Hallo,
Er zat ruim 3 liter teveel olie in het carter en daardoor is de carter zeef en aanzuigleiding dicht gaan zitten (diagnose was te lage oliedruk). Er was vermogenverlies (kon niet harder dan 60km per uur) Ook was een een 'ratel' hoorbaar met name tijdens het starten. De garage heeft dit opgelost door olie af te persen, nieuwe olie erin te doen en een nieuwe zeef incl pakkingen te monteren. Ook lekte hij koelvloeistof bij de waterflens, deze is ook vervangen.
Auto rijdt prima (beter als voorheen), merk totaal geen verlies aan vermogen. Echter hoor ik bij lage toeren een 'huilend geluid' wat ik niet hoor boven de 80km p.u. Wel hoor ik de turbo (fluitende geluid) en het afblazen (geluid van draaiende schoepen) maar dat is altijd zo geweest. Ik heb mijn turbo 6 maanden geleden vervangen. Ook komt er witte rook uit mijn uitlaat. De garage heeft gezegd dat dit komt omdat er olie terecht is gekomen in de uitlaat doordat er teveel olie in de carter zat. Ik heb een B6 1.8t.
Zelf denk ik niet aan de turbo, maar door de verstoppingen er 'aanslag' is gekomen aan bepaalde onderdelen of leidingen waardoor die nu, onder de juiste druk/temperatuur verbanden en dat die rook/geur veroorzaakt. Dat fluiten kan ik niet verklaren, maar zou iets met luchtverplaatsing moeten zijn.
Wat denken jullie?
Groet,
Steve
Ik denk van niet. Ik denk dat het zeefje verstopt zat (vervuiling, waarop te weinig rondgepompt), dat er dan een oliemelding kwam en er een paar liter bij gekiept is. Zonder het probleem te verhelpen in eerste instantie. Nu zijn er drie dingen die je problemen kunnen geven: aanwezige vervuiling (sludge), te veel olie aanwezig geweest, droog gelopen delen (als turbo) met eventuele gevolgen van dien.