Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Ja ja het zoveelste FIS inbouw topic in deze wereld.

    Ik ben me hier heel erg van bewust, maar ik kan op alle Duitse/Engelse sites niet genoeg informatie krijgen. En een topic over een facelift diesel is al helemaal zeldzaam.

    -Kan ik een A6 V6 tacho gebruiken? http://www.ebay.de/itm/AUDI-A6-4B-2-...torefresh=true ik las dat de signalen van elkaar verschillen maar dat je deze teller kunt inleren?

    -Als ik de FIS tacho installeer kan ik dan daarna de auto nog starten om naar de dealer te rijden zodat ze daar de nieuwe tacho in kunnen leren?
    -Hebben alle tacho's met twee digitale klokken ook automatisch witte led verlichting? (zoals waar ik nu ook aan verslaafd ben)
    -Is de benodigde adapterkabel tussen ruitenwisserhandel en tacho voor alle bouwjaren hetzelfde doordat er verschillende stekkertjes aan zitten?
    -Komt de accuspanning zonder verdere aanpassingen op mijn dashboard tevoorschijn?
    -Moet de ruitenwisserhandel deze code hebben 4D0 953 503 B of mag de laatste letter bijvoorbeeld ook een H of een G zijn.
    -Moet ik nog een olietemperatuursensor plaatsen of zit deze al in mijn niveausensor onder aan de carterpan?
    -En loopt er al een draad naar mijn motorblok om de olietemperatuur door te geven.
    -Als ik nou de ruitensproeiervloeistof melding wil laten werken moet hier dan ook een aparte draad naartoe?
    -En moet ik dan ook een nieuwe vloeistoftank en/of pompje?
    -Komt mijn dieselverbruik ook automatisch op het FIS scherm of is mijn auto hier niet op voorbereid?

    Mag ik jullie alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp?
    En houd alsjeblieft goed in je achterhoofd dat dit om het laatste model B5 gaat uit februari/maart 2001

  2. #2
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B5je Bekijk Berichten
    Ja ja het zoveelste FIS inbouw topic in deze wereld.

    Ik ben me hier heel erg van bewust, maar ik kan op alle Duitse/Engelse sites niet genoeg informatie krijgen. En een topic over een facelift diesel is al helemaal zeldzaam.

    -Kan ik een A6 V6 tacho gebruiken? http://www.ebay.de/itm/AUDI-A6-4B-2-...torefresh=true ik las dat de signalen van elkaar verschillen maar dat je deze teller kunt inleren?

    -Als ik de FIS tacho installeer kan ik dan daarna de auto nog starten om naar de dealer te rijden zodat ze daar de nieuwe tacho in kunnen leren?
    -Hebben alle tacho's met twee digitale klokken ook automatisch witte led verlichting? (zoals waar ik nu ook aan verslaafd ben)
    -Is de benodigde adapterkabel tussen ruitenwisserhandel en tacho voor alle bouwjaren hetzelfde doordat er verschillende stekkertjes aan zitten?
    -Komt de accuspanning zonder verdere aanpassingen op mijn dashboard tevoorschijn?
    -Moet de ruitenwisserhandel deze code hebben 4D0 953 503 B of mag de laatste letter bijvoorbeeld ook een H of een G zijn.
    -Moet ik nog een olietemperatuursensor plaatsen of zit deze al in mijn niveausensor onder aan de carterpan?
    -En loopt er al een draad naar mijn motorblok om de olietemperatuur door te geven.
    -Als ik nou de ruitensproeiervloeistof melding wil laten werken moet hier dan ook een aparte draad naartoe?
    -En moet ik dan ook een nieuwe vloeistoftank en/of pompje?
    -Komt mijn dieselverbruik ook automatisch op het FIS scherm of is mijn auto hier niet op voorbereid?

    Mag ik jullie alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp?
    En houd alsjeblieft goed in je achterhoofd dat dit om het laatste model B5 gaat uit februari/maart 2001
    Ik snap de verwarring, ik vind het zelf ook een ingewikkelde mod. Ik kan gelukkig wel inmiddels wat vragen beantwoorden:

    - V6 tacho is met vagcom om te zetten naar I4 tacho.
    - Je kan de auto niet meer starten als je de nieuwe tacho er in hebt.
    - Witte verlichting weet ik niet.
    - Ja, kabel is hetzelfde voor de fl en pfl tacho.
    - accuspanning weet ik niet
    - laatste letter is van belang. Gaat onder andere over limousine <> avant (acterruitwisser)
    - Verbruik is volgens mij altijd zichtbaar

    de rest kan ik je niet mee helpen helaas.
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


  3. #3
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Niet aan beginnen als je niet kunt solderen. Je moet een aantal dingen omsolderen om een A6 teller in een A4 goed werkend te krijgen.

    Heb ik zelf gedaan (A6 teller in een B5 fl TDI). Deze werkt maar heeft wel veel moeite gekost.
    Ook moet je specifiek een B5 diesel software hebben, anders werkt de teller niet goed.
    witte verlichting heb je altijd met een digitale klok (die de tijd aangeeft)
    Dingen die niet standaard werken in een fl TDI zonder FIS naar FIS:
    - deur meldingen. 1 deur open = alles open. Per deur moet een aparte kabel gelegd worden. Dit was ook het grootste probleem tussen een A6 en A4 teller (zit anders in elkaar). Bij een A6 teller in een A4 gaat de verlichting helemaal verkeerd als je de deur sluit of zo.
    - ruitenwisser vloeistof nivo. Deze kun je 'uit' zetten door 'm hard aan massa te hangen.
    - lampen check (extra relais met andere bedrading nodig). Deze kun je 'uit' zetten door 'm hard aan massa te hangen.
    De rest gaat van zelf (verbruik, olie temp, volt meter etc)

    Maw, een FL A4 teller met fis is handiger... (lees dit als een benzine naar diesel ombouwen, = nieuwe software + andere tellerplaten)

    Inleren kun je ook 'foppen'. Je moet toch de software/eeprom code veranderen, dus als je dan meteen de huidige immo code (het AUZ getal wat je ziet als je bv met vagcom verbind) van de oude in de nieuwe teller programmeerd hoef je alleen maar de sleutels aan te leren. De ECU en tellerunit 'herkennen' elkaar dan.
    Je hebt waarschijnlijk speciale software om dit via de OBD connector te doen, ik deed het direct door de EEPROM in de tellerunit uit te lezen/te programmeren. Moet je wel iets van verstand van hebben, de kans dat je het verkl**t is aanwezig.. (via odb connector ook trouwens)
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 03-02-15 om 21:24.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Oh dat is balen zeg!

    Dan houdt het zo mooie project hier al op denk ik. Er is nergens een facelift b5 diesel tacho te vinden met FIS namelijk. Ik ga er van uit dat zo'n tacho bij de dealer iets van €500 kost dus dat lijkt mij geen oplossing.

    Heeft iemand hier heeeeeel toevallig nog zo'n ding liggen?
    Laatst gewijzigd door B5je; 04-02-15 om 10:07.

  5. #5

    Standaard re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Al-bundy, is het nog mogelijk om een VDO LCD FIS (Audi S3 8L) reparatie via jou te doen? Zo ja dan hoor ik dat graag. Je kan mij bereiken via de mail, mijn naam Lieuwe apenstaartje Gmail punt com Sorry voor het offtopic geleuter in dit topic, maar ik kan geen PB's meer sturen hier op het Audiforum.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    Niet aan beginnen als je niet kunt solderen. Je moet een aantal dingen omsolderen om een A6 teller in een A4 goed werkend te krijgen.

    Heb ik zelf gedaan (A6 teller in een B5 fl TDI). Deze werkt maar heeft wel veel moeite gekost.
    Ook moet je specifiek een B5 diesel software hebben, anders werkt de teller niet goed.
    witte verlichting heb je altijd met een digitale klok (die de tijd aangeeft)
    Dingen die niet standaard werken in een fl TDI zonder FIS naar FIS:
    - deur meldingen. 1 deur open = alles open. Per deur moet een aparte kabel gelegd worden. Dit was ook het grootste probleem tussen een A6 en A4 teller (zit anders in elkaar). Bij een A6 teller in een A4 gaat de verlichting helemaal verkeerd als je de deur sluit of zo.
    - ruitenwisser vloeistof nivo. Deze kun je 'uit' zetten door 'm hard aan massa te hangen.
    - lampen check (extra relais met andere bedrading nodig). Deze kun je 'uit' zetten door 'm hard aan massa te hangen.
    De rest gaat van zelf (verbruik, olie temp, volt meter etc)

    Maw, een FL A4 teller met fis is handiger... (lees dit als een benzine naar diesel ombouwen, = nieuwe software + andere tellerplaten)

    Inleren kun je ook 'foppen'. Je moet toch de software/eeprom code veranderen, dus als je dan meteen de huidige immo code (het AUZ getal wat je ziet als je bv met vagcom verbind) van de oude in de nieuwe teller programmeerd hoef je alleen maar de sleutels aan te leren. De ECU en tellerunit 'herkennen' elkaar dan.
    Je hebt waarschijnlijk speciale software om dit via de OBD connector te doen, ik deed het direct door de EEPROM in de tellerunit uit te lezen/te programmeren. Moet je wel iets van verstand van hebben, de kans dat je het verkl**t is aanwezig.. (via odb connector ook trouwens)

    Wonder boven wonder heb ik 4 jaar later een FIS tacho gevonden!

    Nu is mijn vraag weten jullie ook of de volgende adapterkabel de juiste is om mijn tacho aan te sluiten?
    https://www.ebay.de/itm/182490491324?ul_noapp=true

    zelf denk ik dat de volgende (goedkopere) ook de juiste kabel is:
    https://www.car4style.de/Kabelbaum/A...apter::87.html

    Kunnen jullie mij vertellen of beide kabels passen? en weten jullie eventueel nog goedkopere opties?

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Die 2e link werkt niet.

    Er zijn 2 types in een B5 gebruikt, een met CAN ('99-'01) en 1 zonder (oudere versies).
    Achterop zitten 3 grote connectoren. Naast de groen en blauwe connector heeft de CAN versie heeft een grijze connector, de niet-can versie een rode.
    Die kabel op Ebay heeft 2 connectoren, dus deze kun je gebruiken voor oude en nieuwe tellerunits.
    Kufatec had ook zo'n kabel, alleen deze verkopen ze blijkbaar niet meer?

    edit: deze 3e connector is alleen voor de FIS bediening. Probeer eerst eens de tellerunit aan de gang te krijgen in jouw auto zonder deze connector/kabel. Mocht het anders allemaal niet lukken dan heb je voor niets een kabel gekocht.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 10-05-19 om 08:57.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    De 2e link werkt wel als ik hem aanklik, (echter zie je wel eerst bovenaan de pagina alleen maar tekst dat ze op vakantie zijn) als je naar onder scrolt zou je de kabel tegen moeten komen.

    Maar als ik jou goed begrijp zou de kabel van de eerste link wel de juiste moeten zijn dus?

    Ik ga ervan uit dat ik nu een tacho in de auto heb zitten (zonder FIS dus) van de laatste generatie met 3x een 32 pins can-bus connector. Mijn nieuwe FIS tacho is van 2001 dus die zou hetzelfde moeten zijn. Zelf denk ik dat als ik de FIS tacho probeer dat deze dan altijd wel gaat werken, maar dat juist het FIS gedeelte problemen op kan gaan leveren.
    Daardoor denk ik dat eerst proberen zonder adapter kabel weinig zin heeft, omdat de (ik dacht groene) 3e connector spanning verzorgd waarna elk type tacho prima lijkt te gaan werken toch?

  10. #9
    A4 T's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.859
    Kudos
    79
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Er is genoeg over te vinden zie link.
    https://www.audizine.com/forum/showt...ibility-issues

    Je heb beide pin codes nodig, en dan moet je hem inleren
    Voor de portieren moet je 3 draden leggen naar de A stijl aan de rechter kant en daar aan sluiten.

    Gray 32-Pin Multi-Pin Connector for Multi-Function Display
    1 - Menu selection switch (menu)
    2 - Menu selection switch (out A)
    3 - Menu selection switch (out B)
    4 - Menu selection switch (Enter)
    5 - CAN high speed display (high +)
    6 - CAN high speed display (low -)
    7 - CAN high speed display (screen)
    8 - Passenger door contact
    9 - Right rear door contact
    10 - Left rear door contact
    11 - Enable
    12 - Clock
    13 - Data
    14 - Brake light
    15 - Windshield washer fluid level
    16 - Rear lights/low beams
    17 - Left board computer
    18 - Right board computer
    19 - Board computer, reset
    20 - not occupied
    21 - not occupied
    22 - not occupied
    23 - Button branch 1 navigation
    24 - Button branch 2 navigation
    25 - Button branch Telematic
    26 - not occupied
    27 - not occupied
    28 - not occupied
    29 - not occupied
    30 - not occupied
    31 - not occupied
    32 - not occupied

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B5je Bekijk Berichten
    Wonder boven wonder heb ik 4 jaar later een FIS tacho gevonden!

    Nu is mijn vraag weten jullie ook of de volgende adapterkabel de juiste is om mijn tacho aan te sluiten?
    https://www.ebay.de/itm/182490491324?ul_noapp=true

    zelf denk ik dat de volgende (goedkopere) ook de juiste kabel is:
    https://www.car4style.de/Kabelbaum/A...apter::87.html

    Kunnen jullie mij vertellen of beide kabels passen? en weten jullie eventueel nog goedkopere opties?
    Geen van beiden gaat werken of passen
    Laatst gewijzigd door tom; 14-07-19 om 20:40.
    Audi A4 1.8 T Avant 144KW 2000 Hartog tuned 196PK

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Oei, geen van beide kabels gaat werken? Ik heb wel zo'n kabel besteld. Ik dacht dat deze noodzakelijk is en de juiste is om de FIS ruitenwisserschakelaar te koppelen aan de Tacho. Maar nu ben ik even helemaal de weg kwijt

    Met die link van audizine ben ik bekend, maar er blijven nog wel veel vragen over desondanks.

    Jij hebt het nu namelijk ook over 2 pin codes en ik heb de verkoper gewoon alleen maar over 'een' pin code gehoord. (ik hoop maar dat er 2 bijgeleverd worden dan!)

    Verder vraag ik mij af of ik de tacho eerst in kan leren alvorens ik kabels trek? zodat ik er achter kan komen of de tacho ook echt communiceert met mijn auto?

    En als ik jou goed begrijp dan moet ik dus zo'n 20 van de 32 pins verbinden met een handgelegde kabel? of alleen 3 kabels naar de A stijlen?

    Is dit de meest handige stappenplan wat betreft het VAGCOM gedeelte? https://www.fis-control.de/handbuch.html#c26

  12. #11
    A4 T's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.859
    Kudos
    79
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Over de kabels die zijn voor de 1999 en eerder

    Pin codes je moet ook de pin code van jou auto hebben, en van die je gekocht heb ( maar die zit er bij )

    De kabels : dacht het niet / maar de auto zal niet starten en ook niet communiceren met de tacho

    Het aantal draden ligt er aan wat in je auto zit, het zit er niet altijd allemaal in
    Audi A4 1.8 T Avant 144KW 2000 Hartog tuned 196PK

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Oké, ik vraag me nog af hoe dat zit met het trekken van de kabels. Jij zegt dus dat je werkt zonder grijze stekker? maar betekent dat dat je een draadje met een soort pietepeuterige versie van een amp stekker gebruikt? die je om de (zo kwetsbaar uitziende) pins heen schuift achterop de tacho? Lijkt mij een griezelige aangelegenheid eerlijk gezegd.

    En voor mijn huidige tacho pin code moet ik mij verwenden tot de dealer toch? Althans dat is wat ik hier lees: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_sleutel-inleren.html

  14. #13
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Die grijze connector is alleen maar voor de FIS functionaliteit. Als je deze niet gebruikt dan zul je bv deur open meldingen krijgen en zo.
    Maar, om te testen of je de unit aan de gang krijgt (dus aangeleerd krijgt zodat je kunt starten), zou je dit zonder die grijze stekker kunnen doen.
    Als je het eenmaal FIS wilt dan moet je zeker die grijze connector gebruiken. Losse draadjes over de pinnen schuiven moet je niet doen.

    Om de KM stand te kunnen programmeren moet de teller minder dan 100km aangeven. Als deze meer aangeeft kun je de KM stand niet via vagcom/vcds programmeren.
    Ook heb je de PIN nodig van deze FIS unit om de KM stand en zo te kunnen programmeren.
    Om de immo te kunnen programmeren moet je de tacho en ECU aan elkaar 'koppelen'. op de tachounit staat een immo code, deze moet de ECU 'kennen'. Indien deze niet overeenkomt dan zal de ECU de motor niet laten starten.

    Wat ik zelf gedaan heb:
    IMMO code afgelezen van oude unit. Daarna de EEPROM van de nieuwe (FIS) unit uitgelezen, IMMO aangepast naar oude unit en KM stand op 0 gezet. (PIN kun je ook uit die EEPROM halen)
    Daarna was het simpelweg inbouwen, sleutels aanleren en starten. De ECU 'denkt' nog steeds de oude tellerunit te zien, terwijl dit in feite de FIS unit was.
    Juiste KM stand even via vagcom programmeren en klaar.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Oké dan denk ik dat ik mij als ik er mee bezig ga eerst ga concentreren op een werkende Tacho dus zonder de grijze stekker te gebruiken. Zodat de auto hopelijk weer wil starten zodat ik mobiel ben met de FIS tacho.

    Misschien goed om te zeggen, maar ik ga iemand vragen of die mij wil helpen met de inbouw van de tacho. Hij werkt bij de VW dealer. zelf heb ik geen vagcom oid. dus de vaktaal die je hierboven neer hebt gezet zegt me dan ook weinig tot niets.

    Maar ik wil wel graag de nodige informatie van jullie zodat het de slagingskans vergroot. (ik heb niet zoveel zin dat mijn dure FIS tacho straks blokkeert doordat we op verkeerde dingen klikken in vagcom

    Met mijn nieuwe FIS tacho zit het als volgt: de verkoper heeft mijn huidige km stand al veranderd voor mij. Dus die hoef ik niet meer aan te passen. Wel zit er een pin code bij.

    Maar als ik jou goed begrijp ben ik de dealer dus niet nodig om de pin van mijn oude tacho te achterhalen?

    Bedoel je dat die pin op de 8D0 xxx xxx sticker staat? op die stickers staan namelijk wel meerdere codes. Of bedoel je dat je die via de laptop te achterhalen zijn?

    Sorry maar de termen IMMO en EEPROM zeggen me niets. Van de ECU weet ik wel wat ik me er bij voor moet stellen.

    Maar misschien zijn we hier verspilde moeite aan het doen en weet diegene die bij vw werkt allemaal vlekkeloos hoe dit moet. Maar aan de andere kant denk ik dat dit geen alledaagse klusjes zijn.


    Hoe heb jij wel de pinnen van de grijze stekker verbonden met de verschillende componenten al_bundy?

    moet het volgende ook gebeuren volgens jullie?

    Codierung des Tachos
    Um Daten an das Tacho-Display zu senden benutzt das FIS-Control die CAN-Bus-Adressen von Telematik- und Telefonmodul. Damit der Tacho die Daten akzeptiert müssen "Telematik" und "Telefon" in die CAN-Bus-Verbauliste eingetragen werden. Dazu ist der Adaptionskanal 62 im Kombiinstrument auf den Wert "15" zu codieren. Weitere Infos zum Codieren finden sich im entsprechenden Kapitel.
    Alternativ kann das FIS-Control auch die Adressen von Navi und Radio benutzen. Dies geht aber nur, wenn keines dieser Geräte verbaut ist. Der Adaptionskanal 62 ist in diesem Fall auf den Wert "5" zu codieren.
    Falls ein Navi verbaut sein sollte, welches über den 3-Leiter-Bus an den Tacho angeschlossen ist, so sollte das FIS-Control ebenfalls im 3-Leiter-Bus-Modus betrieben werden. Ein Umcodieren ist in diesem Fall nicht notwendig.
    Hinweis: Solange der Tacho nicht passend codiert ist, funktioniert das FIS-Control nicht und der Bordcomputer lässt sich durch die Tasten vom Lenkstockhebel nicht mehr bedienen.


    Weten jullie wat ze met telematik bedoelen?
    Laatst gewijzigd door tom; 18-05-19 om 22:07.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4 T Bekijk Berichten
    Er is genoeg over te vinden zie link.
    https://www.audizine.com/forum/showt...ibility-issues

    Je heb beide pin codes nodig, en dan moet je hem inleren
    Voor de portieren moet je 3 draden leggen naar de A stijl aan de rechter kant en daar aan sluiten.

    Gray 32-Pin Multi-Pin Connector for Multi-Function Display
    1 - Menu selection switch (menu)
    2 - Menu selection switch (out A)
    3 - Menu selection switch (out B)
    4 - Menu selection switch (Enter)
    5 - CAN high speed display (high +)
    6 - CAN high speed display (low -)
    7 - CAN high speed display (screen)
    8 - Passenger door contact
    9 - Right rear door contact
    10 - Left rear door contact
    11 - Enable
    12 - Clock
    13 - Data
    14 - Brake light
    15 - Windshield washer fluid level
    16 - Rear lights/low beams
    17 - Left board computer
    18 - Right board computer
    19 - Board computer, reset
    20 - not occupied
    21 - not occupied
    22 - not occupied
    23 - Button branch 1 navigation
    24 - Button branch 2 navigation
    25 - Button branch Telematic
    26 - not occupied
    27 - not occupied
    28 - not occupied
    29 - not occupied
    30 - not occupied
    31 - not occupied
    32 - not occupied

    Vanochtend bij de dealer de tacho en de ruitenwisserhendel geinstalleerd.

    Inmiddels kan ik melden dat bovenstaande wel moet gebeuren (ik heb kanaal 62 op 5 gecodeerd).

    De tacho werkt momenteel behalve een paar FIS functies.
    Momenteel krijg ik 2 foutmeldingen; een kapot remlicht terwijl dat niet zo is en een vaag gloeilamp symbool (je zou zeggen heeft te maken met pin 16?)

    Wat ik met deze 2 foutmeldingen moet weet ik niet, ik hoop dat jullie mij dat kunnen vertellen.

    Wat houden pin 5,6 en 7 in? kan ik daar iets mee? of zitten die al aangesloten aangezien het display werkt?

    Verder vraag ik me af wat ik met pin 11, 12, 13 en 16 kan....? ik vind de omschrijvingen van die pinnen erg onduidelijk.

    Verder zou het volgens mij zo moeten zijn dat er 2 FIS schermen oproepbaar moeten zijn als je de resetknop kort in drukt. Echter bij mij wordt het scherm dan helemaal zwart. Weten jullie hoe dat kan?

    Volgens de handleiding bij mijn kabelboom moet ik een gele draad bij de E-box (in de parafaan) naar binnen brengen op de bruine stekker op pin 3. weten jullie welk signaal daar doorheen komt?

    Momenteel geeft het FIS scherm alleen aan dat de bestuurdersdeur open staat de andere deuren detecteert hij niet terwijl hij dat met de oude tacho wel deed. Ik vraag mij af; als ik naar de overige 3 deuren een draad leg vanaf pin 8, 9 en 10. geeft mijn scherm dan aan welke deur er precies open staat? Zo niet dan heeft het toch geen zin om deze draden te trekken?

    Kan ik deze draden in de deur aansluiten zonder dat ik daar materiaal voor nodig ben? Ik heb namelijk geen idee waar de draad aangesloten dient te worden..... In de slotvanger? en ben ik daar ook zo'n pietepeuterig stekkertje nodig net zoals ze met zijn 32en in zo'n canbus stekker zitten? of kan ik de draad daar misschien zo ergens met een amp stekker oid vastzetten?
    Laatst gewijzigd door B5je; 18-05-19 om 22:10.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Ik heb inmiddels het dashboard kastje gedemonteerd en nog een plastic kap in de buurt.

    Hier komen heel veel kabels bij elkaar. Maar ik kan hier de kabels van bijvoorbeeld het rechter achter portier niet terug vinden.

    Zit ik hier wel goed te zoeken?

  18. #17
    A4 T's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.859
    Kudos
    79
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B5je Bekijk Berichten
    Vanochtend bij de dealer de tacho en de ruitenwisserhendel geinstalleerd.

    Inmiddels kan ik melden dat bovenstaande wel moet gebeuren (ik heb kanaal 62 op 5 gecodeerd).

    De tacho werkt momenteel behalve een paar FIS functies.
    Momenteel krijg ik 2 foutmeldingen; een kapot remlicht terwijl dat niet zo is en een vaag gloeilamp symbool (je zou zeggen heeft te maken met pin 16?)

    Wat ik met deze 2 foutmeldingen moet weet ik niet, ik hoop dat jullie mij dat kunnen vertellen.

    Wat houden pin 5,6 en 7 in? kan ik daar iets mee? of zitten die al aangesloten aangezien het display werkt?

    Verder vraag ik me af wat ik met pin 11, 12, 13 en 16 kan....? ik vind de omschrijvingen van die pinnen erg onduidelijk.

    Verder zou het volgens mij zo moeten zijn dat er 2 FIS schermen oproepbaar moeten zijn als je de resetknop kort in drukt. Echter bij mij wordt het scherm dan helemaal zwart. Weten jullie hoe dat kan?

    Volgens de handleiding bij mijn kabelboom moet ik een gele draad bij de E-box (in de parafaan) naar binnen brengen op de bruine stekker op pin 3. weten jullie welk signaal daar doorheen komt?

    Momenteel geeft het FIS scherm alleen aan dat de bestuurdersdeur open staat de andere deuren detecteert hij niet terwijl hij dat met de oude tacho wel deed. Ik vraag mij af; als ik naar de overige 3 deuren een draad leg vanaf pin 8, 9 en 10. geeft mijn scherm dan aan welke deur er precies open staat? Zo niet dan heeft het toch geen zin om deze draden te trekken?

    Kan ik deze draden in de deur aansluiten zonder dat ik daar materiaal voor nodig ben? Ik heb namelijk geen idee waar de draad aangesloten dient te worden..... In de slotvanger? en ben ik daar ook zo'n pietepeuterig stekkertje nodig net zoals ze met zijn 32en in zo'n canbus stekker zitten? of kan ik de draad daar misschien zo ergens met een amp stekker oid vastzetten?
    Voor mij is het ook al weer 5 jaar geleden,
    Maar de draad naar de E-box hoef je niet aan te leggen die ziet er al, die hand leiding is voor een PFL en jij heb een FL

    De A stijl is de voorraam stijl dus je moet bij de bijrijders kant die kap die onder het dachboard kasje rechts zit en daar zitten gekleurde stekkers, en daar moet je 3 draden los halen en nieuwe trekken van af de tacho naar die stekker,

    Hier wordt het uit gelegd in het Duits maar zo moet je het aansluiten https://www.a4-freunde.com/archive/i.../t-202499.html

    Er zijn ook draden die aan de massa moeten zoals van de lamp check als ja die niet heb.
    Audi A4 1.8 T Avant 144KW 2000 Hartog tuned 196PK

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4 T Bekijk Berichten
    Voor mij is het ook al weer 5 jaar geleden,
    Maar de draad naar de E-box hoef je niet aan te leggen die ziet er al, die hand leiding is voor een PFL en jij heb een FL

    De A stijl is de voorraam stijl dus je moet bij de bijrijders kant die kap die onder het dachboard kasje rechts zit en daar zitten gekleurde stekkers, en daar moet je 3 draden los halen en nieuwe trekken van af de tacho naar die stekker,

    Hier wordt het uit gelegd in het Duits maar zo moet je het aansluiten https://www.a4-freunde.com/archive/i.../t-202499.html

    Er zijn ook draden die aan de massa moeten zoals van de lamp check als ja die niet heb.
    Ik ben nu een paar dagdelen met de deur meldingen aan het prutsen geweest. En ik denk dat ik het goed aansluit alleen krijg ik uiteindelijk geen melding op het scherm van een deur die open staat (ja enkel en alleen die van de bestuurdersdeur).

    Uit het kabelschema denk ik op te maken dat de FIS massa nodig is aan pin 8, 9 en 10, maar als ik één van deze aan de massa leg krijg ik zelfs nog geen melding op het scherm.

    Dit doet mij twijfelen aan de capaciteiten van het FIS scherm...... hebben jullie enig idee of het zo kan zijn dat mijn FIS scherm de melding van de overige 3 deuren niet kan geven omdat misschien het display van een afwijkend type is of iets dergelijks?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Uiteindelijk hebben we alles correct aan weten te sluiten. Pin 8,9 en 10 hebben idd massa nodig om een portiermelding te krijgen. Allen bedankt voor de hulp!

  21. #20
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: FIS tacho inbouwen 1.9 TDI 2001

    Goed te horen B5je.....


    maar zonder een foto geloven we natuurlijk niet zoveel van
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •