Oorspronkelijk geplaatst door
allewijn
@
base86: Zojuist geupdate. Werkt perfect. Kaartmateriaal 2018/2019 mét google earth look. Bedankt.
Dan nu 'DE ECO HYBRIDE VRAAG':
Vandaag voor het eerst een goede rit met mijn geïmporteerde A3 E-Tron gemaakt, nml de rit naar de RDW om hem te laten 'keuren'.
Nu dat gebeurd is en bpm aangifte gedaan, wachten op de kentekendelen. Daarna NL platen en dan ga ik rijden.
Dit was mijn eerste rit met het oog op 'zuinig rijden' (de rit van Duitsland naar Nederland, na aankoop, was flink 650km lang lekker hard door rijden).
Jullie E-Tronners begrijpen dit vast als geen ander, en hebben ongetwijfeld al de nodige praktijk ervaring, dus hier de vraag:
Hoe rij ik, zonder als een bejaarde te rijden, zo zuinig mogelijk?
Mijn traject:
Ik rij 5x per week woon-werk. Dat is een traject van 53km enkele rit.
Thuis altijd opgeladen. Dorp uit rijden, direct 80km/u weg op. Circa 10km lang deze weg. Daarna snelweg op. Circa 35km op deze weg. Daarna snelweg af en laatste kilometers bebouwde kom door naar werk.
Op werk kan ik hem opladen en kan ik opgeladen dezelfde route weer terug naar huis.
Ik wil/hoef op de snelweg niet harder te rijden dan zeg 110km/u...
Wat is nu 'wijsheid' qua EV standen?
Eerst (waar hij altijd standaard op begint) volledig electrisch rijden tot dat op is en dan rest va de rit door laten gaan in 'hybrid hold' (waar hij dan automatisch naar springt)?
Óf bij start gelijk kiezen voor 'Hybride'?
Óf....
En de 'S' stand? Die gebruiken of beter in 'D' stand 'zeilen'?
Want die 'S' stand voelt, zeker in bebouwde kom, wel erg fijn met dat harde remmen/regenereren.
De rit die ik nu naar de RDW gemaakt had (en retour naar huis) heb ik met één acculading gedaan (thuis opgeladen voor vertrek, waarbij hij bij start 42km bereik aan gaf).
Ik zie op de boordcomputer nu dat ik over de 123 afgelegde kilometers een gemiddeld verbruik had van 27,5 km/l.
Is dat 'netjes'?!?!?!
En een elektrisch verbruik van 11,6 km/kWh.
Die elektrische waarde zegt mij echt niks... Iemand die dat kan uitleggen?
Jullie snappen het al -> Dit 'eco-lulletje' wil natuurlijk ook eventjes zo zuinig mogelijk rijden met zijn nieuwe E-Tron en de EV modussen volledig meester worden ;-)
Ik hoop op jullie ervaring.
Bedankt.