Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Spanrol 1.6, te strak?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Spanrol 1.6, te strak?

    Goedendag,

    Ik wil jullie vragen om advies.
    Ik heb zelf een Audi A4 1.6 B5 / ARM, en daarvan heb ik de distributieriem, waterpomp en spanrol vervangen. Momenteel heb ik koel systeem gevuld en motor draaien en alles klinkt goed.
    Nu zit ik met het dilemma dat ik niet zeker weet of dat ik de spanrol te strak heb gezet. De bijgevoegde foto's zijn met draaien motor stationair toerental.
    Wanneer ik de spanrol heb gemonteerd heb ik zelf de krukas gedraaid en toen was de spanning precies wat het moest zijn op de spanrol (pijltje tussen inkeping).

    Moet ik de spanrol losser afstellen? Of is het zoals het nu zit goed.
    Ik hoor graag.

    Groet, Jelle


    Spanner_B5.jpg
    Riem_B5.jpg

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Spanrol 1.6, te strak?

    als je de instructies gevolgd hebt moet alles goed zijn....?!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Spanrol 1.6, te strak?

    Heb exact dezelfde motorcode gehad en ook zelf de DB riem vervangen. Ik heb hem gesteld en een paar keer rondgedraaid daarna. Toen stond het merkpinnetje niet meer zuiver. Nog een keer bijgesteld, wederom een paar slagen gedraaid toen bleef het goed. Heb voor mijn eigen gemoedsrust met draaiende motor en na een paar dagen steeds gecontroleerd. Met lopende motor trilde het pinnetje een beetje maar bleef wel gelijk met de merk pin. Bij motor uit stond hij eigenlijk altijd goed.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Spanrol 1.6, te strak?

    Bedankt Sebas,
    Bij mij staat met draaiende motor na een paar stel pogingen het pijltje goed in het midden. Als de motor uit staat zit hij er ver boven. Als ik met de hand de krukas draai na een keer door de compressie heen te zijn, staat hij wel weer netjes op de juiste spanning.

    Nu heb ik wel dat de riem niet helemaal netjes in het midden loopt. Hij zit een de motor zijde tegen de rand van de spanrol aan. Ook in de afbeelding van de eerste POST bovenaan een zij aanzicht van de nokkenas tandwiel.
    Denk je dat dit een probleem is?

  5. #5
    guido
    Guest

    Standaard Re: Spanrol 1.6, te strak?

    Dat de riem niet precies in het midden loopt is absoluut geen probleem. Sterker nog, al zou je willen dan nog kun je daar niets aan stellen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Spanrol 1.6, te strak?

    Super bedankt :-)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •