Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

  1. #1

    Standaard Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Beste deskundigen ,

    Ik heb een Audi A4 1.9 tdi , van okt. 1999 , kent. 02-DR-HX , handelsbenaming 8D Audi A4 ; TDI 81 kW ; chassisnr. WAUZZZ8DZXA202396 ; ca. 380000km

    Het probleem is hetvolgende :

    - Direct na het starten en bij draaiende motor hoor ik een hoogtonig/snierpend geluid , wat toeneemt bij het gasgeven (tot bepaalde hoogte , dan verdwijnt het..)
    Het hoogtonige snierpende geluid is 'als een slippende V-riem' maar is dit niet , de riemen staan goed op spanning. Ook is het de spanner van de multiriem niet , die is juist vervangen..
    De localisatie van het geluid (toenemend bij wat gas geven) is ter hoogte van de riem die over o.a. (grote) ventilatorfan (met viscokoppeling) en dynamo loopt...

    Het is het ergst 's morgens bij koude motor (en lage toeren) , bij warme(re) motor (en hogere toeren) verdwijnt het grotendeels...

    Ook valt mij op :
    - de grote ventilatorfan is bij stilstaande motor vrijelijk en zonder enige weerstand te rond te draaien (is dit normaal)
    - de ventilatorfan draait direct als de (koude) motor gestart wordt
    - de ventilatorfan is bij draaiende motor (met een stokje oid) tegen te houden / tot stilstand te brengen

    Zelf heb ik enig idee dat het hoogtonige snierpende geluid mogelijk uit een defecte viscokoppeling van de ventilator fan komt..., is dit mogelijk/vaak voorkomend..?

    Geeft een defecte viscokoppeling dergelijke hoogtonige bijgeluiden..?

    Is dit relatief eenvoudig te vervangen , de bumper gaat eerdaags toch naar voren ivm wissel distributieriem.
    M.a.w. hoe zit de viscokoppeling incl. fan op de motor/poelie..?

    Kan het ook wat anders zijn of is een defecte viscokoppeling gezien bovenstaande het meest waarschijnlijk...?

    Bedankt voor de tips/info..!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Ben ook benieuwd naar tips van mede forumleden. Heb sinds gister een raar snierperend geluid, het lijkt alsof het met de dynamo te maken heeft. Een paar dagen geleden ging mijn zoontje los op alle knoppen en schakelaars op de dashboard (moest 'm bezig houden, de hele dag in z'n stoeltje vond ie niet leuk ) één dag later na het aanzetten van de radio ging het acculampje aan en uit, nadat ik de radio uitzette en een stukje ging rijden viel het lampje gewoon uit. Een dag later, raar snierperend geluid.

  3. #3
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.947
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nachtbraker Bekijk Berichten
    Beste deskundigen ,

    Ik heb een Audi A4 1.9 tdi , van okt. 1999 , kent. 02-DR-HX , handelsbenaming 8D Audi A4 ; TDI 81 kW ; chassisnr. WAUZZZ8DZXA202396 ; ca. 380000km

    Het probleem is hetvolgende :

    - Direct na het starten en bij draaiende motor hoor ik een hoogtonig/snierpend geluid , wat toeneemt bij het gasgeven (tot bepaalde hoogte , dan verdwijnt het..)
    Het hoogtonige snierpende geluid is 'als een slippende V-riem' maar is dit niet , de riemen staan goed op spanning. Ook is het de spanner van de multiriem niet , die is juist vervangen..
    De localisatie van het geluid (toenemend bij wat gas geven) is ter hoogte van de riem die over o.a. (grote) ventilatorfan (met viscokoppeling) en dynamo loopt...
    Het eerste wat in mij op komt is Multi-riem/ V-snaar
    Een Visco koppeling werkt of werkt niet ( als ik het goed heb)

    Hoe heb je bepaald of de riemen goed op spanning staan
    Bij mij weten moet je de riem net een kwart slag kunnen draaien ( als deze op de poelie`s ligt )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nachtbraker Bekijk Berichten
    Het is het ergst 's morgens bij koude motor (en lage toeren) , bij warme(re) motor (en hogere toeren) verdwijnt het grotendeels...

    Ook valt mij op :
    - de grote ventilatorfan is bij stilstaande motor vrijelijk en zonder enige weerstand te rond te draaien (is dit normaal)
    - de ventilatorfan draait direct als de (koude) motor gestart wordt
    - de ventilatorfan is bij draaiende motor (met een stokje oid) tegen te houden / tot stilstand te brengen
    Al deze punten zijn bij mij weten normaal
    Een visco koppeling is zo ver ik weet zelfdenkend
    Vraag me niet naar de exacte werking want dat weet ik zo 1 2 3 niet
    Maar waarschijnlijk heeft de werking iets te maken met een bi-metaaltje in de ventilatorfan
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 04-01-14 om 15:09.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Heb de auto naar lokale garage gebracht en adviseerde me de dynamo te laten nakijken. Daar zou het probleem zich in vinden (van het geluid) en inderdaad dat was ook zo. Het blijkt dat de lagers in mijn dynamo niet meer zo goed waren, dus werden ze vervangen. Kosten revisie € 90

    2 dagen later reed ik een ver eind (Amsterdam - Apeldoorn - Amsterdam) met keihard de radio aan, lichten aan, ventilator aan (regende, moest aan vanwege de ruiten) en TomTom ingeplugd. Drie keer raden wat gebeurde: acculampje brandt bij stationair toerental. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Is de accu echt leeg of heb ik weer een dynamo probleem? Eén ding vrees ik: weer veel geld betalen voor vervanging en reparaties

  5. #5

    Standaard Re: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Inderdaad, ik wou net zeggen, check de dynamo.

    Heb eenzelfde probleem gehad met de VW T5. Op die dynamo zit een soort koppeling met rubber delen, die verslijten blijkbaar.
    (Dus niet de lagers van de dynamo zelf, die waren goed, maar de poelie was het probleem.)

    Edit: Vrijlooppoelie noemen ze dat.
    Laatst gewijzigd door wjn; 09-01-14 om 21:39.


  6. #6
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.947
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Viscokoppeling ventilatorvin defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiBi Bekijk Berichten
    Heb de auto naar lokale garage gebracht en adviseerde me de dynamo te laten nakijken. Daar zou het probleem zich in vinden (van het geluid) en inderdaad dat was ook zo. Het blijkt dat de lagers in mijn dynamo niet meer zo goed waren, dus werden ze vervangen. Kosten revisie € 90

    2 dagen later reed ik een ver eind (Amsterdam - Apeldoorn - Amsterdam) met keihard de radio aan, lichten aan, ventilator aan (regende, moest aan vanwege de ruiten) en TomTom ingeplugd. Drie keer raden wat gebeurde: acculampje brandt bij stationair toerental. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Is de accu echt leeg of heb ik weer een dynamo probleem? Eén ding vrees ik: weer veel geld betalen voor vervanging en reparaties

    Hebben ze de koolborstels van de dynamo wel vervangen ??????????

    Zo ver ik weet moet een auto blijven draaien op het moment dat jij al draaiend de accupolen loshaalt
    Op dat moment draait hij op de dynamo
    Valt hij uit.........Dynamo
    Blijft hij draaien .........Accu

    Zo is mij het altijd verteldt
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •