Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: foutmelding, alleen met starten

  1. #1

    Standaard foutmelding, alleen met starten

    Hallo allemaal.

    Ik heb een Audi A4 uit 1999 1,9 TDI (rode I). Twee weken geleden kreeg ik een foutmelding op mijn dashboard (rood lampje met uitroepteken). Ik ging wat controleren en zag dat het oliepeil ineens heel laag was. Ik heb twee liter erbij gegooid en de foutmelding was weg. Toen begon de auto ineens in te houden en bleek er een rubbere buis tussen de blok en de plaastic buis van de intercooler gescheurd te zijn. Ik heb deze vervangen en het probleem was weg. Wat me toen wel opviel was dat er olie in de buis zat en ik dacht namelijk dat er alleen lucht doorheen gind.

    Nu krijg ik opeens weer dezelfde foutmelding, maar alleen met starten. Na het starten is deze melding gelijk weg. Ook is het oliepeil weer gezakt, maar nog boven het minimum. Dus de foutmelding ligt niet aan het oliepeil. Maar wel heb ik weer het idee dat de auto aan het inhouden in. Ik heb goed gekeken, maar zie nergens olielekken. Ik heb alles goed gepoetst, zodat nieuwe oliesporen zichtbaar worden.

    Ik weet absoluut niet wat er nu fout is (ben geen expert) en hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen krijgen.

    Gr. Joop

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    37
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: foutmelding, alleen met starten

    Lijkt mij dat de Turbo olie lekt.
    Altans bij een Volvo 940 diesel had ik hetzelfde probleem. (Olie in de inlaat)

    Ik heb wel gehoord dat er een kans bestaat dat de turbo zoveel olie gaat opzuigen dat je blok op olie gaat lopen.
    Net zolang tot je hele carter leeg is.

    Even langs de garage?
    Audi A4 Avant B5 2.8 V6 30V quattro

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    74
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: foutmelding, alleen met starten

    Wat is je kmstand?
    Olie in je slangen zegt niet altijd wat. Sterker nog dit hoort. Doordat een turbo zoveel toeren draait is het niet af te dichten met een keering. Deze zou gelijk smelten. Wat je krijgt is dus bij langzaam draaiende motor dus stationair laat hij heel minimaal olie door naar je slangen. Maargoed dit is heel minimaal zodat je slangen vettig worden van binnen.
    Jou verhaal duid erop dat hij duidelijk olie lekt. Dit kan door de turbo maar dan is je turbo echt wel heel erg versleten. Zou goed kijken aan onderkant motor voor lekkages. Hij rookt niet? Zit er slush in je koelvloeistof reservoire? Trek anders intercooler er weer af om te kijken of er olie in zit. Een paar druppels olie in je verbandingsruimte en hij gaat al heel erg roken.
    Maar je verhaal met dat inhouden duid wel op de turbo.

  4. #4

    Standaard Re: foutmelding, alleen met starten

    Hallo,

    Allereerst bedankt voor de reacties.

    Ik heb nu af en toe defoutmelding met starten. Ik merk voor de rest niets, hij rijd eigenlijk gewoon heel goed. Dat inhouden kan ik niet meer ontdekken en kan dus te maken hebben gehad met het rubber dat gescheurd was. Mijn kilometerstand is 250.000 maar kan ook meer zijn als mijn voorganger met de klok gespeeld heeft.

    Voor wat betreft de olie in de slangen, dit was erg minimaal. Gewoon een hele dunne aanslag. Ik begrijpmdat dit dus normaal is. Het is niet zo dat er liters doorheen gaan heb ik het idee. De auto rookt al sinds dat ik hem kocht drie jaar geleden. Er komt alleen bij flink gas geven wat zwarte rook uit. Als ik de uitlaatgassen ruik, dan ruik ik diesel en geen verbrande lucht die je ruikt bij verbrande motorolie. Ook zie ik geen vervuiling in de koelvloeistof. Deze is eigenlijk gewoon op peil en hoef ik vrijwel nooit bij te vullen.

    Kortom ik weet het niet. Maar de intercooler eraf halen is datverstandig voor een leek? Anders wil ik het wel proberen.

    Gr. Joop

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    74
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: foutmelding, alleen met starten

    Die zwarte rook is roet uit je roetfilter. Maar gewoon lekker blijven rijden. Als dezelfde foutmelding op display was als toen met die olie. Misschien dat hij met koudere weer meer moeite moet doen om de olie op druk te krijgen. Gewoon binnen kort keertje uit laten lezen. Maar als ik het zo hoor is het gewoon de controlelamp die iets langer blijft branden


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •