Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Verbruik koelvloeistof

  1. #1
    Mausie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    45
    Posts
    1.134
    Kudos
    119
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Verbruik koelvloeistof

    Ik ben eens benieuwd of er hier mensen met een A3/S3 8V die een verbruik constateren van koelvloeistof. Ik heb reeds wat moeten bijvullen. Althans bij de dealer en constateer weer een lichte daling.

    Op Motortalk loopt ook een Topic hierover:
    http://www.motor-talk.de/forum/audi-...1#post41080784

    Wie verbruik constateert zou je dan het volgende willen vermelden:

    Motortype:
    Gereden Kilometers:
    Pijlhoogte:

    Koelvloeistofpijl.jpg
    Audi S3 Sportback - 8V - Pro Line Plus - S tronic - Panoramic roof - ACC - B&O - S-sportseats - 19" OEM - Monsoon Grey

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.310
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Alleen toen om de eerste 1000 km had gereden, toen ging het lampje in eens aan.
    Dealer heeft het toen bijgevuld.
    Sinds die tijd blijft het goed.
    Heb een 2.0TDI 49k km.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3
    Sepster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    562
    Kudos
    13
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Zou niet mogen in principe...het is immers een gesloten systeem ,kan zijn dat je ergens een klein lek hebt ,of een slang die niet helemaal lekker is aangesloten ..

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Afgelopen vrijdag ging bij mijn A3 SB 2.0 TDI het koelvloeistof lampje branden.

    Meteen even gekeken en het reservoir was nagenoeg leeg.

    Na het opnieuw starten kreeg ik geen melding meer en ben toen maar even langs de dealer gereden.

    Daar hebben ze op het eerste gezicht geen lekkage geconstateerd. Wel kreeg ik te horen dat er een serie is geweest waarbij er problemen kunnen ontstaan aan het koelvloeistof systeem. Echter, dat zou dan binnen de eerste 5000 km opgetreden moeten zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik sta nu pas op zo'n 20.000km.

    Even in de gaten houden dus en als het weer terugkomt, dan gaan ze hem goed onderzoeken ....
    Audi A3 Sportback Pro Line S - 2.0TDI H6 8V - MY 2014

  5. #5
    Mausie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    45
    Posts
    1.134
    Kudos
    119
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Bedankt voor je bericht. 'Op het eerste gezicht niks geconstateerd', dus weer gewoon bijgevuld. Lijkt me dan toch niet normaal, dat het reservoir helemaal leeg staat? Ik zal het in de gaten houden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sn0wbr0 Bekijk Berichten
    Afgelopen vrijdag ging bij mijn A3 SB 2.0 TDI het koelvloeistof lampje branden.

    Meteen even gekeken en het reservoir was nagenoeg leeg.

    Na het opnieuw starten kreeg ik geen melding meer en ben toen maar even langs de dealer gereden.

    Daar hebben ze op het eerste gezicht geen lekkage geconstateerd. Wel kreeg ik te horen dat er een serie is geweest waarbij er problemen kunnen ontstaan aan het koelvloeistof systeem. Echter, dat zou dan binnen de eerste 5000 km opgetreden moeten zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik sta nu pas op zo'n 20.000km.

    Even in de gaten houden dus en als het weer terugkomt, dan gaan ze hem goed onderzoeken ....
    Audi S3 Sportback - 8V - Pro Line Plus - S tronic - Panoramic roof - ACC - B&O - S-sportseats - 19" OEM - Monsoon Grey


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mausie Bekijk Berichten
    Bedankt voor je bericht. 'Op het eerste gezicht niks geconstateerd', dus weer gewoon bijgevuld. Lijkt me dan toch niet normaal, dat het reservoir helemaal leeg staat? Ik zal het in de gaten houden.
    klopt, dat lijkt mij ook niet normaal. De auto heeft ongeveer een uur in de werkplaats gestaan, dus ik neem aan dat ze wel even serieus gekeken hebben, maar niets gevonden. Uiteindelijk hebben ze het reservoir weer gevuld en ik ben er nu extra alert op. Trouwens, ik had er tot op heden ook nog helemaal niet naar gekeken, misschien heeft hij vanaf dag 1 al weinig inhoud gehad.... oeps...

    Zodra ik merk dat hij afneemt, dan ga ik uiteraard weer langs de dealer en zal ik het hier even laten weten...
    Audi A3 Sportback Pro Line S - 2.0TDI H6 8V - MY 2014

  7. #7
    Giesso's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    39
    Posts
    519
    Kudos
    34
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Hier een 1.6 TDI S-Tronic, en tot op heden nog geen druppel er uit. Staat op ruim 45000 km en check elke maand altijd even.
    A3 8V Sportback 1.6 TDI S-Tronic Ambition Pro Line S [2013-20**]
    A3 8P Sportback 1.4 TFSI S-Edition [2010-2013]
    In het bezit van VAG-COM kabel (regio Achterhoek)

  8. Ad
  9. #8
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Even een topicbump. Vriendin van me heeft een 8V 1.4 TFSI waarbij bij de eerste beurt koelvloeistof bij is gevuld. Nu 2 jaar later bijna de volgende beurt bij ongeveer 26500km staat hij weer op minimaal.
    Meer mensen met dit probleem? En is er ergens een oorzaak aan te wijzen?

  10. #9
    svkaster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    525
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Dat is toch niet zo veel erbij dan ? Min max is niet meer dan 100ml.

    Ik vindt het eigenlijk niet veel.
    VCDS Regio Eindhoven - Originele Ross Tech kabel - 17.1.3

  11. #10
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Vind ik wel. In mijn familie rijden diverse VAG auto's die tussen de 15 en 27 jaar oud zijn. Daar hoeft nooit maar een druppel koelvloeistof bij.
    Ik las hier al het verhaal dat de dealer had gezegd dat de A3 een complex koelvloeistofsysteem heeft en dat er ergens lucht kan hebben gezeten. Dat doen me denken aan het indekken van Audi bij het olieverbruik van de TFSI motoren. "Een liter op 1500 kilometer is nog binnen de norm". Ken de grens niet precies, maar als klant voel je je wel bedonderd.

  12. #11
    Nick A3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Mijn 1.6TDI uit 2013 moest na 80.000 km ook ineens koelvloeistof hebben, tot meerdere keren per maand toe. Naar de dealer geweest en daar bleek het een bekend probleem, er is een gemodificeerde waterpomp (uit mijn hoofd) uit Duitsland gekomen, en nu heb ik 20.000 km al geen problemen meer.

  13. #12
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Ik heb vanavond langs de weg gestaan en Audi mobiliteitsgarantie kunnen bellen omdat ik een melding kreeg: motor afzetten en koelvloeistof controleren.
    Er zat nog voldoende vloeistof in, de temperatuur was 90 graden en ze konden geen foutmelding uitlezen. Voor de zekerheid is die vervolgens weggetakeld. Ik heb een 1.6TDI 110PK met 107.000 km van eind 2013. Probleem ook bij anderen bekend??
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  14. #13
    BenJoep's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Leeftijd
    43
    Posts
    216
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansderk Bekijk Berichten
    Ik heb vanavond langs de weg gestaan en Audi mobiliteitsgarantie kunnen bellen omdat ik een melding kreeg: motor afzetten en koelvloeistof controleren.
    Er zat nog voldoende vloeistof in, de temperatuur was 90 graden en ze konden geen foutmelding uitlezen. Voor de zekerheid is die vervolgens weggetakeld. Ik heb een 1.6TDI 110PK met 107.000 km van eind 2013. Probleem ook bij anderen bekend??
    Iets soortgelijks gehad, alleen ben ik gewoon nog zelf bij de dealer terecht gekomen. Bij mij was het een lekkage tussen de radiator en een aansluiting.
    | Audi A3 Sportback 8V Ambition Pro-Line S 1.4TFSI (140pk) CoD |

  15. #14
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Bij mij is nu het expansievat vervangen. Kosten €145 en uiteraard geen coulance. Ik word beetje moe van service Audi. Vind het vrij absurd bedrag voor zo'n plastic tankje.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  16. #15
    IF77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Verbruik koelvloeistof

    Hier een A3 1.6 TDI 156.000 km. Sinds 1 maand een 1/2 liter koelvloeistof stof bijgevuld ( 3 x gevuld).

    Dit is wat ik nu constateer:

    - koelvloeistof wordt via de dop expansievat ( overdruk) door de geleider naar buiten geleid, dit is te zien aan de natte plek onder expansievat en zijkant chassis en kunststof bodem afdekplaat motor

    - koelvloeistof blijf schoon / helder (rood)

    - geen zoete geur uit uitlaat of witte rook

    - temperatuur meter werkt als altijd, geen afwijking te zien, staat op bedrijfstemperatuur in het midden

    - som geborrel onder dashboard, 2 x

    - oliepeilstok blijf op de zelfde stand staan net onder maximum, geen sludge onder olie bijvuldop.

    Met een beetje pech is het de koppakking, denk ik... Ook hoor ik veel over de kwalitatief slechte waterpompen en EGR koeler.

    Morgen voor diagnose naar de garage, ben benieuwd...🧐

    Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.

    Update: 15/9 terug van (Carxpert) garage, Audi is goed warm gereden door monteur, bodemplaat is verwijderd onder motor en koelsysteem onder druk gezet, helaas hebben ze geen lekkage gevonden en moet ik het koelvloeistof verlies in de gaten houden. Heb ze gewezen op koelvloeistof verlies bij de overloop van expansievat... De monteur denkt misschien aan een scheur in de cilinderkop. Zelf denk ik toch aan de koppakking.

    Iemand advies voor een garage / monteur die meer thuis is in VAG in Zuid-Limburg?
    Laatst gewijzigd door IF77; 15-09-20 om 19:46.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •