oliepomp...met grote kans op schade rest van het blok ivm olietekort bij het uitvallen van de werking van de oliepomp
Hallo audi liefhebbers. Ik heb een probleem met mn audi a4 b6 1.8T
Tijdens de heenreis van onze vakantie kwam er na 600km ineens een geratel uit de motor echt hard, bovenin het blok achteraan. Oliedruk lampje begon ook te branden op gegeven moment. Bij de garage werd verteld olie zeef verstopt. We hebben in duitsland olie laten vervangen nieuwe zeef en motor laten spoelen. Helaas is het probleem er nog steeds en zakt de gemeten oliedruk weg onder de 2bar. Bij koude motor doet de motor het gewoon perfect niks aan de hand en klinkt alles goed, maar zodra die op tempratuur is begin het geratel weer.
En als je gas iets hoog houd boven de 2000 toeren is het geratel ook weg... Ondertussen is de auto weer naar nederland vervoert en moeten we kijken waar we naar moeten zoeken. Iemand enig idee?
Eerst geratel bij lage toeren en 15min later oliedruk lamp. Daarna gelijk gestopt met auto. Kon ook niet eerder stoppen geen vluchtstrook.
Ik vergeet te zeggen dat garagebedrijf in duitsland melde na olie verversen etc dat de oliepomp nog in orde was.
Ik zou niet weten hoe ze dit allemaal gechecked hebben. Mn duits is al niet al te best en we zaten met anwb leen auto nog eens 800km verderop. Die nokkenaskettingspanner heb ik ook al hoop over gelezen wie weet zit het probleem daar idd.
Best kut situatie omdat ie al 288.000 zoveel heeft gelopen en hoeveel geld ga ik er nu nog in pompen allemaal.
Als je er al flink wat in heb zitten, dan weet je wel wat je hebt, als je een andere aanschaft, dan weet je niet wat je krijgt.
Maar misschien eens met Donkers in Veghel contact opnemen, die kunnen je misschien helpen.
https://www.autopartsveghel.nl/index.php/contact-info
Dat is waar maar dit is wel complex dingetje het kan van van alles zijn waar begin je en waar eindig je. De auto is door de anwb bij een garage bedrijf neergezet waar ik wel vaker kom. Maar die zijn druk dus ik moet geduld hebben. Met anwb hoop gezeur gehad. Ze wilde de audi niet meer naar nederland brengen ivm dagwaarde. Ik heb wel 20 anwb mensen aan telefoon gehad in mn vakantie en moest lullen als brugman om hem toch naar nederland te krijgen. In de kleine lettertjes zijn ze niet zo makkelijk als dat ze zich voordoen.
is de juiste oliezeef wel vervangen? Als je zegt het blok bovenin achteraan dan denk ik ook aan de kettingspanner. Ik heb net mijn kop laten reviseren en er werd me verteld dat er bij de kettingspanner ook een oliezeef zit welke verstopt zat. Aangezien een nieuwe verhoudingsgewijs heel duur was (iets met complete spanner enz vervangen ipv alleen de zeef) heeft het revisiebedrijf geadviseerd de zeef gewoon te laten vervallen. Misschien is dit wel wat bij jou de problemen geeft?
Ik herken verders het harde geluid niet omdat mijn kop gereviseerd is vanwege kromme kleppen. Dit verstopte zeefje werd toen tijdens de revisie ontdekt.
Naar mijn weten zit er geen zeef bij de kettingspanner, waar zou deze zitten en hoe ziet die er uit?
https://audi.7zap.com/nl/rdw/audi+a4...103-103055/#15
Meer informatie heb ik ook niet ik hoopte dat iemand anders dit kon bevestigen. Het enige dat ik weet is dat hij bij mij komen te vervallen is. Op 7zap zag ik hem ook niet. Ze kunnen ook niet in de war geweest zijn met de oliepomp zeef want dit deel van de motor hebben ze nooit in handen gehad.
Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk
Nee helaas zoals al gezegd heb ik niet meer info. Het revisiebedrijf had aan mijn garage laten weten dat dit zeefje verstopt was. M'n garage heeft opdracht gegeven de zeef te laten vervallen. Ik hoorde dit achteraf. Verders zijn er geen foto's over uitgewisseld.
Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk
Ik ken de 1.8T niet maar bij een 2.0 tfsi zitten ook olie zeefjes waar de meeste mensen niets van weten. https://www.audiforum.nl/forum/model...light=oliedruk
Het was even zoeken naar de juiste zoekbegrippen maar met het zoekbegrip "1.8T camshaft tensioner filter" op google heb ik wat meer info kunnen vinden.
Dit is de nokkenasketting spanner. Dat ovalen gaatje daar zit een zeefje. Bij mij was deze verstopt waardoor je spanner geen olie meer krijgt. Dat zeefje is dus niet los te bestellen waardoor je een nieuwe spanner zou moeten plaatsen. Dit doorlaatje wordt gebruikt om met de motorolie de spanner op druk te houden. Als de olie de spanner niet bereikt door een verstopte zeef of als het zeefje afgebroken is en in je systeem gekomen is kan het dus zijn dat je een ratelende ketting hebt door een te slappe spanning als gevolg van een te lage oliedruk op de spanner.
IMG_1594.JPGIMG_1595.JPG
Bronnen:
https://www.clubgti.com/forums/index...alysis.183978/
http://forums.bigskyeuro.com/viewtop...p=44657#p44560
https://www.passatworld.com/threads/...sioner.430674/
Hier kun je het ook zien, wellicht iets andere motor maar het principe is gelijk: https://youtu.be/fdSpY-if9eY?t=1067