Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Onterechte oliepeil-melding

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2015
    Leeftijd
    28
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Onterechte oliepeil-melding

    Mijn A4 B5 1.8t quattro geeft op z'n display aan dat de oliepeil op minimaal staat, maar als ik hem vervolgens peil staat hij precies goed.

    Is dit een sensor probleem? Of iets anders wat er aan de hand kan zijn?

    Mvg,

  2. #2
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Wanneer je oliezeefje verstopt zit (bekend issue van de 1.8t) heb je te weinig olie die doorpompt. Ondanks dat er prima genoeg aanwezig kan zijn. Nu ben ik niet zo technisch dat ik kan zeggen wat&waar je display meet, maar bij dik blok een oliemelding is alarmbellen. Meters doorrijden kan resulteren in overleden turbo of erger.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  3. #3
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ik zou m even uitlezen met VAGCOM oid.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2018
    Leeftijd
    46
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ik heb met mijn b5 1.6 ook dit probleem. Ik krijg de melding dat het pijl te laag is en als ik dan de peilstok schoonmaak en opnieuw meet dan staat hij heel mooi op de helft. Ik gooi er dan maar weer wat bij in zodat het lampje en piepje op houd maar dit kan niet goed zijn toch? Kan het zijn dat de sensor dan smerig is of niet goed meer is? En kan je deze zelf goed en snels schoonmaken als je niet heel veel verstand hebt van auto's?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Verdwijnt de melding dan?

    Welke olie gebruik je overigens voor de 1.6? daar is ook discussie over.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Geen antwoord meer? Melding oliepeil te laag en na bijvullen weg, dan denk ik aan een smeringsprobleem of vervuiling van de motor, waardoor de smering/oliedoorvoer onvoldoende is. Niet aan een defecte sensor, al is dat misschien wel mogelijk.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 20-11-18 om 07:34.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2018
    Leeftijd
    46
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ik heb het even nagekeken en ik gebruik 5W40 olie. Dit is wat ook in het onderhoudsboekje vermeld staat van de 1.6. Ik denk dat ze met de laatste beurt alles goed schoon hebben gemaakt want ik had gister het lampje branden en toen ik de peil stok er uit heb gehad was het peil inderdaad niet zoals hij moest zijn. Denk dat de garage met vullen de zelfde melding kreeg en het gefixed heeft:P.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ok, interessant.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2018
    Leeftijd
    46
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ik bedoelde trouwens 5W30. heb het even nagekeken. vond het raar klinken 5W40.Dit staat volgens mij ook in het onderhoudsboekje van de A4 1.6 maar kan me vergissen hoor. Kan je de link doorgeven hier van die andere discussie?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Toen ik eerder dit jaar wat A4 B5-jes heb bekeken en proef heb gereden vroeg ik aan de garagisten ook welke olie ze gebruikten. De een noemde 5W40 en de ander 5W30, meen ik me te herinneren. 10W40 wordt ook geadviseerd op internet. Wie het weet en kan beargumenteren kan het zeggen.

    Hetzelfde voor mijn oudere B4. 10W40 is gangbaar, 15W40 wordt ook geadviseerd, maar 5W40 soms ook. Nou, met de laatste olie, al weet ik niet of dat de hoofdoorzaak is geweest, is mijn oude blok vastgelopen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2018
    Leeftijd
    46
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Ik weet wel dat hoe hoger het cijfer voor de W is, de olie dikker is. Ik heb even wat opgezocht.

    quote "Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft'

    Ik heb dit gevonden op op de volgende website: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html. Staat veel over te lezen wat ik eerder ook niet wist.

    Hoop dat je er wat aan hebt.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onterechte oliepeil-melding

    Merci. Ik zal eens kijken, maar zelfs online vind je verschillen. Ik gebruik nu weer gewone 10W40 voor mijn oude 2.0-motor

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •