Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

  1. #1

    Standaard 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Beste Audi liefhebbers ,

    Onlangs heb ik een een Audi overgenomen van een vriend, dit omdat ik het een top auto vind en deze al heel lang wou hebben. De auto had mankementen en ik vond het een uitdaging om hieraan te sleutelen.

    De audi:
    A4 2004
    2.5 TDI V6 Quattro (180pk)
    Motorcode BAU
    Tellerstand 300K
    ABT getuned (ECU niet toegankelijk om verdere aanpassingen te maken)

    Bij aankomst had de audi de volgende problemen:
    Verstuiver sensor defect - Verstuiver heb ik vervangen door een nieuwe.
    EGR - EGR heb ik laten dichten met een klep tussen de inlaatspruitstuk.
    LMM melding - De LMM heb ik vervangen voor een nieuwe.
    MAP sensor schoongemaakt (preventief)

    Nu zijn alle foutmeldingen eruit alleen blijf ik vermogensverlies houden en zwarte rook uitstoot. De auto start prima en kan op de snelweg 200km/u halen. Bij het optrekken blijf ik merken dat ik ergens heel wat power verlies.
    Het verbruik van de auto is ook om te huilen. ongeveer 350km op een volle tank

    De uitlaat zou verstopt kunnen zijn mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit testen?

    Verder zijn alle tipt welkom en zal ik ook actief bijhouden wat ik heb gedaan en of ik het probleem enigszins heb opgelost. Ik hoop dat mede audi liefhebbers mij verder kunnen helpen met dit probleem.
    Laatst gewijzigd door Bouhafa; 10-10-17 om 23:09.

  2. #2

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Vandaag de roetfilter laten legen, helaas geen verschil.

    Even een TDI timing gemaakt:
    https://youtu.be/yZIg3hfnNGU

    Hij wijkt enorm af iemand dit ooit eerder mee gemaakt? Of advies?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Posts
    94
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bouhafa Bekijk Berichten
    Vandaag de roetfilter laten legen, helaas geen verschil.

    Even een TDI timing gemaakt:
    https://youtu.be/yZIg3hfnNGU

    Hij wijkt enorm af iemand dit ooit eerder mee gemaakt? Of advies?

    2.5tdi en roetfilter = 2.5tdi heeft toch nooit een roetfilter gehad? je wil zeggen katalysator?

    Eens gezocht naar lek (intercooler of luchtdarmen)?

    Succes

  4. #4

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Mijn model heeft wel een roetfilter, een 2.5 TDI uit 2004. Na de roetfilter komt de katalysator. Ik heb al eens gezocht naar een lek maar dit niet kunnen vinden.

    Maandag ga ik dit nog eens rustig doorzoeken, dinsdag heb ik een afspraak gemaakt bij VAG techniek in neunen om toch maar eens naar die pomp timing te kijken.

  5. #5

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bouhafa Bekijk Berichten
    Mijn model heeft wel een roetfilter, een 2.5 TDI uit 2004. Na de roetfilter komt de katalysator. Ik heb al eens gezocht naar een lek maar dit niet kunnen vinden.

    Maandag ga ik dit nog eens rustig doorzoeken, dinsdag heb ik een afspraak gemaakt bij VAG techniek in neunen om toch maar eens naar die pomp timing te kijken.
    Ik heb ook een 2004 2.5TDI, en daar zit geen roetfilter op. Is af fabriek nooit geleverd op de 2.5TDI, voor zover ik weet zelfs niet in de B7 modellen. Het kan achteraf geplaatst zijn, maar dan moet het te zien zijn bij de RDW (kentekencheck).

    350km op een volle tank is te zot voor worden. Ik rij 900-1000km op een tank en vind dat al weinig (was gewend aan 1100+). Ook ik merk vermogensverlies (Hartog-getunede 2.5TDI), haalt ook 220+ wel, maar gaat niet van harte. Uitlaat is 100% open in mijn geval (3" open buis vanaf de turbo zonder kat of andere rommel).

    Eerste verdachten zijn je turboverstelling (VNT), je vacuümsysteem, carterventilatiefilter en andere drukslangen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Er zit inderdaad geen DPF onder de 2,5tdi, daarbij heb je de pomptiming niet goed bekeken, dit moet op een andere manier gecontroleerd worden. Overigens geeft deze 2,5tdi al snel aan door een motorstoringslampje aan dat de timing niet goed staat/is. Of brand het lampje al nadat je de egr dicht gemaakt hebt?

    Jos.

  7. #7

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Er zit inderdaad geen DPF onder de 2,5tdi, daarbij heb je de pomptiming niet goed bekeken, dit moet op een andere manier gecontroleerd worden. Overigens geeft deze 2,5tdi al snel aan door een motorstoringslampje aan dat de timing niet goed staat/is. Of brand het lampje al nadat je de egr dicht gemaakt hebt?

    Jos.
    Ik heb bij mijn 2.5 (BCZ 120kW/163pk) nog nooit een check engine light gezien. Ook niet bij losgeschoten IC slangen (direct na de turbo voor de eerste IC), losgetrokken LMM's, of andere heftige "fouten"... Hoe betrouwbaar is dat allemaal?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Ik heb bij mijn 2.5 (BCZ 120kW/163pk) nog nooit een check engine light gezien. Ook niet bij losgeschoten IC slangen (direct na de turbo voor de eerste IC), losgetrokken LMM's, of andere heftige "fouten"... Hoe betrouwbaar is dat allemaal?
    Vreemd genoeg alleen bij een kapotte remlichtschakelaar en een fout in de vervroeger/timing.

    Jos.

  10. #9

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Er zit inderdaad geen DPF onder de 2,5tdi, daarbij heb je de pomptiming niet goed bekeken, dit moet op een andere manier gecontroleerd worden. Overigens geeft deze 2,5tdi al snel aan door een motorstoringslampje aan dat de timing niet goed staat/is. Of brand het lampje al nadat je de egr dicht gemaakt hebt?

    Jos.
    Klopt ik heb het verkeerd begrepen, ze hebben de voorste katalysator doorbroken ( bij de turbo).
    Motorstoring ging branden door de afgedopte EGR, gisteren is er een nieuwe EGR geplaatst ipv afdoppen.

    Vandaag geeft hij weer LMM aan foutcode P0102 terwijl dit een nieuwe is ook van Hitachi. Toch maar weer eens de luchtslangen controleren.
    Live waarde van de LMM ligt rond de 550mg.

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Die waarde 550mgr geeft die wanneer bijv. de stekker eraf ligt. Waarschijnlijk zit daar dus ook de fout en wordt het ouderwets storing zoeken met een multimeter.........

    Jos.

  12. #11

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Die waarde 550mgr geeft die wanneer bijv. de stekker eraf ligt. Waarschijnlijk zit daar dus ook de fout en wordt het ouderwets storing zoeken met een multimeter.........

    Jos.
    De waarde word wel meer en minder? Hij gaat over een paar uurtjes naar VAG techniek in Nuenen.
    Laatst gewijzigd door Bouhafa; 24-10-17 om 12:50.

  13. #12

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Ik had destijds ook veel vermogens verlies en roet ook veel geld aan kwijt aan allerlei zaken. Uiteindelijk bleek de nokkenassen versleten te zijn waardoor iets in de kop niet goed ging. Niet veel later liep heel de motor in de soep.

    Ik had ook een 2.5 TDI 180pk

    Een 2.5 tdi is geen uitdaging meer maar een bodemloze put.


    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door PaulusV6; 25-10-17 om 07:36.

  14. #13

    Standaard Re: 2.5 TDI zwarte rook en vermogensverlies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulusV6 Bekijk Berichten
    Ik had destijds ook veel vermogens verlies en roet ook veel geld aan kwijt aan allerlei zaken. Uiteindelijk bleek de nokkenassen versleten te zijn waardoor iets in de kop niet goed ging. Niet veel later liep heel de motor in de soep.

    Ik had ook een 2.5 TDI 180pk

    Een 2.5 tdi is geen uitdaging meer maar een bodemloze put.


    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
    Mijn nokkenassen zijn met 410.000km nog in nieuwstaat (gelukkig).. En die bodemloze put: ik herken je gevoel, maar, realistisch gezien valt het in mijn optiek allemaal reuze mee. Een 3.0TDI is met €2500 per reparatie ook niet goedkoop (€2K voor verstuivers, €2.5K voor distributieketting, €1.5K voor turbo, €750 voor roetfilter etc.) - daar kan je ook geld in blijven pompen.

    Al met al is de 2.5TDI behoorlijk betrouwbaar, en zijn de reparaties/vervangen niet zodanig hoog dat het onhoudbaar is.. Brandstofpomp is €1400, distributie €400-1100, turbo €350-900, verstuivers €500, nokkenassen incl. kop ombouw €1700-2500.. Allemaal veel geld, maar relatief gezien minder dan een willekeurige nieuwere common rail V6 TDI. Het is alleen dat de behuizing eromheen relatief goedkoop is (€3-7K voor een B6/B7) en het dus "extreem duur" is naar de waarde van de auto..

    Over 5 tot 10 jaar, als alle 3.0TDI's op 4 ton zitten en de auto's €4K waard zijn wil ik nog wel eens praten.. dan is een 3.0TDI ineens ook geen machtig blok, maar ook een bodemloze put geworden.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •