Het is voor het vervangen van de thermostaat niet nodig deze riem eraf te halen. Ja het wordt krap maar het is te doen. Zelf namelijk ook gedaan. Je kan wel de getande riem een stukje van de poelie afschuiven, dus er net niet aflaten schieten. Dit geeft je genoeg ruimte om er tussendoor te komen. Zie: http://www.audiforum.nl/forum/motor-...ermostaat.html
Persoonlijk vindt ik het zonde om een riem te vervangen die nog 50.000 mee kan. Dat is bijna de helft van de levensduur.
Uit het andere topic:
Dit weekend toch de stoute schoenen aangetrokken en de thermostaat zelf vervangen. Via een ander forum kwam ik erachter dat de thermostaat wel helemaal achter de distributie zit. Dus eerst bumper en voor front eraf (radiator etc.). Vervolgens alle kunststof beschermkappen van de motor en daarna de V-Snaar eraf. Daarna de spanrol van de V-snaar demonteren, zodat de distributie deksels eraf konden. De getande riem heb ik laten zitten. Wel hier en daar iets van de polies naar voren getrokken (laat hem er niet afschieten!), zodat er iets meer ruimte kwam. Thermostaathuis zit vast met twee boutjes. Deze los halen en met een beetje pielen en manoeuvreren kan je de thermostaat verwijderen. Nieuwe plaatsen en vervolgens de boel weer monteren. Koelwater weer bijvullen en de boel een beetje ontluchten. Ik weet niet hoe ze dit officieel doen, maar ik heb zoveel mogelijk water bijgevuld en overal waar mogelijk een beetje in de slangen geknepen. Af en toe kwam er een luchtbel naarboven, waardoor het niveau weer zakte. Dit moest ook wel, want ik hield een halve liter vloeistof over. Daarna motor starten en de dop van de vulopening gelaten. Af en toe weer wat luchtbellen. Alleen de kachel wou niet warm worden. Ook de slangen naar de kachel (achter de accu) werden niet warm. Paar keer gas geven deed wonderen. Schoot er waarschijnlijk weer wat lucht weg. Het was een dagje werk, maar scheelt wel een hoop geld en is nog leerzaam ook. Weet iemand toevallig hoe je de boel officieel moet ontluchten of gaat dit in principe vanzelf?
Groeten