoeren op het inwendige van de HS accubak i.v.m. mogelijke vochtproblemen en aantasting van de accu's en besturing in die accubak. Tijdens deze TRA test en controleert de dealer ook het gehele laadsysteem op juiste werking .

    Zie hiervoor mijn toenmalig topic A3 e-tron terugroepactie TRA 93D2: de hoge spanning accubak

    .

  7. #7
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Bedankt voor je reactie! Weet je ook wanneer die terugroepactie in gang is gezet?
    In het RDW-kentekenregister zie ik geen terugroepactie voor mijn auto, en ik heb hem in oktober 2018 gekocht.
    Mocht de actie voor die tijd al zijn geweest, dan heeft de vorige eigenaar het misschien gedaan.

  8. Ad
  9. #8
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Dacht ergens 3e-4e kwartaal 2019, maar vele A3 e-tron berijders ( denk 98% van de eerste bezitters waren lease rijders ivm de bijtelling ) zaten toen op het einde van hun contract
    en hebben daar bewust - onbewust geen gehoor meer aan gegeven. Er staan dus volgens mij nog zeer vele TRA`s voor dit ( en andere ) issues op VIN code bij de dealers open.

    Ik zou gewoon de Audi dealer in zijn systeem laten kijken en op basis van jouw VIN code staat er dan wel of deze TRA is uitgevoerd of dat er nog openstaande TRA`s zijn.
    Ook plakt men op de accuafdekking ( onder de bekleding ) in de kofferruimte de stickers van uitgevoerde TRA`s en aanvullend vermeld men ze ook in het onderhoudsboekje.

    Voorgaande en jouw andere vragen zijn vrijwel allemaal aan bod gekomen in de reacties op het topic van de link, gewoon even doorlezen.

    Succes.

  10. #9
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Ik ga eens naar de audi-dealer.

    Wat ik de laatste tijd merk is dat mijn auto stukje bij beetje weer de oude wordt.
    In eerste instantie laadde hij op tot 11 km (23% volgens de app). Toen tot 22 km (49%). Daarna 32 (80%)
    Bij al die keren gaf hij in eerste instantie aan dat hij tot 100% geladen was, maar als je vervolgens de volgende ochtend wegreed kwam de boordcomputer tot de conclusie dat de accu toch niet vol was.

    De laatste drie keer laadt de auto weer gewoon 43 km en 100%.

    Hopelijk vanaf nu weer probleemloos.
    Maar stiekem kan ik er niet tegen dat ik schijnbaar de enige ben die dit heb meegemaakt...

  11. #10
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    Dacht ergens 3e-4e kwartaal 2019, maar vele A3 e-tron berijders ( denk 98% van de eerste bezitters waren lease rijders ivm de bijtelling ) zaten toen op het einde van hun contract
    en hebben daar bewust - onbewust geen gehoor meer aan gegeven. Er staan dus volgens mij nog zeer vele TRA`s voor dit ( en andere ) issues op VIN code bij de dealers open.

    Ik zou gewoon de Audi dealer in zijn systeem laten kijken en op basis van jouw VIN code staat er dan wel of deze TRA is uitgevoerd of dat er nog openstaande TRA`s zijn.
    Ook plakt men op de accuafdekking ( onder de bekleding ) in de kofferruimte de stickers van uitgevoerde TRA`s en aanvullend vermeld men ze ook in het onderhoudsboekje.

    Voorgaande en jouw andere vragen zijn vrijwel allemaal aan bod gekomen in de reacties op het topic van de link, gewoon even doorlezen.

    Succes.
    Bedankt Pon3! Er staat inderdaad nog het een en ander open! Zie https://www.mupload.nl/img/ky088142gpq.jpeg


  12. #11
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Lege batterij ineens vol na insteken laadkabel

    @jwdeleeuw Prima toch, na realisatie van de TRA`s heb je ook ( gratis) inzicht in de oorzaak en herstel van de problemen met je laadcyclus van de HV accu.

    Laat straks na realisatie eens horen of hier vocht aantasting binnen het HS accu pakket aan ten grondslag ligt ( indien positief zul je waarschijnlijk een nieuw HS accu pakket krijgen)

    Succes

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •