Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Beste mede audifielen,


    Mijn trouwe 1.8 (benzine) ratelt al een tijdje, garage zegt vervuilde klepstoters.
    Vervangen wordt geschat richting 1600 euro! En dat met 275K op de teller...

    Ik zal dus denk ik mijn geluk willen beproeven met een olie toevoeging.. maar welke en hoe precies? Iemand die hier goede ervaringen mee heeft?

    Ik vind o.a.
    - Toralin kleppenreiniger
    - Lindemann Engine Performance Treatment
    - Bardahl Engine Flush

    Als ik 't zo bekijk stikt het van dit soort spul. Welke is de beste?

    En hoe te gebruiken, even mee rijden en daarna de olie verversen? En weet je dan normaliter al of het gaat werken?


    Alvast dank!

  2. #2

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Heel eerlijk? Met tikkende klepstoters kunnen motoren doorgaans nog héééél oud worden. Zou er geen €1600 in steken. Ervaring met reinigingsmiddelen heb ik niet, wel oppassen voor rondslingerend vuil daarna. Veel kwaad zal 't denk ik niet kunnen.

    Goed laten reinigen, olie verversen, en gaan met dat ding, met of zonder tik.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Bedankt Maar ik ben bang dat doorrijden niet echt een optie is... het is nl. niet zomaar wat getik maar inmiddels best een flink geratel/geklepper en hij draait er ook minder soepel mee. Als dit niet opgelost wordt dan vrees ik dus dat 't definitief einde verhaal is voor deze prachtige auto.


    Reinigen zeg je, bedoel je flushen?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Dan zul je de klepstoters moeten laten vervangen. Toevoegingen helpen zelden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vorsprung4 Bekijk Berichten
    Bedankt Maar ik ben bang dat doorrijden niet echt een optie is... het is nl. niet zomaar wat getik maar inmiddels best een flink geratel/geklepper en hij draait er ook minder soepel mee. Als dit niet opgelost wordt dan vrees ik dus dat 't definitief einde verhaal is voor deze prachtige auto.


    Reinigen zeg je, bedoel je flushen?
    Als het meer is dan alleen een tikje, en de motorloop beïnvloed is, dan is er echt fysiek speling ontstaan, en denk ik niet dat reiniging significant gaat helpen. Wil je de auto redden, dan zal je de boel moeten laten vervangen, of een ruilmotor moeten monteren.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Als het meer is dan alleen een tikje, en de motorloop beïnvloed is, dan is er echt fysiek speling ontstaan, en denk ik niet dat reiniging significant gaat helpen. Wil je de auto redden, dan zal je de boel moeten laten vervangen, of een ruilmotor moeten monteren.
    Ja, ik was er al bang voor. Te lang mee doorgereden wellicht. 'Hikjes' van de motor zijn pas heel recent maar worden ook heel snel erger - zojuist een kort ritje gemaakt en bij plm. 70 km/u begon de motor te schokken, nooit eerder meegemaakt. Meteen weer weg na ff snel geschakeld te hebben, ik denk gewoon door de onderbreking die dat geeft (dat de boel weer goed in synch valt) maar het geeft aan hoe ernstig het is.

    Voor de volledigheid, enig idee at all aan wat voor kosten je zou zitten bij het vervangen van de motor? (als er al eentje te vinden zou zijn die nog okee is)

  7. #7

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Ruilmotor hoeft niet zo veel te kosten, donormotoren zijn veelvuldig aanwezig, en misschien is 't voldoende om alleen de kop te wisselen + nieuwe pakking + nieuwe distributieset. Dan hoeft niet de hele motor + bak etc er uit.

    Grootste deel zal arbeid zijn; ruilmotor tussen €250 en €1500 afhankelijk van waar je 'm koopt, met of zonder garantie, en in welke staat. Arbeidsloon - je zit zo aan 20-40 uur, als jij 't zelf kan is dat gratis, maar als je 't moet laten doen kost je dat zomaar €60/u en gaat de rekening heel hard oplopen.

    In welke regio zit je? Misschien kan ik wat rondkijken voor prijzen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Wink Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Arbeidsloon - je zit zo aan 20-40 uur, als jij 't zelf kan is dat gratis, maar als je 't moet laten doen kost je dat zomaar €60/u en gaat de rekening heel hard oplopen.
    Na die ene middag hobbyen ben ik niet meer bij je teruggeweest dus nee, dat heb ik intussen niet onder de knie

    Maar dan wordt die optie veel duurder dan het laten vervangen van die klepstoters, dat zou dan denk ik de betere optie zijn.. een ander blok is niet per sé beter, zou ik denken.

  10. #9

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Haha wat hebben we toen gedaan?

    Ruilkop is denk ik de snelste optie, die 1.8 zit in A3, 4, 6 en Golf 4 etc.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    'medium beurtje' Maar, was gezellig en voor mij leerzaam.

    Tsja ik vraag me intussen af of de schade eigenlijk niet al groter is, bijv. dat de nokkenas ook vervangen zou moeten worden.. vanwege die hiccups. Misschien ga ik van de week nog ergens een second opinion proberen te krijgen. Heb altijd het idee dat garagehouders niet echt staan te springen om auto's van deze leeftijd aandacht te geven.

  12. #11

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Als je een complete kop van een ruilmotor trekt is ook meteen je klepsysteem en nokkenas vervangen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Als je een complete kop van een ruilmotor trekt is ook meteen je klepsysteem en nokkenas vervangen.
    Ahhh goed om te weten. Geldt dan misschien ook dat nokkenas vervangen niet veel extra moeite kost als je de kleppenstoters al vervangt? Ik zie een beetje het rampscenario voor me dat ik die klepstoters laat vervangen en dat dan pas blijkt dat de nokkenas ook aan gort is, op zo'n moment kun je mooi met de rug tegen de muur staan.

    Even gecheckt hoeveel een nieuwe nokkenas kost, dan zie dat ze het hebben over inlaatzijde en afvoerzijde, om welke van de 2 gaat het hier?


    Ik probeer de opties een beetje in kaart te brengen qua kosten. Het zal hoe dan ook een enorm dure reparatie betekenen voor een hele oude auto, waarschijnlijk te duur maar ik wil 'm niet halsoverkop afschrijven, liefst hou ik 'm op de weg!!
    Laatst gewijzigd door vorsprung4; 22-05-22 om 12:27.

  14. #13

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Welke van de twee assen is niet te zeggen zonder ze te zien. Beide bedienen kleppen via dezelfde klepstoters.

    Ik snap dat je de auto fijn vindt, maar, staar je er niet blind op....
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8, klepstoterprobleem oplossen met welke olietoevoeging?

    Ja tnx voor de tip.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •