Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: PCV werking 1.8t BFB motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    64
    Posts
    11
    Kudos
    0

    Standaard PCV werking 1.8t BFB motor

    Toen ik een paar dagen geleden de PRV vervangen heb, heb ik gelijk ook even naar de verschillende slangen gekeken. Die van de PRV naar de intake viel mee. Die van de PRV naar onderen (via een metalen buis naar t-stuk. Van t-stuk verder naar oliefilterblok en de andere kant van de t kon ik niet helemaal volgen) zit helemaal vol rommel, Vraag me af of er nog iets doorheen komt. Dit weekend eens proberen een en ander schoon te maken, maar gezien mijn geluk met slangen zal er wel weer wat kapot gaan. De auto moet echter wel blijven rijden in afwachting van onderdelen. Dus de vraag is: wat kan ik in geval van nood afsluiten of gewoon los laten hangen?

    - pijp op kleppendeksel kan gewoon via filtertje neem ik aan. Dan gaan de carterdampen de atmosfeer in, maar verder niet schadelijk voor de motor (beter zelfs IMO)
    - van PRV naar de intake afdoppen aangezien anders valse lucht aangezogen wordt
    - maar dan alles daaronder. Aangezien die pijp vol zit zal het ook geen kwaad kunnen om die tak van het t-stuk af te sluiten (famous last words). Blijven er nog twee over, die naar het filterblok en die waarvan ik geen idee heb. In die laatste tak zit volgens de ETKA wel weer een PCV valve die nog wel eens kapot gaat

    Gaat overigens over een motor met 150K op de teller met een stationair probleem. Klinkt rauw en lijkt net onder het 'normale' stationair toerental te zitten. Vandaar ook de vervanging van de PRV. Dat heeft iets geholpen, maar niet voldoende.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    64
    Posts
    11
    Kudos
    0

    Standaard Re: PCV werking 1.8t BFB motor

    ... na wat leeswerk begrijp ik 'm, denk ik: motor wordt op twee plaatsen ontlucht, via kleppendeksel en bij het oliefilter. De aansluiting van het t-stuk (onder het inlaatspruitstuk) die ik niet verder gevolgd had, is dus gewoon een aansluiting op het spruitstuk. Is ook makkelijk te zien met wat licht . Dus als er vacuum in het spruitstuk is, worden de carterdampen naar het spruitstuk gezogen, waarbij de PRV de verbinding naar de TIP afsluit. En als er overdruk in het spruitstuk is, dan is die weg afgesloten door de PCV valve en worden de gassen via de TIP het inlaattraject ingeleid. Dus als het niet lukt beide ontluchtingsplaatsen doorverbinden en ontluchten via filtertje naar atmosfeer. Kan ik sowieso eens proberen om te kijken of dat het probleem oplost.

    Kan me voorstellen dat sommige mensen dat veranderen. Een opzet met een olieafscheider zou wel leuk zijn

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •