welkom,
hier zijn al boeken over volgeschreven.
Hallo,
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een Audi A4 (B5, limousine). Sinds maandag start de auto niet meer, bij de dealer laten uitlezen met een VAG COM, conclusie: Leesring stuk.
Nu wil de dealer het hele contactslot vervangen, kosten: 350 euro.
Klopt het wel dat het slot wordt vervangen? En krijg ik een nieuwe contactsleutel?
Mvg,
Arjan
Dat hebben ze bij de dealer ook eerst gedaan, werkte even en toen weer mis. Diagnose was dat de leesring stuk is. Helaas duurt het even voor het nieuwe contactslot arriveert..
Wel erg jammer, vol vreugde voor het eerst in de a4 gereden dit weekend, en nu dit! Dit lijkt toch een algemeen Audi probleem te zijn? Bestaat er geen regeling (Met importeur oid) voor dit soort gevallen?
@ A4arie: dan zou jij zo'n beetje de eerste dealer hebben die "het probleem" op die manier oplost.. De meesten gillen meteen om een nieuw slot.
Als ik jou was zou ik de boel loshalen, en het draadje/contactje met de hand schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je altijd nog de boel laten vervangen, maar als 't wel werkt, kost 't je misschien 2 uurtjes tijd en €0,05 aan contactspray..
Auto neerzetten met de wielen en het stuur kaarsrecht. Accu los, 5 min. later stuur losmaken (2x bout achter het stuur, komt de airbag los). Voorzichtig de airbagstekker verwijderen. Dan het stuurwiel eraf. Daarna kan je de plastic kappen rondom de stuurkolom loshalen, en kan je bij het "foute" draadje.. 't Is een losse draad met een eigen stekker, de rest zit in een kabelboom als ik me niet vergis.
Monteren: exact andersom. Kappen erop, stuur erop, stekker van de airbag erin, vastmaken, accu erin, et voila. Onder geen beding op contact zetten of rijden zonder airbag!
Na het doorblazen van contactslot en een jaartje zonder start problemen verder heb rijden, heeft het start probleem zich toch weer doen verschijnen. Dus ik dacht, dan toch maar de stuur er af halen en de contacten van de leesring ff schoonmaken.
Dus ik de advies van opvolgen:, maar alleen bij mij het probleem dat ik de stuur niet loskrijg!
A4-B5-Avant-stuur-torx-links.JPGA4-B5-Avant-stuur-torx-rechts.JPG
Nu ff een paar vragen om de stuur los te kunnen maken:
- zit ik op de goede plek "achter het stuur" (zie bijgevoegde foto's)?
- met welk grote torx zijn deze bouten (is namelijk niet te zien door afgedichte stuur)?
- met welke hoek zitten deze torx schroeven gemonteerd in het stuur?
Thanx voor de snelle terugkoppeling al_bundy!
Ik heb de airbag los kunnen krijgen met de torx 30:
A4-B5-Avant-stuur-torx-schroeven_airbag-stekker.jpg
Stuur bout met dop 24mm losgemaakt en daarna de twee plastic kappen losgemaakt met drie kruiskoppen aan de voorkant:
A4-B5-Avant-plastic-kap-schroeven.JPG
Twee kruiskoppen van de onderkant en een allan-key van onder:
A4-B5-Avant-plastic-kap-schroeven-onderkant.jpg
Toen ben ik op zoek gegaan naar het "foute draadje" en heb een stekkertje met twee draden (een groen en een zwarte insulatie) dat aan het contact zit aangetroffen:
A4-B5-Avant-contact-leesring-stekker.jpg
Is dit inderdaad het "foute draadje" dat muizenissen bedoelt?
Het is gelukt en m'n audibak start weer als 'n malle! Reparatiekosten: Eur 4,50 voor contactspray(gaat nog wel een tijdje mee, dus in feite nog goedkoper). Reparatietijd: wegens het niet in voorraad hebben van alle gereedschap en het geluk te hebben dat m'n buurman die wel had heb ik in totaal ongeveer 3 uur gesleuteld. Volgende keer (indien nodig) zal mij dit klusje ongeveer anderhalf uur duuren.
Nogmaals thanx al_bundy!
ook ik heb ditzelfde euvel waarschijnlijk (hoop ik) maar ipv een dop 24 te kunnen gebruiken zit er volgens mij een zogeheten 12 kant moer (corrigeer me als ik het fout heb) , kan iemand mij vertellen welke maat ik moet hebben voor een a4 B5 van 2000 ?
zelf heb ik deze sleutels niet , dus maar ff eentje halen , maar om nu een hele set te gaan halen
heb me rot gezocht , maar kon er niet achter komen.
alvast bedankt
dit alles kan ik niet echt efficiënt vinden , bovendien zal het meten moeilijk gaan , je komt er met de schuifmaat niet echt bij , het is meer een rond plaatje met een stervormig gat erin diep in het stuurwiel gelegen (onder de airbag) en tja om nu te staan sleutelen voor de shop ook niet echt handig he , zeker niet met het oog op de airbag.
dus ik wacht gewoon ff op iemand die wel het antwoord heeft en geeft , ik heb geen haast (nog)
toch bedankt