Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Beste forumleden,

    Ik heb jullie hulp nodig.

    Onlangs een Audi A3 E-tron gekocht en ben benieuwd welke laadpaal hier het beste bij past? Op www.laadpaaltoday.nl heb ik een EV-HUB gezien voor €549,-. Is dit een beetje een fatsoenlijke paal?

    Verder nog een vraag over het installeren. Wat mag het kosten? Paal komt +- 5 meter vanaf de meterkast.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Gefeliciteerd met je aanwinst! Plaatjes?? ;-)

    Persoonlijk zou ik voor thuis de thuislader gebruiken in combinatie met de CEE aansluiting. Je moet wel heel veel laden om die investering er weer uit te halen.

    Ik weet alleen niet hoe het zit met het nieuwe model en de laadsnelheid. Mijn A3 e-tron 2015 laad aan een openbare paal in 1,5 uur vol, sneller gaat niet. Thuis met normale thuislader 3 uur en met CEE zou dat sneller gaan (2 uur??)

    Hoe zit het met het bereik met het nieuwe model?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Ik heb deze:
    https://www.laadkabeldiscounter.nl/w...on-11-kw.html#
    en die bevalt prima.

    Je moet voor jezelf de keuze maken of je een vaste of losse kabel wilt. Eigenlijk vind ik een vaste laadbox met een losse laadkabel onzin, maar ze worden wel zo verkocht en dat kan handig zijn als je de box voor auto's zou willen gebruiken die een andere aansluiting hebben.
    De handigheid -voor mij- is juist: uitstappen, kabel pakken, inpluggen, klaar. Dus zonder kabel uit de kofferbak te moeten halen.

    Montagekosten zijn sterk afhankelijk van de aanwezige elektriciteiteisaansluiting en het gewenste laadvermogen. Oftewel: heb je een aanpassing in de meterkast nodig.
    Verder maakt het nogal uit of een kabel makkelijk door de muur naar buiten kan, of dat er door de fundering moet worden geboord en eventueel graafwerk.
    Orde van grootte waar je rekening mee moet houden: 400 euro als het allemaal makkelijk kan, tot zeker 800 euro als het een beetje "tegenzit".

    Ik heb het zelf gedaan, maar heb wel een hoofdschakelaar in de meterkast laten monteren, want werken "onder spanning": dat moet je niet doen!
    Mijn huis is uit begin 90'er jaren en toen was een hoofdschakelaar nog geen verplichte kost, vandaar.
    Wel een aparte aardlekautomaat gemonteerd (verplicht) en een extra kWh-meter, want je wilt echt graag weten hoeveel er in je auto verdwijnt...
    Verder alleen wat grondkabel, klein materiaal, (wegens kleine aanpassing aan de aarding), doorvoerbuis, slagvaste buis en een paar uur werk.
    Materiaalkosten waren ongeveer 100 euro.

    Oh ja, bij mij is alles uitgevoerd als 1 fase; 3 fasen is wat duurder. 1 Fase is voor mij voldoende, want ik werk niet meer en rij meestal niet meer dan zo'n 150 tot 180 km op een dag.
    Voor een Audi A3 e-tron zal dat ook meer dan genoeg zijn.
    De Webasto laadbox kan zowel 1 als 3 fasen gebruiken, dus die is wel gekocht "op de groei".

    P.S. Schrijf ik nou altijd van die lange verhalen..?
    P.S.2 Gefeliciteerd met je aankoop!

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Heb je zonnepanelen op je dak neem dan een zappi

    https://www.evservice.eu/zappi-v2-ka...YaAjtMEALw_wcB
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Een Zappi is sowieso een mooi apparaat, maar kost weer een tikkie meer (500 euro meer?)
    Hij is wel erg goed te integreren in een installatie die met een "dommere" lader te licht zou kunnen zijn en/of in combinatie met eigen panelen, dus in sommige gevallen beslist de meerprijs waard.

    @Frankts zal dus even moeten vertellen wat de situatie bij hem thuis is, anders is een goed advies onmogelijk.


  6. #6
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.125
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Hier zou forumlid en laadpaal installateur @Reggy misschien wel iets over kunnen en willen zeggen?
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke laadpaal moet ik hebben en wat mag het kosten?

    Misschien kan hij meteen even een offerte maken?

  8. Ad

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •