Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

  1. #1

    Standaard Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Goedemiddag,

    ik heb een audi a4 cabriolet uit 2004, 2.5 tdi. De schokbrekers waren op een gegeven moment op en ik ben deze gaan vervangen. Het nummer van voor was 8E0 413 031 CM.
    Achter was dit volgens mij 8E0 513 033 M.

    Ik heb toen voor Monroe E2054 gemonteerd en achter Monroe e1283.

    Ik heb toen een tijdje rondgereden, maar ik vond al snel dat de demping te wensen over liet. Hobbeltjes waren veel te voelen (irritant en vermoeiend) en de balans was compleet zoek. De auto hobbelde over de snelweg en korte hobbels knallen door de carrosserie heen. Ik had al snel de conclusie dat het helemaal niet meer klopte. Achter vind ik dat er wel een demping waar te nemen valt na tweede inslag, maar ook niet echt netjes.

    Hierna heb ik voorin Bilstein B4 gezet (standaard chassis), dit leek aanvankelijk beter. Maar na een korte periode vond ik dit ook een en al gehobbel en elke oneffenheid in het wegdek wordt gevoeld. Er is een snelle ingaande en snelle uitgaande beweging. M.a.w.: geen demping. Men zou het sportief kunnen noemen, maar het is ronduit oncomfortabel.

    Voordat ik nu weer wat aanschaf en 4 uur kwijt ben aan de montage, is er enige manier om erachter te komen wat nou goed werkt met deze veren of mijn auto? Weet iemand de juiste manier van werken/uitzoeken? Gewoon naar de dealer gaan en vragen? De e2054 op autodoc lijkt zowat voor elke OEM schokbreker van de A4 een vervanging te zijn te zien aan de OEM nummers, en dat lijkt mij dus niet kunnen. Ik heb niet het idee dat ik een sportchassis heb.

    Voorste veren hebben groen,groen,groen,rood als code, maar google levert daar niets over op qua informatie.

    Ik hoor graag of iemand hier enige informatie over heeft.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.913
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Volgens mij zijn de OEM schokdempers van het merk Sachs
    Het zou zo maar kunnen dat Monroe schokdempers wat stugger of harder zijn dan OEM parts

    Maar helemaal zeker weet ik dat niet
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    Volgens mij zijn de OEM schokdempers van het merk Sachs
    Het zou zo maar kunnen dat Monroe schokdempers wat stugger of harder zijn dan OEM parts

    Maar helemaal zeker weet ik dat niet

    Origineel zat er monroe MN2 onder. Ouder type, nu niet te vinden. Het onderdeelnummer van de schokbrekers is alleen te vinden bij Bilstein en monroe generieke schokbrekers, maar mijn inziens zijn deze veel te slap en vandaar dus het hobbelen en niet dempen.

    Nu is dus de vraag, of een sachs demper beter is voor dit chassis? Ik kan niet meer van de OEM referentienummers uitgaan. Het is een zware auto met denk ik sterke dikke veren die dus een krachtige demper nodig hebben die zich niet zomaar laat uitveren. (is mijn gedachte) Sportchassis was toch altijd met rode dempers?

    Ik vind in de sachs catalogus, twee versies: heavy duty en normaal. Wat is wijsheid? Het is weer 140 euro voor de HD versie.

  4. #4
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.913
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Als ik in auto doc kijk naar Monroe incl de E2054 die je aangeeft
    Dan zie ik dat het ook geschikt is voor sportchassis


    Als je geen sportchassis hebt
    Dan snap ik eventueel wel dat je alle kanten op stuitert ....

    Zelf zou ik zoeken naar een schokdemper waar GEEN sportchassis bij staat....
    Maar dat is je eigen keuze natuurlijk

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Ik kan me niet voorstellen dat Audi Monroe gebruikt voor eerste montage. Monroe is een B-merk, Audi monteert meestal Sachs.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik kan me niet voorstellen dat Audi Monroe gebruikt voor eerste montage. Monroe is een B-merk, Audi monteert meestal Sachs.
    https://www.google.nl/search?q=mn2+a...48fsw5nJ0XMHM:


    Ze zijn er gewoon mee uitgeleverd. Monroe hoeft niet slecht te zijn, die dingen zijn 275000 km mee gegaan (toen waren ze nog ok, maar de demping werd merkbaar minder).

    E2054 is er onderuit en er zit nu bilstein B4 onder, echter lijkt de bilstein onder bemeten te zijn. Ik heb ook gehoord dat als een schokdemper te zwak is voor een veer, ze snel kapot gaan omdat de veer te krachtig de schokbreker terug duwt en het dus intern de kleppen sloopt.

    Ik focus me dan maar even op de sachs heavy duty. Hoop dat iemand er ervaring mee heeft?

  7. #7

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Die Monroe op je vooras was voor sportonderstel, jij hebt standaard onderstel. Zijn je voorveren echt 3x groen 1x rood? Die zie ik namelijk niet in de originele onderdelenlijst terug, wel 3x groen en 1x violet... Misschien zitten er andere veren op? Je kunt natuurlijk op onderstel zoeken, maar misschien is de catalogus van Bilstein ook wel handig om te kijken welke je origineel nodig hebt:
    http://web1.carparts-cat.com/default...01&14=1&12=130

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Die Monroe op je vooras was voor sportonderstel, jij hebt standaard onderstel. Zijn je voorveren echt 3x groen 1x rood? Die zie ik namelijk niet in de originele onderdelenlijst terug, wel 3x groen en 1x violet... Misschien zitten er andere veren op? Je kunt natuurlijk op onderstel zoeken, maar misschien is de catalogus van Bilstein ook wel handig om te kijken welke je origineel nodig hebt:
    http://web1.carparts-cat.com/default...01&14=1&12=130
    Ik zou nog een keer moeten kijken, maar ben er haast wel zeker van dat het 3x groen 1x rood was. Voor wat betreft de bilstein zou het dan 8E0 413 031 CM zijn (vervangingsnummer), die zitten er nu onder voor, maar die vind ik erg zwak. Het nummer 8E0 413 031 CM komt bij Sachs niet voor. Hoe zou ik moeten weten wat het origineel was? De 8E0413031CM was het origineelnummer van de Monroe MN2, de monroe E2054 die er daarna onder kwam is voor normaal of sport en daar staat het OEM nummer ook bij.

    Misschien dat iemand weet wat het Sachs equivalent is? Ik vind hem erg hobbelig en dempt drempels totaal niet goed, naar mijn weten reed de auto meer als vliegend tapijt toen de originele dempers nog goed waren.
    Laatst gewijzigd door Nollekeuh; 27-08-18 om 13:46.

  10. #9

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nollekeuh Bekijk Berichten
    Ik zou nog een keer moeten kijken, maar ben er haast wel zeker van dat het 3x groen 1x rood was. Voor wat betreft de bilstein zou het dan 8E0 413 031 CM zijn (vervangingsnummer), die zitten er nu onder voor, maar die vind ik erg zwak. Het nummer 8E0 413 031 CM komt bij Sachs niet voor. Hoe zou ik moeten weten wat het origineel was? De 8E0413031CM was het origineelnummer van de Monroe MN2, de monroe E2054 die er daarna onder kwam is voor normaal of sport en daar staat het OEM nummer ook bij.

    Misschien dat iemand weet wat het Sachs equivalent is? Ik vind hem erg hobbelig en dempt drempels totaal niet goed, naar mijn weten reed de auto meer als vliegend tapijt toen de originele dempers nog goed waren.
    Welke partnummers van Bilstein (≠ Audi partnummer) heb je er nu onder dan?

  11. #10

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Welke partnummers van Bilstein (≠ Audi partnummer) heb je er nu onder dan?
    Nu zit er 19-109497 bilstein B4 onder.

  12. #11

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Zou iemand met kennis van nog mee kunnen denken? De voorveren zijn 3x groen en 1x violet. OEM 8E0411105CK. Deze zitten na zoeken op internet alleen op de auto's met zware neus = zwaardere motoren. is dit dan een versterkt chassis en welke schokbrekers horen hierbij? Sport of HD uitvoering van Sachs bijvoorbeeld? Kan het verder ook zijn dat veren doorzakken en hoe komen we dan achter de standaard hoogte van deze auto?

  13. #12

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    @Nollekeuh
    Bij deze alsnog een reactie. Ik neem aan dat het wel echt aan de dempers ligt? Jouw 8E0413031CM demper voor was van een standaard onderstel. De veren voor 8E0411105CK (opvolger:8E0411105EK) zijn ook van een standaard onderstel i.c.m. gewichtsklasse 11. Schokdemper achter 8E0513033M (opvolger:8E0513036AJ) is ook standaard onderstel. Ik ga dus uit van standaard onderstel 1BA, te checken op de sticker 1e bladzijde serviceboekje.

    Je hebt Monroe E2054 & Monroe E1283 gemonteerd. Bij beide staat: "for vehicles with standard chassis for vehicles with sports suspension". Opmerkelijk, oigineel zit er wel verschil tussen de schokdemper voor het standaard onderstel en die voor het sportonderstel. Dit zijn veren uit de Reflex serie, dat klinkt niet als wat jij wilt:
    Het geheim van Monroe® Reflex™ schokdempers zit in het unieke zuigerkleppen systeem, bekend als Twin Disc" technologie. Deze klep heeft een extra dempingfase voor extra lage zuigersnelheid, dit resulteert in een schokdemper die sneller reageert. Dit omdat deze zelfs de kleinste beweging van de auto controleert ver voor een standaard schokdemper.
    - Comfort en de vereiste controle
    - Wegprofessional

    Die Bilstein B4 19-109497 ipv de Monroe voor lijkt een goede vervanger. "Restores original ride characteristic" voor de B4 OE Replacement serie klinkt wenselijk. Zou het kunnen dat het nu nog aan je Monroe dempers achter ligt? Bijpassende Bilstein B4 OE Replacement achter dempers zijn volgens mij Bilstein onderdeelnummer 19-263458. Met Sachs, Monroe en TRW kom ik er niet uit met dezelfde serie dempers voor+achter, aansluitend op jouw wensen, onderstel en auto. De originele 'Audi' dempers kosten €170 per stuk (keer 4 dus evt.). De genoemde Bilsteins achter kosten ~€55 op Autodoc. Anders dan dat kan ik je niet helpen.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 25-03-19 om 23:38.

  14. #13

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Beste Raz0r, dank voor je reactie! Voor wat betreft de veren ben ik blij dat ik dus nu zeker ben van een standaardonderstel wel met dikkere veren.
    De sticker in de reservewielbak zit er niet meer op. Ik heb ook niets in het serviceboekje terug kunnen vinden helaas. Dus als iemand nog een andere idee heeft graag.

    Ik kan ook geen vervanger voor deze auto vinden van Sachs. Wel wat past op de auto, maar niet met origineelnummers. Misschien dat de Sachs vervangers wel bekend zijn bij Audi? Ik dacht nog aan de Heavy duty versie, maar weet niet wat deze heeft qua karakteristiek t.o.v. standaard of waarvoor deze oorspronkelijk bedoeld is.

    De achterdempers zijn zeer losjes. Echter bij de tweede terugslag dempen ze direct. Raar systeem is dit. dus kan kloppen dat je zegt dat dit qua demping niet is wat ik zoek.

    De bilstein voorop zijn hard op het eind en de voegovergangen op de snelweg zijn kneiterhard, vergeleken met wat ik van andere auto's gewend ben. Er is nu ook een klikkend geluid soms bij in en uit veren. Ik blijf het gevoel houden dat deze niet geschikt zijn voor deze auto of dat er iets niet in orde is, zoals ik dat van andere auto's wel gewend ben. Het inveren gebeurd abrupt en ze veren meteen weer uit, maar wel zonder na te deinen, net alsof er niets gedempt wordt.

  15. #14
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.913
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Onder de achterbank zit bij mijn b6 ook een sticker

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  16. #15

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    Onder de achterbank zit bij mijn b6 ook een sticker

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Top, ga ik bekijken.

    Dat geklik aan de voorkant in het onderstel baart me wel een beetje zorgen.

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Juiste schokbrekers Cabriolet 2.5 TDI

    Er zit verschil in schokdempertype gasdruk of oliedruk, gasdruk is dacht ik stugger door de gas druk en mijn auto stond er iets hoger door.

    Ik denk dat je eerst olie gevulde dempers had, gas dempers gaan uit zich zelf helemaal uit staan en staan altijd onder spanning waardoor je meer voelt als je over oneffenheden rijdt.
    De olie gevulde demper blijft gewoon staan als je hem induwt en geeft naar mijn gevoel minder door aan de carrosserie.

    https://www.autodoc.nl/monroe/7437413

    https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5316306
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •