Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

  1. #1

    Standaard 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Geachte lezer,

    Ik zit een beetje met de handen in de haren want mijn beestje heeft wat problemen waar ik graag vanaf zou willen.
    Misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen in de wonderlijke wereld van automechanica.

    Hier even een schetsing van het probleem:

    De auto begint te stotteren en te haperen bij warme motor in het begin bij het optrekken boven de 3000 toeren na een x aantal kilometer op +/- 95km per uur ook op lagere toerentallen net alsof hij zich verslikt of kucht.

    Als ik dan het gaspedaal doorduw krijg je een beetje een raar effect, waarbij de motor de ene keer lijkt in te houden of geen benzine krijgt en dus hapert en de andere keer lijkt het alsof hij een turbo functie krijgt en dus vanuit zich zelf weer gaat accelereren.

    Verhaal vooraf:

    Omdat de auto toch wat mankementen begon te vertonen, uit noodzaak zelf gaan sleutel aan de wagen aangezien een audi-dealer iets te duur wordt voor het budget in combinatie met ouderdom van de wagen, wel met geluk van een kennis terecht gekomen in een fatsoenlijke garage en onder toezicht van een zelfstandig garagist.
    Na uitlezen van de wagen erachter gekomen dat er her en der toch wat foutmeldingen zaten dus met goede moed de luchtmassameter, de luchtslang die van luchtmassameter naar gaskleppenhuis loopt, nokkenassensor, distributie riem, waterpomp en uitlaatspruitstuk inclusief pakkingen en lambda sensor vervangen.
    1 maand vooraf heeft de auto nog een grote beurt gehad inclusief nieuwe bougies.
    Alle materialen die gebruikt zijn ter vervanging zijn originele Bosch onderdelen.

    Na het eerste testritje zijn de nieuwe problemen ontstaan en geeft de computer deze foutmelding na het uitlezen.

    >>> 00537 Regeling O2-sensor Bovenste Aanslagwaarde <<<



    Wie o wie kan mij verder helpen.
    Laatst gewijzigd door Maarten Reijnen; 12-08-21 om 14:17.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A4 B5 Bj 1999 Hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Bij een vraag over de motor is het VERPLICHT om het motortype in de topictitel te vermelden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Audi A4 B5 Bj 1999 Hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Update:

    Heb even de ohm's van de benzine injectoren nagemeten deze zijn allemaal identiek hetzelfde, wat mij de theoretische (leken) conclusie geeft dat de injectoren goed zouden moeten zijn. Morgen even injector cleaner kopen zien of dit een oplossing biedt.

    Tevens hoor ik een klepperend geluid na het gaskleppenhuis cq. in de buurt van het gaskleppenhuis, als ik de motor meer gas geef als ik neutrale versnelling sta.

    Elke hulp zou welkom zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Maarten

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A4 B5 Bj 1999 Hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Dat de weerstand van de injectors gelijk is wil nog niet zeggen dat ze goed zijn.

    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00537.html
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi A4 B5 Bj 1999 Hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Ik was benieuwd of het in alle versnellingen gebeurt? Zo ja, zit er geen cruise control op de auto die raar kan doen?

    Mijn ervaring is dat zelf sleutelen leuk en leerzaam kan zijn, maar als het vooral uit financiële noodzaak moet gebeuren minder.


  6. #6

    Standaard

    1C363253-8040-40B0-AD4D-C304FB43026B 2.jpg

    injectoren laten reviseren, geen noemenswaardige fouten
    Benzinefilter vervangen,... was de originele uit 98
    morgen drukregelaar vervangen want zoals je op de foto kunt zien... scheurtjes in dat filtertje/membraam
    Laatst gewijzigd door tom; 18-08-21 om 15:39.

  7. #7

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Helaas nog niet opgelost,... wat blijft er over? Benzinepomp of inlaat en uitlaatkleppen??

    Zit geen cruis control op,

    gebeurt na 15km rijden op warme motor, alles in het begin goed totdat hij zich op een gegeven moment verslikt/inhoudt (een seconde) boven de 3000 toeren in de vijfde versnelling met 100 a 110 kmh,... als ik dan 40km door rij heeft hij het in alle versnellingen en hapert hij over de gehele linie.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Vraag is dan of er ergens een slechte soldering of iets dergelijks zit, die pas bij warmteontwikkeling problemen gaat geven. Benzinepomp kan ook een verdachte zijn. Bij de 80 B4 hebben niet het eeuwige leven, maar bij de B5 weet ik het niet.

    Wel al een hoop onderdelen vervangen. Kost best wat zo allemaal samen. Succes eerst maar weer.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Heb je al een brandstofdrukmeting laten doen? Gasklephuis laten schoonmaken en opnieuw ingeleerd?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Ik zou graag een compressiemeting en eventueel nog een brandstofdrukmeting willen doen maar heb de materialen daarvoor niet in huis,...(Eindhoven)
    Gasklephuis is schoon en al meermaals gereset toen ik bij de garage terecht kon.

    Ps iemand een adresje in de buurt van eindhoven waar ik ze mag van huren/lenen zou een meevaller zijn in deze tijd.

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Neem eens contact op met Coen Donkers in Veghel. Die kunnen dit geheid verhelpen.
    Laatst gewijzigd door tom; 20-08-21 om 11:58.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Ja, dat lijkt me verstandiger dan een voor een allerlei onderdelen nalopen en/of vervangen.

  14. #13

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Coen Donkers gebeld kon ik pas 9 september terecht, dus zelf even gedaan, kosten 25€, op elke cilinder 150 psi dus niks vreemds op het eerste zicht.

  15. #14

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Probleem hoogst waarschijnlijk gevonden,... kabelbreuk in de aanvoerlijn van de sensor die in de EGR-klep zit,... iemand enig idee of hier een juiste reparatiesetje voor bestaat? Zo ja waar kan ik deze vinden

  16. #15
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 hapert en stottert bij optrekken, begint bij toerental boven de 3000

    Als je weet welke kabel een breuk heeft kun je toch simpel 1 nieuwe kabel langs de boom leggen, er zijn stekkers met een kort stukje draad bij de dealer te koop die in de connector passen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •