Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

  1. #1

    Standaard Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Goede morgen,

    Ik moet eerdaags de thermostaat vervangen, ik wacht nog op het gereedschap om de nokkenastandwielen te fixeren, borgpen krukas en een korte nokkenas-
    tandwieltrekker die ik in Duitsland heb besteld. Dan doe ik gelijk de waterpomp, distributieset en multiriemset hoewel dit nog 50.000 km mee kan.
    Maar het is me niet duidelijk ook na zoeken op het forum, of voor bovenstaande A4 B5 V6 1995 het voorfront in de service stand gezet moet worden. In sommige handleidingen vind ik dat dit moet voor de B5 vanaf 1997, in andere voor B5 vanaf 1995.

    Alvast bedankt, Jan

  2. #2

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Het is voor het vervangen van de thermostaat niet nodig deze riem eraf te halen. Ja het wordt krap maar het is te doen. Zelf namelijk ook gedaan. Je kan wel de getande riem een stukje van de poelie afschuiven, dus er net niet aflaten schieten. Dit geeft je genoeg ruimte om er tussendoor te komen. Zie: http://www.audiforum.nl/forum/motor-...ermostaat.html
    Persoonlijk vindt ik het zonde om een riem te vervangen die nog 50.000 mee kan. Dat is bijna de helft van de levensduur.

    Uit het andere topic:
    Dit weekend toch de stoute schoenen aangetrokken en de thermostaat zelf vervangen. Via een ander forum kwam ik erachter dat de thermostaat wel helemaal achter de distributie zit. Dus eerst bumper en voor front eraf (radiator etc.). Vervolgens alle kunststof beschermkappen van de motor en daarna de V-Snaar eraf. Daarna de spanrol van de V-snaar demonteren, zodat de distributie deksels eraf konden. De getande riem heb ik laten zitten. Wel hier en daar iets van de polies naar voren getrokken (laat hem er niet afschieten!), zodat er iets meer ruimte kwam. Thermostaathuis zit vast met twee boutjes. Deze los halen en met een beetje pielen en manoeuvreren kan je de thermostaat verwijderen. Nieuwe plaatsen en vervolgens de boel weer monteren. Koelwater weer bijvullen en de boel een beetje ontluchten. Ik weet niet hoe ze dit officieel doen, maar ik heb zoveel mogelijk water bijgevuld en overal waar mogelijk een beetje in de slangen geknepen. Af en toe kwam er een luchtbel naarboven, waardoor het niveau weer zakte. Dit moest ook wel, want ik hield een halve liter vloeistof over. Daarna motor starten en de dop van de vulopening gelaten. Af en toe weer wat luchtbellen. Alleen de kachel wou niet warm worden. Ook de slangen naar de kachel (achter de accu) werden niet warm. Paar keer gas geven deed wonderen. Schoot er waarschijnlijk weer wat lucht weg. Het was een dagje werk, maar scheelt wel een hoop geld en is nog leerzaam ook. Weet iemand toevallig hoe je de boel officieel moet ontluchten of gaat dit in principe vanzelf?

    Groeten
    Laatst gewijzigd door Datron; 08-02-12 om 20:41.

  3. #3

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Ik ben blij voor je dat het gelukt is maar om het nou als advies aan iemand mee te geven gaat me wat ver.
    Wat je hebt gedaan is russisch roulette en je hebt het overleefd, mooi.
    De kans dat het op deze manier fout gaat is groot, zo moet je het gewoon niet doen. Als je graag met je motor gokt of het liever nog een keer doet dan kan het.
    Je thermostaat met maximaal slagingspercentage vervangen moet op de enige goede manier, met de distributie los.
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

  4. #4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    bedankt voor de tips,
    Maar moet het front in de service stand voor deze A4 V6 uit 1995?
    alvast bedankt, Jan

  5. #5

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr. Bekijk Berichten
    Ik ben blij voor je dat het gelukt is maar om het nou als advies aan iemand mee te geven gaat me wat ver.
    Wat je hebt gedaan is russisch roulette en je hebt het overleefd, mooi.
    De kans dat het op deze manier fout gaat is groot, zo moet je het gewoon niet doen. Als je graag met je motor gokt of het liever nog een keer doet dan kan het.
    Je thermostaat met maximaal slagingspercentage vervangen moet op de enige goede manier, met de distributie los.
    Het is inderdaad misschien niet zoals het hoort, maar om van een russsisch roulette te spreken gaat mij wat ver. Als je gewoon oplet dan is de kans dat de riem eraf schiet helemaal niet zo groot. Ik heb hem toen ongeveer voor de helft van de poelie geschoven. Dat gaat dermate strak dat de riem helemaal niet verder wil schuiven. Hij schuift liever terug de poelie op. Dat was genoeg om met mijn niet al te dikke vingers de themostaat te plaatsen. Maar goed het is dus ook een manier van werken.

    Edit: Ik zie net dat ik inderdaad sprak over; er niet niet af laten schieten. Dat was wellicht een beetje overdreven.
    Laatst gewijzigd door Datron; 10-02-12 om 09:27.


  6. #6

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bazuin96 Bekijk Berichten
    bedankt voor de tips,
    Maar moet het front in de service stand voor deze A4 V6 uit 1995?
    alvast bedankt, Jan
    Wat bedoel je precies met service stand? Ik heb alleen de accu los gehad en verder het front deels los gehad om wat werkruimte te creëren. Niet helemaal los, alleen de linkerkant als je voor de auto staat, dus rechter kant als je in de auto zit. Je klapt het front als het ware open naar je toe. Op deze manier kan o.a. de oliekoeler blijven zitten. Wel even het front goed ondersteunen en voorzichtig zijn met de radiator. Ik heb trouwens geen airco dus dat is makkelijker. Anders zal er meer los moeten komen.
    Laatst gewijzigd door Datron; 10-02-12 om 09:28.

  7. #7

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Met servicestand wordt bedoeld, dat je de bumper verwijderd, het complete front met koplampen radiateur, airco condensor losmaakt en over een paar te monteren bussen een cm of 15 naar vorenschuift zonder koel- en aircoslangen en elektrakabels los te maken, deze zijn hier lang genoeg voor, om ruimte te maken.
    Dit wordt beschreven in het Hynes werkplaatshandboek en in de Wolters-Kluwer vraagbaak. Het is alleen niet duidelijk of dit voor alle B5 modellen is of alleen voor de faceliftmodellen van na 97.
    Ook als je kijkt op site's waar speciaal gereedschap staat wordt dit gemeld google maar op AST4441, AST4402 AST4848
    Jan

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bazuin96 Bekijk Berichten
    bedankt voor de tips,
    Maar moet het front in de service stand voor deze A4 V6 uit 1995?
    alvast bedankt, Jan


    Bij een 12kleppen motor kan je hem vervangen zonder het front in service stand te zetten zo uit m'n hoofd.. bij de 5V motoren moet het front wel in service stand..
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Datron Bekijk Berichten
    Wat bedoel je precies met service stand? Ik heb alleen de accu los gehad en verder het front deels los gehad om wat werkruimte te creëren. Niet helemaal los, alleen de linkerkant als je voor de auto staat, dus rechter kant als je in de auto zit. Je klapt het front als het ware open naar je toe. Op deze manier kan o.a. de oliekoeler blijven zitten. Wel even het front goed ondersteunen en voorzichtig zijn met de radiator. Ik heb trouwens geen airco dus dat is makkelijker. Anders zal er meer los moeten komen.
    Heeft u veel ervaring in het sleutelen met Audi?

    Het is inderdaad precies zoals Bazuin96 beschijft. en mocht je de bussen niet om handen hebben kun je eventueel nog tapeinden gebruiken.. maar het mooiste werkt met geleidebussen..
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  11. #10

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Foeglass Bekijk Berichten
    Heeft u veel ervaring in het sleutelen met Audi?

    Het is inderdaad precies zoals Bazuin96 beschijft. en mocht je de bussen niet om handen hebben kun je eventueel nog tapeinden gebruiken.. maar het mooiste werkt met geleidebussen..
    Begin steeds meer ervaring te krijgen. En zo als nu leer ik steeds weer wat bij.
    Nee dat van die service stand was mij onbekend. Ik heb het gedaan zoals omschreven dus eigenlijk was ik al aardig op weg om hem in de servicestand te zetten

  12. #11

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Gisteren alleen de thermostaat vervangen. Ik kocht mijn A4 B5 V6 bij een handelaar en de distr. riem zou vervangen zijn bij 212.000 km. Dit stond ook met viltstift op de afdekkap, waar ik gezien het adres waar in hem kocht, wel lichte twijfels over had. De auto heeft nu 243.000 gelopen. Ik had alles in huis gehaald, distributieset incl rollen, multieriem incl spanrol en een nieuwe waterpomp. Na demontage bleek inderdaad alles wel degelijk te zijn vervangen alles was in nieuwstaat. Front in servicestand gezet op een paar 8mm draadeinden van 20 cm met daarover stalen pijpjes va 17 cm. Na het losmaken van de waterslangen aan de radiateur schuif je zo het front naar voren de aircoslangen hoeven niet los, eenvoudig te doen. wel de viscolueufer verwijderen van de poelie (linkse draad!!) 2 inbusboutjes waar de steun van de luefter mee vast zit demonteren door gaten in de poelie de bovenste door een van de kleine gaatjes met een 5mm inbus, de onderste door een van de grote gaten met een 6mm inbussleutel. Als je alleen de thermostaat wil vervangen kan dit heel eenvoudig, je hebt wel het blokkeergereedschap VAG3243 nodig om de nokkenaswielen vast te zetten. en de krukas moet je blokkeren met een speciale bout VAG3242 op de plaats van de krukashoeksensor die je hiervoor moet verwijderen. Nu voor de zekerheid de distr. riem markeren met een lakstift op 2 plaatsen op het krukastandwiel en de nokkenastandwielen. Spanner lossen en weer vastzetten zodat de riem totaal niet meer op spanning staat. Nu moet je even met z'n tweeen zijn. 1 houdt de riem op spanning zonder te forceren, zodat hij strak blijft op de krukas en het rechter (gezien zoals je ervoor staat) nokkenastandwiel. De ander pakt de riem van het linker tandwiel en zet hem met een tiewrap onder spanning vast op de gemonteerde blokkersteun VAG 3243. Riem zit nu niet meer in de weg voor het demonteren van de waterpijp waar de thermostaat onder zit. Na het weer monteren van de waterpijp houdt man 2 de riem onder spanning je knipt de tie wrap door een legt eenvoudig de riem weer om het linker tandwiel. Wel goed controleren of de merktekens die je hebt gezet op de riem en de tandwielen goed tegenover elkaar liggen, indien niet schuif je de riem een tandje op. Spanner weer lossen en zo strak zetten dat je de riem tussen waterpomp en linker tandwiel (gezien zo je ervoor staat)met duim en wijsvinger 90 graden kunt draaien. Dan bout waar mee je de krukas hebt geblokkeerd verwijderen. Krukas 2 maal ronddraaien, spanning dist riem nogmaals controleren en dan alles weer in omgekeerde volgorde monteren.
    Deze klus is mij erg meegevallen, temperatuurmeter gaat weer mooi naar 90 graden en blijft daar ook. Daarbij houdt ik die 250 euro in de zak voor distr. en multiriemset en de waterpomp. Spullen gaar retour Primaparts (Of iemand moet ze willen overnemen voor 250 euro) en over 80.000 km zie ik wel weer.
    Jan.
    Laatst gewijzigd door bazuin96; 19-02-12 om 14:32.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    74
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Klein puntje, ik snap jou helemaal maar de riem terug leggen had ik persoonlijk niet gedaan. Kan altijd maar ik heb als monteur aantal keer bij ren cursus van gates geweest en die zeggen ook al is de riem nieuw officieel mag je een distributieriem niet twee keer spannen. Werd me vroeger ook al op school verteld.
    Maar allemaal achteraf hij zit er al op haha en is een keuze die je gemaakt heb en opzich begrijpelijk.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    39
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Ik vind het ook een erg grote gok om oude riemen opnieuw te gebruiken.
    Er wordt te vaak geroepen, de waterpomp moet vervangen worden maar de oude riem kan nog wel.
    Dan is er ergens iets fout gegaan, ALTIJD alles tegelijk, thermostaat , rollen , spandemper, riem en waterpomp.

    Een komplete set kostte mij 225, en daar zat ook de waterpomp en thermostaat bij.

    Gister het hele zaakje vervangen, gewoon in de garage en zonder speciaal gereedschap, het is als je een beetje technisch bent prima te doen en je bespaard jezelf grote kosten.

    Front heb ik er volledig voor weg gehaald, werkt beter dan servicestand.
    Ik heb overigens een 30v.
    Airco zit met slangen dus je kan het als het ware naast de auto leggen.

    Eventueel heb ik foto's voor de liefhebbers.
    A4 Avant B5 06-2000 , tiptronic , 2.4 5v , Santorin blue pearl.

  15. #14

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Ik had inderdaad alles in huis gehaald, niet voor 225 euro want daar kun je volgens mij geen kwaliteitsonderdelen voor krijgen. Maar het bleek dat de info van de vorige eigenaar klopte en dit allemaal al vorig jaar is vervangen (orginlele audi onderdelen!) 40.000 km geleden, het zag er nog als nieuw uit. zelfs de letters op de riemen waren nog zo duidelijk te lezen als nieuw. Het is kapitaalvernietiging om dit te vervangen als het nog 80.000 km mee kan. Een distributieriem wordt niet gespannen, maar redelijk strak gezet zodat je hem nog een kwart slag kunt draaien en een multiriem wordt gespannen door de spanner, daar kan dus niets mee verkeerd gaan mits je zorgt dat de riemen de zelfde kant op blijven lopen. Service stand is net zo makkelijk, je hebt meer ruimte dan nodig en hoeft minder te demonteren.
    Jan

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    74
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Ik distributie riem origineel of aftermarket maakt geen reet uit want ook origineel staat er gates op en komt uit dezelfde fabriek. Distributie riem word wel degenlijk gespannen met een spanrol. En gates zegt dat het never en never nooit een tweede keer gespannen mag worden. Zo ook als monteur op school geleerd. Maargoed zoals ik al zei hij zit er al om het is jou keuze niet de mijne. En een distributieriem een kwart slag draaien is ouderwets, niet bij een audi v6. Daar staan voorschriften voor. Een ongespannen riem van een renault staat al veel strakker dan een kwartslag draaien en dan moet hij nog gespannen worden. En zeker met een v6. Dus ik noem het geen kapitaal vernietiging, maar geen risico nemen. Btw wat had het meer gekost een riem. A 40 euro want de rollen had je nog wel kunnen laten zitten.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    39
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    echt een vooroordeel dat je voor 225 geen kwaliteit hebt.
    Gewoon weten waar je het moet halen, en ik heb als particulier afgerekend dus geen korting via werkgever ofzo.

    Waterpomp en thermostaat van Febi en de riem, rollen en spandemper van contitech dus dat is wel degelijk kwaliteit.

    Mensen zijn altijd zo schuchter van distributieriemen of ze denken dat het altijd duur is, beide grote onzin, je moet gewoon weten wat je doet en waar je het moet halen.

    Vindt trouwens bedragen van 1000 euro voor een 30v v6 buiten proportie en helemaal voor een bedrijf die met speciaal gereedschap in een paar uur zon klusje klaart.

    De pest is dat mensen vaak zelf niet kunnen en zo dus het spreekwoordelijke pootje wordt uitgedraaid.

    De v6 riemen en ik meen ook de v8 moeten 15nm gespannen worden , de riem staat dan echt wel strakker als een kwart slag hoor.
    Die kwart slag is iets wat ik op school leerde voor v-snaren!

    ik wil ook nog wel fotos maken van de oude spullen die te lang hebben gezeten , zien er nog als nieuw uit!
    jij hebt dan misschien de mazzel met kloppende info , op het oog kun je nooit iets van een dit soort dingen zeggen.
    Laatst gewijzigd door avantd8; 03-03-12 om 21:19.
    A4 Avant B5 06-2000 , tiptronic , 2.4 5v , Santorin blue pearl.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Thermostaat + distr vervangen servicestand front V6 1995

    Hallo, ik ben nieuw hier maar moet ook binnen 8000 km mijn distributie vervangen en de thermostaat, graag zou ik wat foto's willen bekijken ben ook van plan om het zelf te doen heb zelf ook een a4 v6 diesel van bj 2000

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •