Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    Dit is het eerste bericht dat ik plaats, dus ik zal me eerst even voorstellen.
    Ik ben sinds Januari dit jaar in het bezit van een Audi A4 B5 1.6L Bezine bouwjaar 2000.
    Na al een aantal projectjes ( remblokken versleten, kolomschakelaar kapot, nieuwe radio, velgen gespoten enz.)
    Begin ik nu aan mijn volgende projectje:

    Mijn toerenteller doet het 'prima', alleen geeft hij altijd te lage waarde aan. Zonder de auto te starten staat de wijzer al op 6 uur ( zie foto).
    Heel soms tijdens het rijden gaat de wijzer ook niet meer terug als ik de koppeling intrapt. Dus loopt hij alleen op en staat hij op laatst op de 7000/8000 toeren.

    Het is niet heel hinderlijk maar misschien is het makkelijk te verhelpen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Audia42000; 09-04-14 om 08:09.

  2. #2

    Standaard Re: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    Tellerunit eruit halen: kleine afdekkap boven de stuurkolom lostrekken, daarna twee Philips schroeven eruit draaien. De tacho is nu los heen en weer te wrikken. Achterop zitten twee of drie kabels met grote stekkers. Deze stekkers zijn self-locking: er zit een paarse clip op die je in een draaiende beweging 90 graden moet kantelen, waarbij de stekker zichzelf eruit duwt.

    Doe dat met alle kabels/stekkers.

    Als je de tacho los hebt kan je 'm draaiend uit het dashboard krijgen. Eenmaal los schroef je een 4-10 tal (ligt aan de fabrikant, model en bouwjaar) torx 10 (uit m'n hoofd) schroefjes los. Daarna kan je 8-10 plastic clips losnemen die rondom de tacho zitten: deze zitten aan de doorzichtige plastic voorkant vast en klikken om de achterkant.

    Als je dat los hebt kan je de naald van je toerenteller bewegen om z'n asje. Vermoedelijk is dat eens gebeurt en is-ie te strak vast gezet waardoor deze te stroef loopt. Zet 'm precies op de onderste streep door 'm tegen de klok in te draaien: je voelt bij het draaien dat de motor die er achter zit een mechanische stop heeft: vanaf dat punt 'forceer' je de naald over z'n asje heen. Zet 'm dan op de goede plek, en bouw de boel in omgekeerde volgorde weer terug.

    Tip: als je naald ingesteld is, test het dan eerst even door 'm grof in te bouwen in je auto, en te kijken of de toeren kloppen. Stationair moet zo'n 800-900rpm zijn. Ruststand 0. Als alles klopt: kapjes terug, schroefjes vast, voila!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    Hartstikke bedankt voor de snelle reactie, heb hem al een keer los gehaald dus dat moet geen probleem worden.
    Als ik thuis ben ga ik het meteen proberen (Y)

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    34
    Posts
    177
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    en en en en en en en en en gelukt ???????

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    ik denk dat een druppeltje lijm het beste is. De plastic huls van de naald zal waarschijnlijk gescheurd zijn waardoor de naald los op de as zit.
    Niet toevallig een Jaeger unit? Die hebben er nl veel last van.
    VDO naalden zijn niet uitwisselbaar met Jaeger, ze hebben een andere as diameter.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Naald van toerenteller geeft 6 uur als de auto uitstaat

    Een drupje lijm werkt perfect! Mijn excuses voor mijn iets wat late reactie haha

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •