Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Wel of geen canbus

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Wel of geen canbus

    Heej,

    Ik heb een vraagje:
    Ik weet nou niet precies of ik nou wel of geen canbus heb.
    Het gaat om een audi a4 avant uit 2000 (facelift).
    Ik had laatste het ene achterlicht kapot en toe gaf hij een foutmelding in de boordcomputer.
    ik hoeft alleen een tik tegen de lamp te geven en toen deed hij het weer en de melding was ook weg.
    Nu heb ik gisteren mijn stadlichten vervangen door ledjes, geen canbus ledjes.
    En nu heb ik geen foutmelding.
    (Wil xenon kopen en wil nu weten of ik wel of geen canbus xenon nodig heb.)

    Alvast Bedankt.

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Wel of geen canbus

    Ja, deze wagen heeft een can-bus, maar die wordt niet gebruikt voor de verlichting. (zit tussen de ECU, tellerunit, climacontrol, abs, airbag etc)
    De verlichting gaat door een groot 'relais' heen, die meet domweg de stoom die een lamp opneemt. Als deze te laag is dan krijg je een fout. heeft dus niets met can te maken.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Wel of geen canbus

    Weet je dat zeker? Toen de B6 uitkwam, vertelde Audi trots dat er CAN-BUS inzat...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Wel of geen canbus

    Yup, als je de lampcheck wil overbruggen/uitschakelen dan moet je pin 14 (remlicht) of/en pin 16 (lichten voor+achter) van de grijze connector achter op de tellerunit aan massa hangen.
    De unit die dit checkt is een groot 'relais' wat op 2 voeten gedrukt zit. Intern zit er gewoon een stroom meting voor elke lamp. Als de stroom te laag is dan heb je een fout. Hoe laag weet ik niet.

    De facelift B5 heeft een wel degelijk een can-bus, maar die wordt niet gebruikt voor de verlichting. De tellerunit haalt de info vanuit de ECU via de canbus, zo ook de andere componenten (abs airbag climatecontrol etc).

    De B6 heeft een boord stuur apparaat (of zoiets), die bestuurt alle verlichting en dan heb je dus een soort van can bus bediening.

  5. #5
    macwikki's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Wel of geen canbus

    12345
    Laatst gewijzigd door macwikki; 29-10-23 om 01:34.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •