Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Retrofit achteruitrijcamera

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Retrofit achteruitrijcamera

    Hoi allemaal,

    Ik heb sinds een half jaar een A3 zonder achteruitrij camera, bij nader inzien had ik de optie toch graag willen hebben.. Nu heb ik gezien dat er een aantal shops zijn die dit als retrofit solution aanbieden en zou dit graag zelf willen installeren. De meesten leveren hier ook de instructies bij maar toch zou ik deze van ter voren in willen zien om te bepalen of ik het klusje zelf aan durf. Heeft iemand toevallig deze retrofit uitgevoerd en wellicht in het bezit van deze instructies? Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groeten,
    John

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Retrofit achteruitrijcamera

    https://www.dropbox.com/s/h22a6xa5gn...ECURE.pdf?dl=1

    Dit is wel voor de A3 8V. Maar misschien kan je jou hierop baseren om een idee te hebben of je dit zelf kan?
    Bovenstaande link naar de PDF heb ik gevonden op dit forum: https://www.audi-sport.net/xf/thread...-guide.269160/
    Laatst gewijzigd door glenn86; 09-01-22 om 01:00.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glenn86 Bekijk Berichten
    https://www.dropbox.com/s/h22a6xa5gn...ECURE.pdf?dl=1

    Dit is wel voor de A3 8V. Maar misschien kan je jou hierop baseren om een idee te hebben of je dit zelf kan?
    Bovenstaande link naar de PDF heb ik gevonden op dit forum: https://www.audi-sport.net/xf/thread...-guide.269160/
    Dankjewel Glenn!! Ik geloof dat het bij de 8Y wat eenvoudiger is nog dan de 8V omdat het via een gateway loopt in de kofferruimte dus dat moet helemaal goed komen. Nogmaals dank!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2014
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnB84 Bekijk Berichten
    Dankjewel Glenn!! Ik geloof dat het bij de 8Y wat eenvoudiger is nog dan de 8V omdat het via een gateway loopt in de kofferruimte dus dat moet helemaal goed komen. Nogmaals dank!
    Ik heb een camera laten installeren door een bedrijf in Arnhem, was prima

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Heeft iemand toevallig nog een uitleg gevonden over hoe deze camera te installeren? Ik heb online wel een self-study guide gevonden over de 8Y waarin wat interessante dingen staan maar kan daaruit helaas niet opmaken hoe het zit met de achteruitrijcamera.

    IMG_0568.jpg

    Ondertussen heb ik wel deze tekening gevonden.
    Laatst gewijzigd door tom; 10-04-23 om 17:27.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Hi John, waar heb je gelezen dat dat zo is? Ik heb zojuist mijn camera binnen maar in alle bronnen die ik geraadpleegd heb staat toch dat de kabel naar voren moet worden getrokken. Ik snap alleen geen bal van alle uitleggen die erbij zitten. Bijvoorbeeld: https://www.aiduauto.com/blog/a3-8y-camera-install-44

    Iemand die hierbij misschien kan helpen? Ik denk dat ik het kabeltrekken wel voor elkaar krijg, maar welke kabels er precies waar in moeten vind ik lastig te achterhalen uit die blog.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi8y2021 Bekijk Berichten
    Hi John, waar heb je gelezen dat dat zo is? Ik heb zojuist mijn camera binnen maar in alle bronnen die ik geraadpleegd heb staat toch dat de kabel naar voren moet worden getrokken. Ik snap alleen geen bal van alle uitleggen die erbij zitten. Bijvoorbeeld: https://www.aiduauto.com/blog/a3-8y-camera-install-44

    Iemand die hierbij misschien kan helpen? Ik denk dat ik het kabeltrekken wel voor elkaar krijg, maar welke kabels er precies waar in moeten vind ik lastig te achterhalen uit die blog.
    Ja heb ik voor je kan je hier vinden.
    https://temp-file-share.web.app/d/S67hiLEY7iu3
    Audi A3 8Y 2020, Audi A1 8X 2018

    VCDS HEX-Net Pro, ODBeleven,

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Hi Davidvm, thanks voor het bestand. Echt top, ik heb hier enorm lang naar lopen zoeken! Misschien een stomme vraag, maar is er een plek waar dit soort bestanden verzameld zijn? Of een tip voor waar ik ze het beste kan vinden. Stel ik wil wat anders gaan retrofitten (inklapbare spiegels bijvoorbeeld). Normaals bedankt!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Dit bestand heb ik bij de kabelboom voor mijn camera gehad, dus helaas geen plek om ze te vinden.
    Succes met inbouwen is een eitje👌

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Thanks! Waar heb jij je kabel boom besteld? Dan ga ik daar ook eens een kijkje nemen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    https://www.carsystems.eu/ let even op met de kabelboom ik miste bij mijn camera een kort kabeltje die zit niet bij de kabelboom konden ze wel leveren.

    Je hebt de camera dan https://partecha.com/autoparts-categ...ra-cable-29212 dat korte kabeltje en dan de kabelboom naar voor nodig.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Nogmaals dank. Ik had de kabelboom al bij de camera. Lijkt erg op de kabelboom die jij doorstuurde van Carsystems. Enige nadeel is dat ik die connector die aan het uiteinde van de kabelboom zit (CANH, CANL en Spanning) los heb moeten halen en nu niet meer goed terug krijg. De CANH en CANL kabels zitten weer goed in de connector en die kan ik dus aansluiten. Alleen de andere kabel TERMINAL 30, krijg ik niet aangesloten op de manier via de connector. Is het mogelijk om deze kabel anders aan te sluiten? Bijvoorbeeld elders de stroom aftappen.

    Dankjewel!

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Ik vroeg me nog twee dingen af:

    - Waar zit het aardpunt waar de handleiding naar verwijst?
    - Hoe heb jij de kabel vanuit de achterklep de kofferbak in gekregen (door dat rubbertje) zonder de connector los te maken?

    Dankjewel!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Ik heb alle aders gesoldeerd, enkel de ethernet aansluiting was een stekkertje.

    Denk dat jij een hatchback hebt?
    Ik zou een massief elektra draad pakken en daar de boom aan vast tapen, dan met beetje wd-40 door t rubber.

    Heb een limousine bij mij hoeft die niet door een rubber.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Ah okay. Wat is een ader? De ethernet is de aansluiting met twee stekkertjes neem ik aan? Die met het kleine witte connectortje?

    Wat ik lastig vind is te bedenken hoe ik deze kabels soldeer. De kabels zitten in een connector die in de module van de auto zit en zijn vrij kort. Ik heb ook nog nooit gesoldeerd dus misschien is de bijgeleverde connector gebruiken om deze kabels aan te sluiten wel slimmer.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Update: ik heb er toch voor gekozen om de kabelboom te bestellen van Carsystems. Vooral omdat ik gewoon niet zo goed weet hoe het allemaal zit met solderen. @Davidvm, thanks voor de handleiding en informatie
    Laatst gewijzigd door audi8y2021; 05-06-23 om 16:56.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Ok ik denk wel dat je die bestelde boom ook zal moeten solderen bij mij zaten er geen stekkers aan.
    Maar wie weet is die aangepast😉

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Oh okay, ik zag namelijk in de handleiding die je had gedeeld het volgende staan:
    Screenshot 2023-06-07 at 07.40.58.jpg

    En ging er toen vanuit dat ik hem via een connector moest aansluiten. Nou ja, dan maar even kijken hoe dat solderen werkt. Wat overigens ook vreemd is, is dat ik een andere handleiding heb gekregen bij dezelfde kabelboom: https://temp-file-share.web.app/d/mNrXBySgvRDk

    Ik ga er dit weekend in ieder geval even op mijn gemak mee aan de slag en zodra alles is gelukt zal ik hier ook wat foto's plaatsen. Misschien dat het voor anderen ook wat makkelijker maakt.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Ben benieuwd wat je dan nu binnen gaat krijgen. Succes met inbouwen zal vast wel lukken!

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2023
    Leeftijd
    28
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Retrofit achteruitrijcamera

    Hi @Davidvm, sorry dat ik je weer moet storen maar ik heb nog een kleine vraag. Hoe heb jij de stroom kabel aangesloten?
    - Aan een zekering? Zo ja, welke heb je gebruikt en wat heb je gebruikt om hem daaraan te krijgen?
    - Gesoldeerd aan kabel 1 in de module achter het stuur?
    - Anders?

    Misschien echt een nieuwkomersvraag maar ik heb echt nog nooit iets in een auto geïnstalleerd dus ik snap niet zoveel van wat ik op internet kan vinden.

    Dankjewel !

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •