Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

  1. #1

    Standaard Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Hallo,
    Ik kwam vanmiddag tot ontdekking tijdens een regenbui, dat mijn climate control / verwarming alleen lucht uitblaast via de ventitatieroosters in het dashboard. Is niet te verstellen naar de voorruit of naar de vloer. Ook de knop voor de voorruitontwaseming heeft geen effect. Uitlezen gaat niet(zie topic in VAG-COM forum)
    Ik ben aan het demonteren gegaan en zie nu 3 stelmotoren zitten.
    1)Met een BLAUWE hefboom aan de onderkant volgens mij voor de temperatuurregeling, deze reageert als ik de temperatuur verander in het display, de
    temperatuur regeling werkt ook voelbaar.
    2)Met een WITTE hefboom ook aan de onderkant, zie ik niet bewegen, waar is deze voor?
    3)Met een ORANJE hefboom aan de bestuurderskant van de kachel deze werkt ook, zie ik bewegen als ik de luchtstroom naar boven en beneden stel, en de knop .
    voor de voorruitontwaseming indruk. De hefboom op het asje wat de kachel ingaat werk ook, alleen heeft dit geen merkbaar effect.

    Hoe dit op te lossen? Ligt de oorzaak in de stelmotor met de witte hefboom?
    Alvast bedankt voor het meedenken.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Ik had hetzelfde probleem, alleen dan andersom. Ik kreeg alleen maar lucht bij de raam.
    Bij mij was het de stelmotor met de blauwe hendel die niet goed functioneerde (lees vrijwel nooit).
    Lastig te demonteren zonder het halve dash eruit te halen. Ik heb het als volgt voor elkaar gekregen:
    Radio eruit inclusief omhulsel radio (1 dins). Dashbordkastje eruit. Vanuit de ruimte bij het gedemonteerde dashbordkastje kun je met een kleine steeksleutel net bij de bevestigingsbouten van de stelmotor. Je ligt dan wel op je rug waar normaal de bijrijder zit met zijn voeten. Het zijn 3 boutjes, 2 kun je vanuit de ruimte bij het dash verwijderen. De andere is alleen bereikbaar via het gat van de radio. Daar zitten wel wat scherpe randen dus oppassen. Als de motor los is komt nog een lastig stuk, de hendel los halen. Dit kun je voorzichtig met een platte schroevendraaier doen. Motor eruit halen en stekker los maken. De motor kan vastgelopen zijn op de koolborstels in de motor (zilver asje waar de koolborstels op duwen). Hier kan wat verkoold stof op zitten waardoor hij niet meer reageerd. Dit kun je met een naald voorichtig wegkrassen. Daarna met hogedruklucht schoon blazen. even aan de stekker testen of alles weer goed reageerd als je de toetsen op je bedieningspaneel indrukt. Mocht hij niet werken na schoonmaken dan zou ik hem vervangen.
    Daarna in omgekeerde volgorde weer inbouwen. Dit heeft mij in totaal een uurtje of 3 gekost. Ik heb de bestaande gebruikt dus schoongemaakt. Dit was afgelopen februari. Werkt nog steeds naar behoren.

  3. #3

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Bedankt,

    Ik heb alle 3 de stelmotoren in Duitsland besteld, zijn onderweg. Als ik ze binnen heb ga ik proberen de stekkers los te maken en dan de nieuwe motoren op de stekkers aansluiten om te zien of ze reageren.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Ik heb precies hetzelfde probleem, ik hou het even in de gaten.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Bazuin,
    Heb je de motoren vervangen en was het probleem daarmee opgelost?
    P.S. Waar heb je ze besteld? Mocht het bij mij nog eens voorkomen dan vervang ik ze denk ik ook.


  6. #6

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Ik heb verkeerde motoren binnen gekregen. De mijne hebben een kabeltje met een stekker. De motoren die ik heb gekregen zijn groter, en hebben een stekkeraansluiting op het motortje.
    Ik heb de niet reagerende motor uitgebouwd, uit elkaar geschroefd. Toen bleek het wormtandwiel op het motorasje (van het 7 volt elektromotortje) niet op het hart van het plastic tandwiel te lopen, maar net de hoeken van de tanden te raken en het tandwiel niet mee te nemen. Toen motor om gedraaid in de behuizing, weer elkaar gezet en nu werkt alles weer perfect.
    Op de verkeerde te grote motoren staat VW audi nr 8D1 820 511 8 Bosch nummer 0 132 801 116 Het nummer van de motoren in mijn Audi, Bosch nr 0 132 801 028

  7. #7
    muizenissen
    Guest

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bazuin96 Bekijk Berichten
    Ik heb verkeerde motoren binnen gekregen. De mijne hebben een kabeltje met een stekker. De motoren die ik heb gekregen zijn groter, en hebben een stekkeraansluiting op het motortje.
    Ik heb de niet reagerende motor uitgebouwd, uit elkaar geschroefd. Toen bleek het wormtandwiel op het motorasje (van het 7 volt elektromotortje) niet op het hart van het plastic tandwiel te lopen, maar net de hoeken van de tanden te raken en het tandwiel niet mee te nemen. Toen motor om gedraaid in de behuizing, weer elkaar gezet en nu werkt alles weer perfect.
    Op de verkeerde te grote motoren staat VW audi nr 8D1 820 511 8 Bosch nummer 0 132 801 116 Het nummer van de motoren in mijn Audi, Bosch nr 0 132 801 028
    Mooie terugkoppeling - kudo's!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Welke kleur heeft de stelmotor die je gerepareerd hebt?

  10. #9

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    het was die met de witte hefboom, maar volgens mij zijn de motoren hetzelfde, zit het verschil alleen in de kleur van de hefboommpjes

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Vraag Verwarmingsprobleem stelmotoren airco / verwarming A4 B5 2.6 1997

    Ik heb bij een A4 Avant uit 97 met ecc klima het probleem dat de uitstroomlucht wel van koud naar lauw gaat bij verstellen temperatuur op het electronisch bedienpaneel doch warm wordt het niet meer. De motorkoelvloeistof komt normaal op temperatuur en er zijn geen lekkages. Zit erbij deze auto ook een bowden kabel aan een klep (welke??) en heeft die een te hoge mechanische weerstand dat de stelmotor de klep niet meer helemaal open krijgt?
    Verder hoor ik kort na wegrijden soms een luchtklep eenmalig tikken, alsof hij bleef hangen. Dit heeft er mogelijk mee te maken.
    Wat moet ik allemaal demonteren om het probleem op te lossen?

  12. #11
    RIVADA
    Guest

    Standaard Re: Vraag Verwarmingsprobleem stelmotoren airco / verwarming A4 B5 2.6 1997

    Ik zou eerst eens onderzoeken of je warmtewisselaar goed functioneert en bijv. niet verstopt zit. In dat geval zou je 'm denk ik kunnen doorspoelen (of zoiets). Als je warmtewisselaar goed functioneert ligt het naar alle waarschijnlijkheid aan (een van) de kleppen in de airco behuizing. Ik heb ooit eens begrepen dat deze zijn te testen (met VAGCOM?), maar het fijne weet ik daar niet van. Mocht het inderdaad aan een van je kleppen liggen (komt bij de B5 vaker voor) dan is het voor je te hopen dat je er bij kan komen zonder de boel te slopen. Lukt dat niet, maak dan je borst maar nat, want dan moet je complete dashboard, middenconsole en stuurhuis er uit...
    Kortom: stel eerst met zekerheid de diagnose vast voor je begint met slopen...

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Vraag Verwarmingsprobleem stelmotoren airco / verwarming A4 B5 2.6 1997

    Dank voor de tip. Retourleiding wordt niet zo warm. Ik ga dus eerst eens doorspoelen. Kleppen hoor ik lopen en werken ook dus daar lijkt het probleem niet te zitten

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Artikelnummer

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een Audi a4 b5. V6 2.6. Omdat mijn bedieningspaneel van de kachel het 80% van de tijd niet doet ben ik op zoek naar een tweedehandse. Nu is mij erop gewezen dat je twee soorten hebt die je niet door elkaar kunt gebruiken. Een die eindigt op 043B en een die eindigt op 043D. Nu is mijn vraag: welke zit er standaard in? De B of D variant? Hebben jullie hier ervaring mee?

    Alvast bedankt!

  15. #14

    Standaard re: Storing verwarming stelmotoren airco / verwarming 2.6 1996

    Bij mij is er ook een probleem daarvan doet de voorruitverwarming en van de voeten niet hoe hebben jullie dit opgelost

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •