Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Auto start, maar slaat meteen af

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Auto start, maar slaat meteen af

    Hallo lezers,

    Ik heb begin dit jaar een Audi a4 gekocht uit 1996. Hij heeft 228.000 op de teller.
    Toen wij naar huis reden leek alles goed te zijn. Op het moment dat ik de auto uitdeed begon hij te ratelen. Ik
    liet mij vertellen dat dit 'nadieselen' of 'napingelen' heet. Ik zeg nu al vast dat ik zelf totaal geen verstand van auto's heb en daarom
    hier kijk. Toen wij de auto vervolgens weer gingen starten, deden de km-teller en de toerenteller niet meer. Deze werken af en toe wel, en af
    en toe niet.

    De volgende dag wilde ik weer gaan rijden. Ik heb de auto gestart en hij sloeg direct weer af. Na 3 x starten bleef hij eindelijk lopen maar
    het toerental bleef maar heen en weer gaan. De auto was erg onrustig. Toen in eenmaal reed leek er niks aan de hand, tot ik ging remmen.
    Op het moment dat ik de koppeling in houd en de rem intrap begint het toerental weer te schommelen. Ook als ik stil sta voor het stoplicht
    schommelt hij tussen de 700 & 1800 toeren.

    Ik heb natuurlijk de man gebeld die mij deze auto verkocht heeft, bij een garage. Bij hem konden we langskomen. Hij dacht dat het de bougies
    waren en heeft deze vervangen. Het viel ons wel op dat wanneer de motor boven de 100 graden kwam, hij onrustiger ging lopen. Dit wetende
    heeft hij ook de temperatuur sensor vervangen. Voor de km-teller en de toerenteller heeft hij een relais vervangen, dit heeft overigens niet geholpen.
    De auto loopt nu weer mooi stationair en ook van het nadieselen hebben we geen last meer gehad. Alleen heeft hij nu startproblemen.

    De auto start, maar slaat dan na 2 seconden weer af. Dit kun je een aantal keer doen, en uiteindelijk blijft hij wel lopen.
    Maar nu wordt het zo erg, dat je wel 20 x de auto moet starten voordat hij blijft lopen. Het verschil tussen een koude of warme motor
    maakt geen verschil. Zowel bij koud als warm slaat hij na het starten af. De auto heeft ook momenten dat hij gewoon direct blijft
    lopen na het starten.

    Ik hoop dat iemand ideeën heeft over wat het probleem kan zijn???

    Groetjes Jamie

    Na deze

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Welkom. Lees nog even de forumreglementen, 'hulp gevraagd' is geen zinvolle titel en het kan ook wat minder met de vraag- en uitroeptekens. Titel aangepast.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Hey,

    dit is het bekende startblokkering probleem, gebruik de zoekfunctie maar

    Het instabiel draaien kan bougies zijn, gasklep smerig (schoonmaken en inleren) of een kapotte sensor..


    Groeten!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    58
    Posts
    21
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Stationair draaien was al opgelost. Het probleem met starten: als het de startblokkering is dan zo het lampje met het sleutelsymbool moeten blijven branden/knipperen. Uitlezen brengt dan meer duidelijkheid. Als de sleutel niet wordt herkend kan een goedkope oplossing zijn de stekker van de ontvanger rond het contactslot een paar keer eraf te halen en weer terug te steken. Door de zeer lage stroompjes op die contacten willen ze graag oxideren waardoor de overgangsweerstand dan zorgt voor een te laag signaalniveau en de ECU de sleutel niet herkend. Je moet er wel wat schroefjes voor losdraaien om erbij te kunnen... (als ik het mij goed herinner moet het stuur eraf).

  5. #5
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Het tellerprobleem ligt aan je instrumentenpaneel, die is overleden. Nieuw is ie niet te betalen, de dealer vraagt tussen de 600 en 800.
    Andere optie is er een van de sloop te halen, kosten tussen de 50 en 125 euro deze zal dan wel ingeleert moeten worden over het algemeen.
    Startprobleem is zoals hierboven beschreven, wat ook wil helpen is de auto op contact te zetten en even te wachten met starten tot het lampje op het instrumentenpaneel uit is.

    Succes


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Bedankt voor jullie reacties.

    Over het instrumentenpaneel.. De km-teller en toerenteller doen het soms wel, en soms niet. Dus dan is hij niet dood toch?

    Ik heb net ook even de auto eerst op contact gezet tot het lampje uitging, en daarna gestart. Hij sloeg niet af.

    Betekent dit dan dat het aan de startblokkering ligt?

  7. #7
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Ja. Je moet het contact achter elkaar uit en aan zetten tot dat het sleutellampje brandt. Als het lampje aan is moet je wachten. Als ie uit gaat en uit blijft kan je hem starten. Als ie gaat knipperen moet je hem opnieuw uit en aan zetten.

  8. Ad
  9. #8
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    De startblokkering zit ook in het instrumentenpaneel, jouw paneel is nog niet dood maar hij is wel stervende.
    Heb het zelfde probleem ook gehad, bij het zoeke naar een 2e hands paneel wel goed letten op merk van het paneel en onderdeelnummer.
    Nummers staan op een sticker achterop het paneel. Uitbouwen is 2 minuten werk, je zal alleen ff moeten zoeken naar iemand die em voor je in kan leren.

  10. #9
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Bas,

    De startblokkering zit in het contactslot, toch? De leesring in ieder geval wel. De ECU doet volgens mij de rest..

    Het probleem zit sowieso meestal in de leesring, dus heeft niks met de unit te maken.

  11. #10
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Klopt de leesring zit in het contactslot maar wat ik begrepen heb zit de blokkering in het paneel, dat is ook de reden dat ie ingeleerd moet worden.
    Ik heb het niet hoeven doen bij mijn tweedehands paneel maar dat schijnt een uitzondering te wezen, waarschijnlijk is de startblokkering bij mij eruit gehaald of zit er een softwarefoutje in.
    Maar bij mij zit ie er al een paar maanden probleemloos in en voor 65 euro hoor je mij niet zeuren over een startblokkering.

  12. #11
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Sterker nog, bij een '96 zit de blokkering in een apart (wit) kastje, buiten de tellerunit!

    Maar, grote kans dat het stekkertje op de leesring om het contactslot niet meer goed contact maakt.

  13. #12
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Naar mijn weten zit de startblokkering in de ECU, en gaat het kabeltje ook direct naar de ECU.

    Startblokkering kan er inderdaad worden uitgeprogrammeerd, maar de meeste dealers doen dit niet graag.

  14. #13
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Waar ie ook zit, bij mij werkt het in ieder geval hahaha.
    En een ding is in ieder geval zeker, de topic starter mag op zoek naar een nieuw instrumentenpaneel

  15. #14
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Bij de oudere types heeft de ECU geen echte startblokkering. Het extra startonderbreker kastje geeft een 'ok' signaal door, dus gemakkelijk te overbruggen.
    Bij de nieuwere B5's is het een combinatie van de tellerunit en ECU. Deze moeten elkaar 'kennen'. Zo niet dan weigert de ECU om te motor te laten lopen (na ~ een seconde na het starten).

  16. #15
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Dus mijne oude kan ik makkelijk overbruggen? Teach me master!

  17. #16
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Pin 9 op dat witte kastje, alleen of die aan massa of +12 gehangen moet worden weet ik niet.
    Pin 6 gaat naar het lampje in de tellerunit.

  18. #17
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Pin 9 op dat witte kastje, alleen of die aan massa of +12 gehangen moet worden weet ik niet.
    Pin 6 gaat naar het lampje in de tellerunit.
    Denk niet dat dit erg handig is om zo in een post te zetten, mensen met verkeerde bedoelingen kunnen natuurlijk ook mee lezen.
    Wel handig om te weten natuurlijk hahaha
    Laatst gewijzigd door Bas82; 26-01-13 om 22:17.

  19. #18
    RobinDiekmann's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    1.204
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Ja ik vind het handig om te weten, maar wellicht dat slechte mensen dit kunnen misbruiken.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    Conclusie: ik moet op zoek naar een ander instrumentenpaneel?

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    86
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto start, maar slaat meteen af

    reactie is al gegeven maar bij een 96er zit de startonderbreker niet in het instrumenten paneel deze zit in een wit kastje tegen het midden console onder het dashboard aan de bestuurders kant onderpaneel van het dashboard eraf halen dan lang het middenconsole omhoog kijkendaar zie je als het goed is het kastje aan het frame onder het fashboard gemonteerd

    wat vaak ook helpt is het wat hier ook veel op het forum over is gepraat
    het stekkertje van de leesring schoonmaken of de pootje iets meer aan knijpen
    de leesring is het domste dingdeze leest alleen maar en geeft door

    ik zelf heb het ook gehad ik heb een iets nieuwere 2000 model facelift hier was de kline kabel niet goed meer en heb ik me startblok uit me computer verwijderd


    sommige mensen van de wegenwacht mocht je hier lid van zijn kunen deze met 4draadjes ook omzeilen model96

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •