Heb ik ook last van, zeker bij lange ritten. Schijnt een bekend Audi probleem te zijn. Je kan draadloos laden uitschakelen in de mmi en een kabeltje in je auto leggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn A3 is voorzien van draadloos laden wat natuurlijk super handig is.
Na een klein halfuurtje wordt mijn telefoon echter dusdanig heet dat deze vastloopt. Apple Carplay werkt dan ook niet langer.
Hebben andere A3 8Y rijders ook last van of is de lader niet in orde?
PS met of zonder hoesje maakt geen verschil....
Ik zorg altijd dat er wel een koud briesje uit de ventilators richting mijn iPhone blaast.
En in de winter zet ik de rooster uit als de verwarming aanstaat. Dat help best goed.
Zo ben ik regelmatig in een A6 2 dagen lang op reis geweest zonder dat mijn telefoon oververhit raakte. Doe ik al enkele jaren zo.
Gister ruim een uur gereden nadat ik mijn A3 opgehaald heb in Nijmegen maar geen problemen, laad niet snel op maar het voldoet. Overigens een "oude" iphone8 met dun gel hoesje, wordt wel warmer dan normaal maar niet extreem en loopt verder ook niet vast ofzo.
Ligt het er niet aan dat nieuwere telefoons meer vragen van de lader?
Het is vaak een combinatie van. Laden alleen is over het algemeen geen issue en zal bij alleen opladen ook niet heel veel hitte produceren door het lage wattage van de draadloze oplader. Althans met met zowel mijn oude telefoon Samsung S21, mijn nieuwe telefoon S24 Ultra, en een iPhone 14 (bijrijder) geen last van gehad wanneer deze op de oplader lag.
Ik heb met de S24 Ultra wel eens gehad dat de telefoon te warm werd en daar ook een melding over gaf op de MMI / Andriod auto, echter dat was niet omdat de telefoon aan het laden was, maar omdat Andruid Auto (en Carplay) vrij zwaar zijn voor de telefoon, zeker als je ook nog andere apps actief hebt in de achtergrond, de keren dat mijn telefoon te warm werd lag deze dan ook niet op de lader, maar zat deze, met walletcase (ook niet bevorderlijk voor warmteafgifte) in een strakke broekzak. Haal ik dan de telefoon uit de zak en leg deze in de middenconsole (waar ook de lader zit) is het probleem direct over.
Mijn iPhone 13 mini wordt tijdens het draadloos opladen echt heet.
Zo heet, dat ik em na een ritje van een half uur niet meer in mn broekzak wil hebben.
Bovendien gaat het opladen bepaald niet snel.
Apple carplay gebruik ik daarbij zelden of niet.
Navigatie en radio gaat normaal gewoon via de MMI
Dan zou ik eens proberen of het met een andere telefoon ook gebeurt. met de iPhone 14 die er bij mij soms op ligt lijkt dit in ieder geval geen issue.
Snel opladen zou ik ook niet verwachten, volgens mij zijn die laders iets van 5 tot 10W afhankelijk van de auto. Zorg er wel voor dat de spoelen in de auto en telefoon enigszins uitgelijnd zijn, is dat niet het geval en gaat de telefoon bijvoorbeeld schuiven kan dat wel wat warmte verklaren.
De optie lijst van de A3 8Y vermeld 5W laadcapaciteit, als je AA/Carplay niet gebruikt zal dat inderdaad voor langzaam opladen zorgen, gebruik je AA/Carplay wel zal het nog langzamer zijn, of bij zwaar verbruik er eerder ervoor zorgen dat je geen / minder achteruitgang ziet qua percentage opgeladen.
Al met al leuk om te hebben, maar niet heel nutting in het dagelijks gebruik.
afgezien van het heet worden, is er nog iets vreemds.
als ik probeer om mn iPhone draadloos op te laden, dan wordt er heel moeizaam verbinding met de auto gemaakt.
het beste gaat het als ik mn iPhone op de bijrijdersstoel leg.
zoals je zegt, leuk om te hebben, maar een kabeltje is echt wel beter.
Ik vermoed eigenlijk niet dat Audi daar iets op kan vinden, tenzij de oplader gewoon defect is of iets dergelijks. Maar zoals ik bijvoorbeeld al aangaf, in mijn auto gebeurt het niet met de toestellen die gekoppeld heb in de auto sinds ik de auto heb, natuurlijk is dat maar een kleine selectie, maar als het een 'Audi issue' geweest zou zijn zou ik dan dit probleem ook gehad moeten hebben.
Terwijl Fred44nl het juist heeft met alleen laden en geen gebruik Apple Carplay. Waardoor in zijn geval Carplay niet de schuldige lijkt te zijn.
Ik begin dan weer eerder te denken dat er toestellen zijn die wanneer ze op de lader gelegd worden niet goed uitlijnen qua spoelen.
In de lader zit een spoel, en in de telefoon ook, als die niet goed uitgelijnd zijn kan het laden minder efficient worden en zal er meer energie omgezet worden in warmte in plaats van naar de batterij gaan. Andere zaken als bepaalde hoesjes e.d. kunnen daar ook aan bijdragen.
Voorbeeld:
Mijn iPhone is een model 13 mini.
In huis gebruik ik een staande draadloze lader.
En dat ging in het begin heel erg moeizaam, tot ik mn iPhone met behulp van een 3mm latje iets hoger kreeg.
Daarna ging het opladen prima.
Dus kan het heel goed allemaal te maken hebben met het uitlijnen.
Maar ja, hoe controleer je dat in de auto ??
En in een RS Q3 kan de iPhone zo maar van zn plaats komen