Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 34

Onderwerp: Leesring defect; slot vervangen?

  1. #1

    Standaard Leesring defect; slot vervangen?

    Hallo,

    Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een Audi A4 (B5, limousine). Sinds maandag start de auto niet meer, bij de dealer laten uitlezen met een VAG COM, conclusie: Leesring stuk.

    Nu wil de dealer het hele contactslot vervangen, kosten: 350 euro.

    Klopt het wel dat het slot wordt vervangen? En krijg ik een nieuwe contactsleutel?

    Mvg,

    Arjan

  2. #2
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    welkom,
    hier zijn al boeken over volgeschreven.
    Audi A2 1.4 aua

  3. #3

    Standaard

    Ik heb hier inderdaad veel over gelezen, maar mijn vraag is nog niet beantwoord..

  4. #4

    Standaard

    Waarschijnlijk kan de dealer een contactslot bestellen die identiek is aan je oude.
    Een nieuwe sleutel hoeft dus niet, dan zou het ook wel duurder worden.

  5. #5

    Standaard

    Start de auto helemaal niet meer of slaat hij vrijwel direct weer af? Als de motor direct na het lopen weer afslaat hoeft het niet perse de leesring te zijn. Een slechte verbinding in het kabeltje naar de startonderbreker kan het ook zijn. Is al veel over geschreven op het forum.


  6. #6

    Standaard

    Idd of stof/vuil kan ook... ik heb 'm met perslucht schoongeblazen. Tot nu toe geen last meer van gehad.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W Bekijk Berichten
    Idd of stof/vuil kan ook... ik heb 'm met perslucht schoongeblazen. Tot nu toe geen last meer van gehad.
    Dat hebben ze bij de dealer ook eerst gedaan, werkte even en toen weer mis. Diagnose was dat de leesring stuk is. Helaas duurt het even voor het nieuwe contactslot arriveert..

    Wel erg jammer, vol vreugde voor het eerst in de a4 gereden dit weekend, en nu dit! Dit lijkt toch een algemeen Audi probleem te zijn? Bestaat er geen regeling (Met importeur oid) voor dit soort gevallen?

  8. Ad
  9. #8
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    @ A4arie: dan zou jij zo'n beetje de eerste dealer hebben die "het probleem" op die manier oplost.. De meesten gillen meteen om een nieuw slot.

    Als ik jou was zou ik de boel loshalen, en het draadje/contactje met de hand schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je altijd nog de boel laten vervangen, maar als 't wel werkt, kost 't je misschien 2 uurtjes tijd en €0,05 aan contactspray..

    Auto neerzetten met de wielen en het stuur kaarsrecht. Accu los, 5 min. later stuur losmaken (2x bout achter het stuur, komt de airbag los). Voorzichtig de airbagstekker verwijderen. Dan het stuurwiel eraf. Daarna kan je de plastic kappen rondom de stuurkolom loshalen, en kan je bij het "foute" draadje.. 't Is een losse draad met een eigen stekker, de rest zit in een kabelboom als ik me niet vergis.

    Monteren: exact andersom. Kappen erop, stuur erop, stekker van de airbag erin, vastmaken, accu erin, et voila. Onder geen beding op contact zetten of rijden zonder airbag!

  10. #9

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Na het doorblazen van contactslot en een jaartje zonder start problemen verder heb rijden, heeft het start probleem zich toch weer doen verschijnen. Dus ik dacht, dan toch maar de stuur er af halen en de contacten van de leesring ff schoonmaken.

    Dus ik de advies van opvolgen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    later stuur losmaken (2x bout achter het stuur, komt de airbag los).
    , maar alleen bij mij het probleem dat ik de stuur niet loskrijg!
    A4-B5-Avant-stuur-torx-links.JPGA4-B5-Avant-stuur-torx-rechts.JPG

    Nu ff een paar vragen om de stuur los te kunnen maken:
    1. zit ik op de goede plek "achter het stuur" (zie bijgevoegde foto's)?
    2. met welk grote torx zijn deze bouten (is namelijk niet te zien door afgedichte stuur)?
    3. met welke hoek zitten deze torx schroeven gemonteerd in het stuur?

  11. #10
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    1) ja
    2) Torx 30
    3) ongeveer die hoek. (niet haaks tov het stuur)

  12. #11

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Thanx voor de snelle terugkoppeling al_bundy!

    Ik heb de airbag los kunnen krijgen met de torx 30:
    A4-B5-Avant-stuur-torx-schroeven_airbag-stekker.jpg

    Stuur bout met dop 24mm losgemaakt en daarna de twee plastic kappen losgemaakt met drie kruiskoppen aan de voorkant:
    A4-B5-Avant-plastic-kap-schroeven.JPG

    Twee kruiskoppen van de onderkant en een allan-key van onder:
    A4-B5-Avant-plastic-kap-schroeven-onderkant.jpg

    Toen ben ik op zoek gegaan naar het "foute draadje" en heb een stekkertje met twee draden (een groen en een zwarte insulatie) dat aan het contact zit aangetroffen:
    A4-B5-Avant-contact-leesring-stekker.jpg

    Is dit inderdaad het "foute draadje" dat muizenissen bedoelt?

  13. #12
    E d d y's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    777
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Ha mooi dat je er foto's bij zet, weet ik ook hoe het stuur eraf moet
    Binnenkort een ander stuur in mijn B5
    AUDI A4 B5 1.8T (。‿_。)

  14. #13
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Yup, dat is de aansluiting van de leesring.

  15. #14

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Thanx again Al! Vanavond ff contactspray erin spuiten en dan zien we wel! Ik laat nog ff weten wat het resultaat is.
    Laatst gewijzigd door audibak; 14-12-10 om 05:55.

  16. #15

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audibak Bekijk Berichten
    Ik laat nog ff weten wat het resultaat is.
    Het is gelukt en m'n audibak start weer als 'n malle! Reparatiekosten: Eur 4,50 voor contactspray(gaat nog wel een tijdje mee, dus in feite nog goedkoper). Reparatietijd: wegens het niet in voorraad hebben van alle gereedschap en het geluk te hebben dat m'n buurman die wel had heb ik in totaal ongeveer 3 uur gesleuteld. Volgende keer (indien nodig) zal mij dit klusje ongeveer anderhalf uur duuren.
    Nogmaals thanx al_bundy!

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Congrats! Thansk voor de foto's by the way.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Iedereen bedankt voor het aandragen van de oplossing
    ook ik had het start probleem en via een beetje google kwam ik hier
    ik heb ook het stekkertje ingespoten met contact spray en tot op heden gaat alles naar wens

    nogmaals dank toppers

    Gert

  19. #18

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    ook ik heb ditzelfde euvel waarschijnlijk (hoop ik) maar ipv een dop 24 te kunnen gebruiken zit er volgens mij een zogeheten 12 kant moer (corrigeer me als ik het fout heb) , kan iemand mij vertellen welke maat ik moet hebben voor een a4 B5 van 2000 ?
    zelf heb ik deze sleutels niet , dus maar ff eentje halen , maar om nu een hele set te gaan halen

    heb me rot gezocht , maar kon er niet achter komen.

    alvast bedankt

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Hoi Dorialo
    Ik zou dan even met een schuifmaat de diameter van de moer opmeten en dan naar een doppen boer
    je kan ook even je stuur loshalen als je bij de doppen boer ben maar dat is misschien wel erg rigoreus

  21. #20

    Standaard Re: Leesring defect; slot vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimbaudi Bekijk Berichten
    Hoi Dorialo
    Ik zou dan even met een schuifmaat de diameter van de moer opmeten en dan naar een doppen boer
    je kan ook even je stuur loshalen als je bij de doppen boer ben maar dat is misschien wel erg rigoreus
    dit alles kan ik niet echt efficiënt vinden , bovendien zal het meten moeilijk gaan , je komt er met de schuifmaat niet echt bij , het is meer een rond plaatje met een stervormig gat erin diep in het stuurwiel gelegen (onder de airbag) en tja om nu te staan sleutelen voor de shop ook niet echt handig he , zeker niet met het oog op de airbag.

    dus ik wacht gewoon ff op iemand die wel het antwoord heeft en geeft , ik heb geen haast (nog)

    toch bedankt

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •