Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Andere kilometerstand na verwisselen kilometerteller?

  1. #1

    Standaard Andere kilometerstand na verwisselen kilometerteller?

    Recent heb ik een A4 B5 aangeschaft. Volgens de verkoper waren er wat problemen met de kilometerteller geweest en was deze vervangen. De werkelijke stand zou ongeveer 20.000 KM hoger zijn. De indruk werd gewekt dat de teller een tijdje had stilgestaan. Omdat de auto er verder goed uitzag, al het groot onderhoud was uitgevoerd en ik gewoon snel een auto nodig had heb ik 'm aangeschaft.

    Na een paar dagen kwam ik erachter dat de werkelijke kilometer stand niet 20.000 KM hoger was, maar ruim 100.000 KM meer. Niet echt een leuke verrassing. Ik heb de verkoper hierop aangesproken en hij is bereid de auto terug te nemen. Het verhaal waar hij mee kwam is dat er geen kwade opzet was, de teller (en wat andere klokjes) zouden kapot zijn gegaan en hij had het hele display vervangen.

    Is dit een plausibel verhaal? Het lijkt mij niet dat de digitale KM stand in het display zelf is opgeslagen, maar ergens op een boordcomputer. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

  2. #2
    RIVADA
    Guest

    Standaard Re: Andere kilometerstand na verwisselen kilometerteller?

    Zover ik weet is de km-stand wel degelijk ergens in de teller-unit opgeslagen. nieuwe / andere unit betekent dus ook ander km-stand. Die km-stand is overigens wel aan te passen.

  3. #3
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    De km-stand wordt in de unit opgeslagen en ook in de ECU. Als er een andere unit geplaatst wordt, heb je de km-stand die in de unit zit. Met het uitlezen van de auto kan je achter de stand komen die in de ECU opgeslagen wordt. Ik heb namelijk zelf een andere unit geplaatst in mijn B5 en die heeft 80000km meer "gelopen" dan de auto echt heeft.

    De verklaring van de verkoper kan dus kloppen.

    Het aanpassen van de stand, kan niet zomaar. Je hebt daar een speciale tool voor nodig. Met Vagcom kan het (helaas) niet, tenzij je een splinternieuwe unit hebt.
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  4. #4

    Standaard Re: Andere kilometerstand na verwisselen kilometerteller?

    Dus met Vagcom zou je de werkelijke stand kunnen uitlezen? Is er iemand in de omgeving Haarlemmermeer die dat voor mij zou kunnen doen?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •