Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Beste Audi liefhebbers,

    Ik gebruik jullie forum al een tijdje met plezier als naslagwerk voor eventuele klusjes rondom mijn Audi.
    Nu kom ik er met de zoekfunctie toch echt niet uit.
    Ik wil graag de hemel van mijn A4 verwijderen om deze vervolgens opnieuw te bekleden.
    Hieronder even om welke auto het nou gaat.

    Audi A4 B5 uit 1999
    Benzine handgeschakeld en ZONDER dakraam
    Het gaat om een sedan

    Alle verlichting en handgrepen heb ik al los.
    Nu rest mij nog om de klemmen van de zonneklep los te krijgen.
    Heb op dit forum gelezen dat men deze klemmen moet draaien maar er is bij mij geen enkele beweging in te krijgen.
    Daarnaast moet ik de stijlen nog verwijderen.
    Hier kom ik met de gelezen informatie ook niet uit.

    Ik hoor graag welke tips jullie nog voor mij hebben!

    Vriendelijke groet,

    Robbin
    Laatst gewijzigd door robbinnijntje; 26-06-15 om 15:01.

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Bij die zonnenklep beugels zitten toch afdekkapjes met daaronder een schroef?
    De stijl bekleding zit geklikt op een aantal plekken. Wel opletten, het plastic van/onder de bekleding kan snel breken doordat het al best oud is. Ook kan de bekleding zelf wat vouwen gaan tonen als je het te ver buigt. Je kunt he beste even de deurrubber los trekken en dan tussen de stijl en bekleding kijken met een zaklamp. Dan zul je de haken wel zien.
    Onderin zitten ze dacht ik met een haak, dus daar niet gaan trekken. Maw, boven los klikken en dan omhoog trekken om het onderste gedeelte eruit te halen.
    edit: als het goed is zit er op de stijl bekleding ook een dopje. Hieronder zit ook een schroef.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 27-06-15 om 19:01.

  3. #3
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Op de buitenste pootjes van de zonnekleppen zit een soort dopje, met daar onder een schroef.
    De zonneklep zit tpv de hemelverlichting in een klem geklikt, haal de zonneklep daar uit. Dan moet je het sier kapje van het klemmetje afhalen, deze zitten echt achterlijk goed vast geklikt dus voorzichtig met een schroevendraaier er af proberen te wippen.

    Alle deurrubbers moet je er uit halen net zoals alle stijlen, daarna kan je de hemel iets naar achteren schuiven en dan komt deze naar beneden.

    Ik heb dit een paar weken geleden ook gedaan, alles eruit gehaald, het is goed te doen maar je moet ontzettend goed uitkijken dat je niks afbreekt.

    Hier had ik een hoop aan: http://www.audizine.com/forum/showth...ts-of-Pictures!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Hartelijk dank allebei voor het duidelijke antwoord.
    De stijlen zijn inderdaad geklikt en deze heb ik goed los gekregen.
    Het valt mij op dat ik vaak te voorzichtig ben waardoor ik denk dat ik het niet los krijg.
    Nu ga ik de klemmetjes proberen te verwijderen zoals in de step by step te zien is.

    Zijn er verder nog tips over het bekleden van de hemel?
    Of kan je daar het beste helemaal niet zelf aan beginnen?

  5. #5
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Daarin kan ik je nog geen tips geven helaas.
    Ik moet er zelf ook nog aan beginnen, eerst maar de goede stof zoeken. Zoek zelf Alcantara/Suede.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Gisteren is het gelukt om de hemel eraf te krijgen.
    Door de achterklep ging het echt net.

    De stof is er nu af alleen overal zit van dat kleffe schuim aan.
    Ik had de hoop dezelfde stof weer te gebruiken maar dat lijkt me echt niet verstandig.
    Ik zat te denken om het bekleden misschien te laten doen.
    De grootste kosten lijken mij het demonteren en het monteren van de hemel en dat doe ik toch zelf.
    Heb je misschien enige ervaring met bedrijven of mensen die dit kunnen?
    En een idee hoe duur dit zou zijn?
    Als ik even google kom ik wel bedrijven tegen die zeggen dit te kunnen maar ik wil natuurlijk niet dat de hemel binnen een week weer naar beneden hangt.

  7. #7
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Ik heb geen enkel idee! Maar als jij er achter bent gekomen hoor ik het graag

    Ik heb het schuim met een staalborstel eraf gehaald haha, werkt heel goed. Gewoon geen tot weinig kracht zetten zodat de ondergrond heel blijft.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Leeftijd
    31
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Zo, na een lange tijd zal ik het verhaal even afsluiten voor degene die dit volgen of interessant vinden.

    De oude bekleding was niet meer te gebruiken, omdat de schuimlaag helemaal verteerd was.
    Ik heb mij laten vertellen dat een schuimlaag aanbrengen op bekleding een klusje is wat je liever niet doet. (net zoals het zelf bekleden van een dakhemel :'))
    Hierna ben ik naar Automat gegaan om nieuwe bekleding te bestellen.
    De originele kleur was er niet met schuinmlaag dus ik heb er één besteld die het meest in de buurt kwam.

    Na 6 weken wachten was de bekleding eindelijk binnen, contact en klantenservice sloeg niet echt ergens op maar ik wist zelf ook niet waar ik anders terecht kon.
    De polyester plaat heb ik grondig met aceton gereinigd om alle oude schuim en lijm rommel kwijt te raken.
    Dat spul werkt als de brandweer.
    Vervolgens goed ontvetten en de plaat was er klaar voor.

    De spuitlijm heb ik ook van Automat gekocht en zij konden mij verzekeren dat het daarvoor bedoeld was.
    Na twee weken zit de hemel nog goed dus dat ziet er tot nu toe goed uit.

    Het bekleden zelf was echter een grote ramp.
    Eerst beide delen (de plaat en de bekleding) ingespoten met spuitlijm en vervolgens 20 minuten gewacht (volgens het boekje).
    Daarna twee man de bekleding strak laten trekken en ben ik zelf de bekleding zo goed en zo kwaad als dat kon in alle plooien en bochten gaan wringen.
    Dit was echter bijna niet te doen, de stof was niet elastisch genoeg en het rubber was te dik.
    Uiteindelijk zit de bekleding erop maar niet alle details zijn zoals deze horen, strak zit hij wel.

    Enige tips voor mensen die dit ook willen doen.
    - Zorg voor een elastische bekleding met een niet te dikke schuimlaag.
    - Zorg dat je met het bekleden met minimaal 3 man bent.
    - Het is prettig om na het bekleden nog een tijdje druk te kunnen uitoefenen op de stof. (dit heb ik gedaan door er kussens op te leggen en deze te verzwaren met stenen)
    - Haal genoeg lijm in één keer, ik ben drie keer op en neer gegaan :')
    - Als je het doet om geld te besparen zoals ik, is het nog een beetje te doen. Ben je iets zuiniger op je auto laat t dan iemand doen die weet wat hij doet.

    Achteraf ben ik redelijk tevreden over het resultaat. De reden dat ik zelf wou bekleden is omdat de auto elk moment de deur uit gaat voor wat anders. Laten bekleden is al gauw 500 euro zelf heb ik het gedaan voor 150 inclusief alle materiaal. De volgende keer denk ik alleen wel een tweede keer na voordat ik eraan begin.

  10. #9
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Mooi dat je nog je ervaringen even deelt met de rest!
    Ik hoop dat het allemaal blijft zitten, dat de spuitlijm de temperaturen aankan als de auto een dag in de zon staat.
    Daar hoor ik in ieder geval de meeste problemen over gaan.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Mooi om te lezen dat het uiteindelijk gelukt is.

    Ik ben er vorig jaar een keer aan begonnen om de hemelbekleding te verwijderen maar uiteindelijk gestopt omdat ik de zonnekleppen er niet uit kreeg .
    De planning was om het op een beter geschikt moment nogmaals te proberen echter, na het uitbouwen van de bovenste B-stijl aan de passagierszijde toch iets afgebroken waardoor de gordelspanner/doorvoer(?) niet meer functioneerde. De gordel moet nu dus handmatig teruggeschoven worden.

    Ook heb ik de juiste stof (zilvergrijs/titanium) nog niet kunnen vinden. Mocht ik deze alsnog kunnen vinden dan zal ik het verlijmen toch moeten uitbesteden aangezien ik niet zo maar 2 mensen in de buurt ken die mij zouden kunnen assisteren. Dat zouden dan 6 linkerhanden worden....

    Iemand nog tips voor het uitbouwen van de zonnekleppen aan de bestuurder- en passagierszijde?
    B5 uit 1995.
    Audi A4 B5 1995 1.8 20V; motorcode: ADR; versnellingsbakcode: CPD_M; instrumentenpaneel: VDO 8D0 190 A
    Audi TT Coupe 1.8T (132 kW); motorcode: AUQ; versnellingsbakcode: EGZ

  12. #11
    Japanner's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2019
    Leeftijd
    53
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hemel verwijderen B5 1999 (stijlen, zonneklep klem)

    Ik heb 4 kleine sneetjes in de stof gemaakt en hierdoor de lijm er tussen gespoten :-)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •