Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: ABS grijpt in net voordat de auto stopt

  1. #1

    Standaard ABS grijpt in net voordat de auto stopt

    Hallo allemaal,

    Sinds afgelopen vrijdag heb ik een raar probleem met mijn A4 B5 2.6 uit 1995. De auto is donderdag voor de APK geweest en ze hebben rechtsvoor een draagarm vervangen. Toen ik vrijdag terug kwam van de garage merkte ik dat de ABS ingrijpt net voordat de auto tot stilstand komt (het wegdek is gewoon droog en niet glad). Rustig remmen of hard remmen maakt geen verschil. Ook het rempedaal inhouden totdat de auto helemaal stil staat help niet, ook gewoon remmen door de rem bijna los te laten om duiken van de auto te voorkomen helpt niet. Het lijkt me dat de APK er niets mee te maken heeft. Ze hebben niets aan het remsysteem gedaan. Weet iemand wat de oorzaak is van dit probleem en wat ik eraan kan doen.

    m.v.g. Datron

  2. #2
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Heel simpel op een rustig achteraf weggetje even met de rechterzijde in de onverharde kant rijden en dan remmen (doe dit niet bij een hoge snelheid) immers met 20km/u en dan vol in de remmen dan hoor je hem wel.

    Anderzijds is het logisch dat de ABS zo laat pas ingrijpt. Wat doet ABS, ABS helpt te voorkomen dat een wiel blokkeert.

    Hoe doet ABS dat dan. Op alle vier de wielen zit een tandrad met een sensor. Via die sensor krijgt de rekeneenheid de draaisnelheid van elk wiel binnen. Als er nu één wiel blokkeert dan grijpt de computer in door de remdruk naar dat ene wiel te verminderen zodat het wiel weer gaat rollen en de auto dus bestuurbaar blijft immers met stilstaande wielen kan je niet sturen. (theoretisch doet ABS niets als alle vier de wielen tegelijkertijd blokkeren er is dan namelijk geen verschil tussen de omwentelingsnelheid van de vier wielen)

    Waardoor blokkeert een wiel. Een wiel blokkeert als de banden de remkrachten die worden opgewekt door de remklauwen niet meer kunnen overbrengen op het asfalt. Dit noemt men blokkeren het wiel staat stil terwijl de auto nog naar voren beweegt.

    Je zegt zelf dat de weg droog was op dat moment moet je een behoorlijke remvertraging opwekken om het ABS te benutten. En vaak is het dan idd pas op het laatste moment te merken waarom tot die tijd konden de krachten overgebracht worden en op het laatste stukje is de remkracht van de klauwen groter dat de kracht die de banden kunnen overbrengen op het wegdek.

    MAW probeer nog eens een noodstop op nat asfalt tijdens een regenbui wedden dat je veel eerder merkt dat de ABS gaat sturen.

    Oja als je dit soort dingen op de openbare weg gaat doen altijd goed op de veiligheid van jezelf en die van de medeweggebruikers letten.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  3. #3
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    ik heb dit ook sporadisch...
    rol van de oprit af en druk lichtjes op de rem... 'brrrr' grijpt de abs nog even in net voordat de auto stil staat..
    heeft absoluut niets met grip te maken...

    tijdens het wisselen van jou draagarm(en) is misschien de abs sensor een fractie anders komen te zitten doordat
    er net iets tegen de sensor aan is gekomen bijvoorbeeld...


    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  4. #4

    Standaard

    Op de aandrijfas (bij je wiellager in buurt) zit een gekarteld wieltje dat door een sensor bekeken wordt. Het zou kunnen zijn dat door de werkzaamheden er iets niet helemaal meer goed tegenover elkaar is terug gemonteerd. Het systeem zou nu (nu onterecht) kunnen denken dat het wiel geblokkeerd is en dus de remdruk moet verminderen. het kan ook een kabelbreukje zijn of zo. Effe checken dus, met name omdat het volgens jou na de werkzaamheden is opgetreden.
    S4 stage 3 tuned by Hartog. 403pk 580Nm

  5. #5

    Standaard

    @wazzup01:
    Bedankt voor je uitleg over het ABS systeem, maar je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik bedoel. Het probleem wat ik nu heb is dat als ik bijvoorbeeld rustig op een verkeerslicht af kom rijden en begin met remmen (minimaal remmen, rustig remmen, stevig remmen, hard remmen, noodstop. Maakt niet uit hoe ik rem) dat dan de ABS aanslaat net voor het stilstaan van de auto. Zoals struikie ook omschrijft.

    @struikie:
    Dit is precies wat ik ook heb. Alleen heb ik er nu altijd last van.

    @S4Erik:
    Het probleem is gekomen na de reparatie ja. Het lijkt er dan inderdaad erg op dat er toch iets niet helemaal goed is gegaan. Een breuk in de kabel naar de sensor heb ik wel een keer gehad. Dat is ondertussen alweer een jaar of 5 geleden. Alleen toen ik dat had knipperde en piepte er van alles op het dashbord en werkte de ABS totaal niet.

    Ik ben ondertussen weer even bij de garage langs gereden. Daar konden ze zo niet zeggen wat het kan zijn. Ze hebben de auto wel even voor me uitgelezen, maar er waren geen foutmeldingen aanwezig.

    Vanmiddag ga ik even kijken bij de sensor of daar misschien iets te zien is.
    Laatst gewijzigd door Datron; 07-07-09 om 12:11.


  6. #6

    Standaard

    Hoi Datron,

    Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn vorige auto, Seat Leon Topsport 1.8 20VT. Exact zoals jij beschrijft, net voor het tot stilstand komen greep de ABS in. Bij mij schakelde overigens automatisch de ABS uit daarna, waarbij het waarschuwingslampje op het dashboard ging branden. Als de auto daarna van het contact ging en ik startte hem weer, dan was de storing weer weg en ging het lampje uit.

    Je kunt in eerste instantie de ABS sensoren eens (laten) schoonmaken. Dat verhelpt in een aantal gevallen jouw probleem. En anders waarschijnlijk een nieuwe sensor installeren. Als het goed is zou je de storing toch moeten kunnen uitlezen. Die geeft aan welke sensor het betreft, zodat het makkelijker vervangen is...

    Succes in ieder geval!
    Exit (helaas) S4 B5 Avant 2.7L V6 BiTurbo
    New ride: A4 B7 Avant 1.9 TDI 85kW ProLine, S-line onderstel, sportstoelen

  7. #7

    Standaard

    Oke het is gelukt. Het zat inderdaad bij de sensor waar ook de draagarm vervangen is. Ik heb de sensor een paar milimeter naar binnen kunnen tikken, totdat deze niet meer verder kon. Dus waarschijnlijk zal die tijdens de APK werkzaamheden iets naar buiten toe gekomen zijn?! Als ik de sensor eruit wil hebben om het bijvoorbeeld even schoon te maken kan ik deze dan simpelweg eruit tikken? Dus rubberen beschermring weg halen en dan terug tikken of moet ik eerst nog iets anders loshalen?

  8. Ad
  9. #8
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    niet TE ver tikken...
    anders vreet de abs ring een sleuf in de sensor


    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  10. #9
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    idd normaal stel je die sensor af met een stelplaatje tussen de sensor en de ring ivm de afstand, anders kan je straks een nieuwe ABS sensor plaatsen omdat de oude is ingevreten door de kartels
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk Berichten
    idd normaal stel je die sensor af met een stelplaatje tussen de sensor en de ring ivm de afstand, anders kan je straks een nieuwe ABS sensor plaatsen omdat de oude is ingevreten door de kartels
    Oke dat zal ik dan nog even controleren. Weet je ook hoe ik die sensor kan verwijderen? Of moet ik de remklauw en remschijf verwijderen om erbij te kunnen?

  12. #11
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Nee die sensor kan je gewoon door wat heen en weer bewegen (draai beweging) en tegelijkertijd naar achteren trekken verwijderen. Daarna idd even mooi schoonmaken en dan terugzetten, niet ver genoeg in het sensorhuis betekent de problemen die je hebt, dus ingrijpende ABS. Te ver betekent een ABS ring op je homokineet die de bovenkant van je sensor beschadigd totdat je uiteindelijk ook een foutmelding krijgt :-) dus hier even mee spelen. Je kan het op goed gevoel doen maar zoals Pedro al zei normaal moet dat anders... ik doe het wel altijd op gevoel. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad toen ik mijn audi aanschafte, middels VAG-COM uitgelezen toen was er ook een sensor kapot omdat die er te ver ingedrukt was.
    Laatst gewijzigd door MikeV; 10-07-09 om 17:53.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  13. #12

    Standaard

    Heb precies hetzelfde probleem met mijn Coupé. Bij mij is het ontstaan nadat ik mijn wiellager vervangen heb. Ik heb 'm wel toen schoongemaakt incl. de tandring, maar schijnbaar zit de sensor niet diep genoeg. Weet iemand wat deze sensor ongeveer kost?

    Mvg Robert

  14. #13

    Standaard

    Voor mijn vorige auto Golf 4 was dat in nederland ongeveer 60 euro per stuk.
    Heb er toen 2 uit duitsland besteld en was voor 30 klaar incl. verzenden

  15. #14
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb destijds 1 bij een audi demontage bedrijf gehaald voor 30 euro. Vaak ontstaan die problemen inderdaad bij wiellager, as of draagarm wissels. Als je jouw sensor hebt schoongemaakt en teruggeplaats en nu problemen hebt, hoef je niet direct een andere sensor te halen hoor! Als de bovenkant nog goed is (dus niet ingevreten) dan is het gewoon een kwestie van fatsoenlijk afstellen.

    Je kan middels VAG-COM (als je dit hebt) de ABS diagnose modus selecteren (die werkt tot 30 km per uur) daarboven schakelt hij automatisch uit. Je kan dan even 25 gaan rijden, en dan remmen. Je ziet dan per sensor de rolsnelheid per wiel. Ik zag toen bij afremmen naar 0 dat 1 van de 4 sensoren van 7 naar 0 schoot en de rest mooi terugliep, die sensor afgesteld en probleem verholpen.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeV Bekijk Berichten
    Ik heb destijds 1 bij een audi demontage bedrijf gehaald voor 30 euro. Vaak ontstaan die problemen inderdaad bij wiellager, as of draagarm wissels. Als je jouw sensor hebt schoongemaakt en teruggeplaats en nu problemen hebt, hoef je niet direct een andere sensor te halen hoor! Als de bovenkant nog goed is (dus niet ingevreten) dan is het gewoon een kwestie van fatsoenlijk afstellen.

    Je kan middels VAG-COM (als je dit hebt) de ABS diagnose modus selecteren (die werkt tot 30 km per uur) daarboven schakelt hij automatisch uit. Je kan dan even 25 gaan rijden, en dan remmen. Je ziet dan per sensor de rolsnelheid per wiel. Ik zag toen bij afremmen naar 0 dat 1 van de 4 sensoren van 7 naar 0 schoot en de rest mooi terugliep, die sensor afgesteld en probleem verholpen.
    Ok, bedankt, ik moet 'm gewoon beter afstellen maar heb 't idee dat ie al heel vast zit in het lagerhuis. Wie weet is ie idd maar 1 mm verschoven verschoven. Toen ik hem heb schoongemaakt, zag de kop v/d sensor er nog netjes uit.

    Heb helaas geen VAG-COM. Wel een LED uitlezer voor de foutcodes maar ik weet zeker dat het om de sensor gaat linksvoor. Binnenkort meer.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: ABS grijpt in net voordat de auto stopt

    10jaar later , zit ik met het exacte probleem..

  18. #17

    Standaard Re: ABS grijpt in net voordat de auto stopt

    Nou doe je voordeel met alle antwoorden hierboven. Moet het wel mee lukken denk ik.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •