Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Motorkap op slot

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Motorkap op slot

    Ik heb zojuist een A4 B5 gekocht en meteen het eerste probleem, de motorkap wil niet open.

    Als ik aan de hendel in het interieur trek voel ik wel weerstand, maar de kap wil niet ontgrendelen. Het komt op mij over alsof de kabel dus wel gewoon goed vast zit, maar misschien niet op de juiste manier of zo. Ik heb het onderpaneel (onder het stuur) al losgehaald zodat ik wat verder door kon trekken, maar dat mag niet baten. De auto heeft langere tijd stil gestaan, het kan zijn dat het hele mechaniek gewoon dus gort- en gortdroog is of vastgerot zit. Maar ik zit wel op het punt dat als ik nòg harder aan de kabel trek dat ik de boel ga slopen.

    Weet iemand hoe ik de kap van buitenaf open krijg?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Makkelijkste oplossing is om de grille kapot te trekken, grille haal je via marktplaats voor een tientje.
    Dan kan je meteen overal bij om het in te oliën en te kijken waar het probleem zit.
    A4 B6 Avant, work in progress

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Als het zeker is dat ik dan goed bij de vergrendeling kan, dan is het me wel een grilletje waard.
    Als ik hem in 1000 stukken trek en er vervolgens nog niet bij kan komen, doet dat behoorlijk auw.

    Je weet het wel zeker hè Bas?

  4. #4
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Stop het slopen, als je je auto even op oprijbokken zet het ik een andere oplossing.
    Rij em op bokken en als je ervoor staat loopt er boven de rechter koplamp de kabel, kruip onder de wagen en probeer die kabel te pakken te krijgen.
    Er even flink aan trekken en 90% kans dat je em wel loskrijgt.

    Net bij mijn eigen A4 gekeken maar via de grille kan je em wel inspuiten maar je kan er niet goed bij komen.
    A4 B6 Avant, work in progress

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Ik kom er maandag pas aan toe om er serieus mee aan de gang te gaan.

    Voorlopig zit ik met een lege accu en kan ik de auto niet eens starten, echt handig is het allemaal niet, maar dat weet je met een 'opknapper'.
    Wordt vervolgd.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Gelukt, motorkap is open!

    Vanmorgen de grille eruit gewipt met een schroevendraaier. Eerst de chromen rand, daarna de grille zelf. Daarna eens een kwartiertje rond gekeken hoe het allemaal vast zat.

    De haak waarmee de motorkap vast klikt in het slot zit met drie boutjes vast aan de motorkap, waarvan je er twee kan zien zitten, die heb ik eerst maar eens losgedraaid. Daarna kwam de grote uitdaging, hoe krijg je het derde boutje los wat je niet ziet zitten en waar je in geen velden of wegen bij kan komen met een sleutel of iets dergelijks? Door het slot heen en weer te bewegen dus. Als je dat maar lang genoeg doet en waarschijnlijk alle geluk van de hele wereld hebt, komt dat derde boutje langzaam maar zeker los. Na een half uurtje heen-en-weren en als het ware rondjes draaien met het grendeltje viel het boutje er gewoon uit. Is dat mazzel of niet?

    Wel meteen een leermoment voor alle A4 B5 bezitters: zorg dat je motorkapslot goed gesmeerd blijft! Het probleem bij mijn auto was dat het mechaniek gortdroog was, de metalen piefjes en palletjes draaiden erg zwaar ten opzichte van elkaar. Als je aan de grendel trekt in de auto, trek je een palletje opzij, waarna een grote veer ervoor moet zorgen dat de zooi open springt. Bij mij was de veer prima in orde en zat alles gewoon keurig op zijn plek, maar het droge mechaniek was sterker dan de kracht van de veer en dan blijft de boel mooi op slot.

    Smeren die zooi dus!
    Laatst gewijzigd door Theo A8; 16-06-14 om 19:11.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Motorkap zonder hanglip
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Theo A8; 17-06-14 om 19:09.

  8. Ad
  9. #8
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Mooi te horen dat het is gelukt. Heeft je grille het overleefd? Ik heb die van mij net vervangen voor een S4 exemplaar dus de originele is te koop.
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    De grille is helemaal heel gebleven. Misschien dat hij hartje winter in 1000 stukken barst, maar nu ging het prima, hij buigt gewoon lekker mee.

  11. #10
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Top! Na je verhaal heb ik zelf ook maar even het mechanisme gesmeerd...
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2013
    Leeftijd
    56
    Posts
    133
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Doe je goed, ik heb al een pallet WD40 laten brengen. Dit overkomt me niet nog een keer.

  13. #12
    Monster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Leeftijd
    42
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Ik heb 't ook gehad, het pinnetje in de grill om de motorkap te openen blijft hangen in de grill.
    Ik heb 't pinnetje wat bijgebogen nu geen problemen meer.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Motorkap op slot

    Bij mijn 80 B4 heb ik dat ook gehad. Bij het vervangen van de radiateur per ongeluk de kabel vastgeklemd. Dagenlang aan het prutsen en klooien geweest met zelfgemaakte haakjes en een schroevendraaier. Vrees voor het forceren van de grille. Anderen hadden het zelfs over open slijpen.

    Oplossing was uiteindelijk heel simpel: motorbeschermingskap van onder de auto, wielen op verhoging, er ruggelings onder kruipen en aan de kabel trekken. Die zie je dan ergens boven je zitten. Plop, open. Nu heeft de B4 wel een andere sluiting.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •