Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Leeftijd
    64
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Hallo.
    Ik ben ook redelijk nieuw hier en heb ook een vraag over Lane Assist voor de kenners onder ons.
    Ben in het bezit van een A 3 8 Y met Lane Assist en een rond stuurwiel.
    Dit stuurwiel wil ik vervangen voor een afgevlakt stuurwiel. ( voor de looks en stuk makkelijker instappen )
    Maar het schijnt dat de Lane Assist samen hangt met het type stuur wat gemonteerd is, kunt er wel een afgevlakt stuur voor een A 3 8 Y in monteren maar niet elk stuur is geschikt.
    Iemand van de forum leden op de hoogte over bovenstaande.

    Groet: Johan.

  2. #2
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Het is niet de combinatie met lane assist (Lane departure warning, dat is standaard), maar de combinatie met Adaptive Cruise Assist. Voor dat laatste wil de auto weten of je je handen op het stuur hebt en hiervoor moet het stuurwiel capacitief zijn (middels conductie aanvoelen of je hem aanraakt). En deze is (blijkbaar) alleen in ronde vorm te krijgen. Ik wilde ook graag afgevlakt net zoals in de vorige A1 GB, maar nu de ronde er in zit mis ik het eigenlijk niet.
    Laatst gewijzigd door ChronoworX; 12-01-24 om 15:00.

  3. #3
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.007
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Bij de A6 C8 (met LA en ACC) zit er geen extra sensor voor in het afgevlakte stuur hoor, ik vermoed dat dat systeem elders zit

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  4. #4
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.331
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Ben ik niet met je eens.

    Ik heb namelijk een Q3 met afgevlakt stuur (af fabriek) en zowel Lane assist als ACC. Bij mij begint de auto gewoon bij tijd en wijlen te piepen ook al heb ik mijn handen wél aan het stuur. Beiden werken dus gewoon met een afgevlakt stuur.
    Ik heb begrepen dat de auto middels een stuurstandsensor "denkt" te weten wanneer je je handen niet aan het stuur hebt. Blijkbaar kunnen we als mens het stuur niet langere tijd 100% stil houden. Door deze minuscule bewegingen denkt de auto te weten dat we het stuur vasthouden. Althans. Zou is het mij uitgelegd.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChronoworX Bekijk Berichten
    Het is niet de combinatie met lane assist (Lane departure warning, dat is standaard), maar de combinatie met Adaptive Cruise Assist. Voor dat laatste wil de auto weten of je je handen op het stuur hebt en hiervoor moet het stuurwiel capacitief zijn (middels conductie aanvoelen of je hem aanraakt). En deze is alleen in ronde vorm te krijgen. Ik wilde ook graag afgevlakt net zoals in de vorige A1 GB, maar nu de ronde er in zit mis ik het eigenlijk niet.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  5. #5
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ben ik niet met je eens.

    Ik heb namelijk een Q3 met afgevlakt stuur (af fabriek) en zowel Lane assist als ACC. Bij mij begint de auto gewoon bij tijd en wijlen te piepen ook al heb ik mijn handen wél aan het stuur. Beiden werken dus gewoon met een afgevlakt stuur.
    Ik heb begrepen dat de auto middels een stuurstandsensor "denkt" te weten wanneer je je handen niet aan het stuur hebt. Blijkbaar kunnen we als mens het stuur niet langere tijd 100% stil houden. Door deze minuscule bewegingen denkt de auto te weten dat we het stuur vasthouden. Althans. Zou is het mij uitgelegd.
    Bij de A1 GB was ACA geen optie, maar heb ik die toch via software ingeschakeld. Bij deze was het aanraken van het stuur niet voldoende om het piepen tegen te gaan, maar moest het stuur echt (lichtjes) gedraaid worden voordat het systeem concludeerde dat er handen aan het stuur waren. Dit is dus een ander manier dan nu op de A3 8Y. Daar hoef ik echt alleen maar met een vinger het stuurwiel aan te raken.

    In de configurator is het overigens ook duidelijk. Kies bij de A3 een afgevlakt stuurwiel en daarna ACA, dan moet dat afgevlakte stuurwiel eraf.
    Laatst gewijzigd door ChronoworX; 12-01-24 om 14:59.


  6. #6
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.007
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Bijna 100% zeker dat die sensor in het mechaniek zit wat je stuur corrigeert en dus niet in het stuur zelf! Ik heb al aardig wat stuurtjes voorbij zien komen van B7 tm C8 en geen van allen enige sensoriek in het stuur!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door robby70; 12-01-24 om 16:15.
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2022
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Ik heb een A3 8Y met afgevlakt stuur (fabriek af). Heb wel LA en volgens de app zou ik ACC kunnen activeren, heb ook dat extra hendeltje voor CC/ACC. Overigens geen piepjes gehoord of meldingen gezien over dat ik handen aan t stuur moet doen. Weet niet of je hier iets aan hebt?

  8. Ad
  9. #8
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ben ik niet met je eens.

    Ik heb namelijk een Q3 met afgevlakt stuur (af fabriek) en zowel Lane assist als ACC. Bij mij begint de auto gewoon bij tijd en wijlen te piepen ook al heb ik mijn handen wél aan het stuur. Beiden werken dus gewoon met een afgevlakt stuur.
    Ik heb begrepen dat de auto middels een stuurstandsensor "denkt" te weten wanneer je je handen niet aan het stuur hebt. Blijkbaar kunnen we als mens het stuur niet langere tijd 100% stil houden. Door deze minuscule bewegingen denkt de auto te weten dat we het stuur vasthouden. Althans. Zou is het mij uitgelegd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marSeLine Bekijk Berichten
    In mijn huidige Q3-SB uitvoering was b.v. geen "onder"-afgevlakt stuurwiel aan te vinken, omdat het stuurwiel met speciale electronica is uitgevoerd die in de gaten houdt of je het stuurwiel wel geregeld aanraakt gedurende "autonoom" (Lane assist) rijden.

    @merelmaassluis Grappig detail, ik heb dus WEL een afgevlakt stuurwiel in combinatie met de assist&departure functie.... vind het wel (soms) irritant dat er redelijk snel een waarschuwing komt stuurwiel vasthouden... zelfs uitgeprobeerd om het niet te doen uiteindelijk rode waarschuwing en melding hulpdiensten worden ingeschakeld...
    Dat is toch een beetje vreemd: in de configurator/prijslijst van de Q3 SB van juli 2021 werd die afgevlakte onderkant (optie 2PF) met de lane assist optie/pakket (optie PCE) gewoon geweigerd dan wel duidelijk aangegeven !!!. Maar goed, ik heb het wel en helaas geen afgevlakt stuurwiel: dus exact volgens de (toen/recente) VAG informatie.
    Ik heb er ook persoonlijk tijdens mijn bestelling/aankoop (voorraad-auto) in augustus 2021 naar gevraagd en heb duidelijk de voorgaande info van de verkoper meegedeeld gekregen.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  10. #9
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.331
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Mogelijk dat er dan verschil tussen NL en DE zit. De mijne is mj 2019 en komt uit DE. Ik weet 100% zeker dat alle opties af fabriek zijn. Ik heb namelijk de pakketlijst van de auto en daar staat alles op, inclusief afgevlakt stuur. Meer kan ik er helaas niet van maken.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marSeLine Bekijk Berichten
    In mijn huidige Q3-SB uitvoering was b.v. geen "onder"-afgevlakt stuurwiel aan te vinken, omdat het stuurwiel met speciale electronica is uitgevoerd die in de gaten houdt of je het stuurwiel wel geregeld aanraakt gedurende "autonoom" (Lane assist) rijden.

    @merelmaassluis Grappig detail, ik heb dus WEL een afgevlakt stuurwiel in combinatie met de assist&departure functie.... vind het wel (soms) irritant dat er redelijk snel een waarschuwing komt stuurwiel vasthouden... zelfs uitgeprobeerd om het niet te doen uiteindelijk rode waarschuwing en melding hulpdiensten worden ingeschakeld...
    Dat is toch een beetje vreemd: in de configurator/prijslijst van de Q3 SB van juli 2021 werd die afgevlakte onderkant (optie 2PF) met de lane assist optie/pakket (optie PCE) gewoon geweigerd dan wel duidelijk aangegeven !!!. Maar goed, ik heb het wel en helaas geen afgevlakt stuurwiel: dus exact volgens de (toen/recente) VAG informatie.
    Ik heb er ook persoonlijk tijdens mijn bestelling/aankoop (voorraad-auto) in augustus 2021 naar gevraagd en heb duidelijk de voorgaande info van de verkoper meegedeeld gekregen.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  11. #10
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.358
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Kan zijn dat ze dat er in hebben gezet met een bepaalde reden, en later weer hebben vrij gegeven.

    Ik kon geen standkachel kiezen op mij huidige audi ivm de velgen die erop zaten, dan moest ik het competion plus pakket laten vervallen.
    Nu heb ik zelf de standkachel inlaten bouwen.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  12. #11
    RdR91's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    33
    Posts
    280
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arendsoog Bekijk Berichten
    Hallo.
    Ik ben ook redelijk nieuw hier en heb ook een vraag over Lane Assist voor de kenners onder ons.
    Ben in het bezit van een A 3 8 Y met Lane Assist en een rond stuurwiel.
    Dit stuurwiel wil ik vervangen voor een afgevlakt stuurwiel. ( voor de looks en stuk makkelijker instappen )
    Maar het schijnt dat de Lane Assist samen hangt met het type stuur wat gemonteerd is, kunt er wel een afgevlakt stuur voor een A 3 8 Y in monteren maar niet elk stuur is geschikt.
    Iemand van de forum leden op de hoogte over bovenstaande.

    Groet: Johan.
    Ik ben hier mee bezig geweest voor mijn A4 8W en gisteren tot een definitief antwoord gekomen. Ik zie nog steeds niet de logica, maarja soms zijn dingen éénmaal zo blijkbaar 😅.

    Zodoende nog een zoekslag gemaakt en vele foto’s van ronde en afgevlakte sturen vergeleken. Daarbij viel mij op dat in de ronde sturen icm fabriek af lane assist onderin het stuur een module hebben. De bedradingen hiervan is dan weer in en door het stuur verwerkt en dus redelijk permanent. Er zijn mogelijk bedrijven die custom sturen maken en die vast het kunnen ombouwen, maar dat zal ook de nodige(hoge) kosten met zich meebrengen. Dit betrof voor mij de sturen met de vierkante airbag

    De esthetische look was voor mij belangrijker dan de Lane Assist optie en daarom deze uit laten coderen ivm storing.
    Laatst gewijzigd door RdR91; 14-01-24 om 12:04.
    Audi A4 B9 Facelift Avant 35TFSI S-Edition 2021

  13. #12
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.331
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Maar wat was het antwoord dan buurman?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RdR91 Bekijk Berichten
    Ik ben hier mee bezig geweest voor mijn A4 8W en gisteren tot een definitief antwoord gekomen. Ik zie nog steeds niet de logica, maarja soms zijn dingen éénmaal zo blijkbaar 😅.

    Zodoende nog een zoekslag gemaakt en vele foto’s van ronde en afgevlakte sturen vergeleken. Daarbij viel mij op dat in de ronde sturen icm fabriek af lane assist onderin het stuur een module hebben. De bedradingen hiervan is dan weer in en door het stuur verwerkt en dus redelijk permanent. Er zijn mogelijk bedrijven die custom sturen maken en die vast het kunnen ombouwen, maar dat zal ook de nodige(hoge) kosten met zich meebrengen. Dit betrof voor mij de sturen met de vierkante airbag

    De esthetische look was voor mij belangrijker dan de Lane Assist optie en daarom deze uit laten coderen ivm storing.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  14. #13
    RdR91's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    33
    Posts
    280
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Maar wat was het antwoord dan buurman?
    Ooh was helaas er niet uit op te maken begrijp ik 😅. Maar het komt erop neer als je een afgevlakt stuur met vierkante airbag wilt. Dit eigenlijk plug en play niet mogelijk is. Om de een of andere onlogische reden zijn de afgevlakte varianten daar niet op voorbereid. Wilt je dit wel dan vervalt je lane assist optie. Of dit ook zo bij de andere modellen is zou kunnen. De A5 F5 is nagenoeg hetzelfde als de A4.

    Had je PB gestuurd ivm buurman 😇 je inbox is vol
    Laatst gewijzigd door RdR91; 14-01-24 om 13:47.
    Audi A4 B9 Facelift Avant 35TFSI S-Edition 2021

  15. #14
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.331
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Smile Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Ah ok. Niet echt logisch, maar helder.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RdR91 Bekijk Berichten
    Ooh was helaas er niet uit op te maken begrijp ik 😅. Maar het komt erop neer als je een afgevlakt stuur met vierkante airbag wilt. Dit eigenlijk plug en play niet mogelijk is. Om de een of andere onlogische reden zijn de afgevlakte varianten daar niet op voorbereid. Wilt je dit wel dan vervalt je lane assist optie. Of dit ook zo bij de andere modellen is zou kunnen. De A5 F5 is nagenoeg hetzelfde als de A4.

    Had je PB gestuurd ivm buurman 😇 je inbox is vol
    Mailbox heeft weer ruimte.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  16. #15
    RdR91's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2023
    Leeftijd
    33
    Posts
    280
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane Assist en afgevlakt stuurwiel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ah ok. Niet echt logisch, maar helder. Mailbox heeft weer ruimte.
    Nou precies dat.. vind het ook nog steeds erg vreemd! Maar inmiddels geaccepteerd hehe 😇 Ging in mijn eigen topic er iets dieper op in en wilde hier het ter info vermelden. Scheelt wellicht teleurstelling hehe.. PB is verstuurd ✉️
    Audi A4 B9 Facelift Avant 35TFSI S-Edition 2021

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •