Katalysator verstopt, binnenwerk los/gesmolten.
Beste leden van het Audi forum,
Mijn naam is Jannes, 22 jaar oud en al fervent Audi-liefhebber Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van een zeer nette Audi A4 3.0 v6 exclusive benzine. De verkoper (een oudere man) kwam vertrouwd over. Tijdens de testrit merkte ik al dat de motor niet 100% mooi liep, de prijs was erop aangepast zodat er ruimte was voor wat reparatie werkzaamheden. Tijdens de testrit brandden er overigens geen storing lampjes. Ik voelde ik tijdens het rijden trillingen vanaf de motor. Na de aankoop en een rit van ruim 100 km naar huis ook geen storingslampjes. Wel nog steeds het feit dat de motor niet 100% liep en er bij bepaalde toerentallen vooral tussen de 2000 en 4000 tpm wat trillingen vanaf de motor kwamen. Ik ben werkzaam bij een bedrijfswagen autobedrijf en maandag op het werk de auto meteen uitgelezen (Bosch KTS) . Hierbij gaf hij 2 storingen op de katalysator dat de werking hiervan niet optimaal was. De vorige eigenaar reed vanwege gezondheidsproblemen nog maar zelden in de auto en als hij er in reed waren dit kleine stukjes, ik ging er dus vanuit dat de katalysator vervuild was. Ik besloot 2 busje gas treatment in de tank te gooien en de katalysator goed heet te laten worden, dit leek in het begin iets te schelen. Nadat de auto thuis stil had gestaan in de avond ben ik weer een stukje gaan rijden toen begon het motormanagement lampje te knipperen en leken de trillingen wat erger te worden. De volgende dag de Audi weer uitgelezen met de Bosch KTS. Deze gaf nu aan dat de minimale waarde in cilinder 4 niet bereikt was en de maximale waarde in cilinder 5 en 6 overschreden was. Ik ben er toen vanuit gegaan dat de bobine van cilinder 4 de geest gegeven had (dit gebeurt vaker bij deze motoren). Ik heb de bobine van cilinder 4 dus vervangen en verder de auto gelijk een grote beurt gegeven inclusief 6 nieuwe bougies. Na een proefrit gemaakt te hebben, bleek de storing er helaas nog steeds in te zitten. Ik ben de auto toen gaan uitlezen met de VAG com. Deze gaf als foutcode aan: cilinder overslag herkend - geregeld in cilinder 4, 5 en 6. Ik heb vervolgens de rookmachine erop gezet om opzoek te gaan naar lekkage in slangen. Ook hier kwam niets uit. Wel vond ik dat toen ik de vacuumslang eraf trok er naar mijn idee te weinig vacuum op zat. Voor de duidelijkheid de fout zit hem dus alleen in cilinderbank 2 in cilinder 4, 5 en 6. Cilinderbank 1 geeft geen foutcodes. in het weekend zal ik mijn onderzoek naar het probleem hervatten. Heeft iemand al vaker zo'n storing gehad of ervan gehoord en weet wat er loos is. Als er niet een duidelijke oorzaak is, kan iemand mij advies geven. waar te beginnen, waar te zoeken en wat wel/niet te doen?
Alvast vriendelijk bedankt, Jannes
Katalysator verstopt, binnenwerk los/gesmolten.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Kwam er niet uit. Vandaag VAG monteur geraadpleegd. Deze heeft andere optie aangegeven. Bij wissel distributie is er rondom de afstelling van een nokkenas nokkenas wat fout gegaan. Hij gaat maandag op zijn werk deze mogelijkheid verder onderzoeken.......Tips zijn welkom
Probleem blijft! Van VAG monteur handleiding gekregen voor eerder genoemd nokkenasverhaal:erg ingewikkeld en erg veel werk! Ga ik (nog) niet aan beginnen. Het is bij dit nokkenasverhaal ook nog maar de vraag of bij de distributieriem wissel op 120.000 km de timing niet precies op tijd is gezet en dat daarna nog 50.000 km door vorige eigenaar zo mee gereden is? Lijkt onwaarschijnlijk?
Daarom toch allereerst vandaag katalysators compleet eraf gehaald en gecontroleerd: waren prima! Weer VAG com uitgelezen: foutmeldingen nog steeds overslag op cilinderbank 2: cilinder 4,5 en 6. Tijdens rijden uitgelezen: bij belasting melding misfires op cilinders 4,5 en 6. Auto trilt en stinkt naar brandstof. Waarden lambdasondes gemeten op cilinderbank 1 negatief % 5-10% bank 2 positief 5-10%. Hoe en waar moeten we verder zoeken? Wie weet raad?
Zit in een katalysator niet een soort steenachtig iets?
Voorzien van een honingraat stuctuur
(ben zekers geen automonteur) maar heb nog nooit gehoord dan een katalysator van binnen uit kan smelten
Wel dat het steenachtige wat erin zit in 100.000 stukken licht en voor de uitgang van je katalysator kan komen
Waardoor hij niet goed de gassen weg kan laten
Het lijkt me dat als je er met de gieter water door heen laat gaan
Het water er ook altijd uit komt
Vindt die opmerking van @Kees B nog niet zo gek eerlijk gezegt
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.