Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

  1. #1
    Eddy 8P TDI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Hallo, het gaat om een handgeschakelde B6 Avant 2.0 FSI uit 2002 met ca 235.000 km op de klok.

    De motor loopt niet helemaal OK. Ik kan er verder gewoon mee rijden. Ik zal proberen de symptomen zo goed mogelijk te beschrijven.

    - Bij met name koude motor is de stationairloop enigszins onregelmatig. Je voelt het in de auto dan schudden. Bij warme motor is het een stuk minder, maar nog wel licht merkbaar. Zet ik de airco aan en worden de stationair toeren iets hoger, wordt het schudden nog minder.

    - Zover ik heb kunnen ervaren houdt de motor opsnelheid in tijdens deellast vanaf ca 2500 toeren (in 5e versnelling, dat zit je ergens tussen 80-90 km/u). Het inhouden is niet dat dan opeens de aandrijving wegvalt, maar steeds zeer korte dipjes achter elkaar en dat dan soms wel en soms weer niet. Soms is er een tijdje niets of weinig merkbaar en dan opeens volgt er weer een serie van die dipjes die meer merkbaar zijn. Alsof je over een wegdek met kleine drempeltjes rijdt, zo voelt het aan. Naar mijn idee verdwijnt dat verschijnsel mee zodra ik hoger in de toeren ga rijden. Rij ik bijv. 110 of 120 km/u, dan zit ik boven 3000 toeren en heb ik er (haast) geen last meer van, bij 130 km/u is er da vrijwel helemaal niks aan de hand. Maar ik weet niet of dat dan komt puur door de snelheid of omdat de dipjes er dan gewoon echt niet meer zijn? Het lijkt dus wel of de brandstoftoevoer niet de hele tijd constant is of zo. Maar op snelheid vanuit bijv 2000 toeren door naar over 3000 toeren gewoon volgas geven gaat gewoon prima, dan houdt de motor niet in en is er ook geen dip of vertraging te bespeuren.

    - Ik heb ook gemerkt dat de motor soms bij gas geven vanuit stilstand iets hoger in de toeren (voor 3000 toeren) wel iets meer inhoudt en duidelijkere dippen vertoont. Dan begint het een beetje op "stoten" te lijken. Dat is dan dus beter merkbaar. Maar dat doet ie dus ook niet altijd. Vandaar ook dat ik eerder zei dat ik niet weet of die dipjes of helemaal weg zijn bij hogere snelheid of dat je het gewoon door de hogere snelheid niet werkt.


    Ik heb zelf de auto met een VCP kloon uitgelezen en er zijn geen fouten. De vorige eigenaar gaf zelf ook al aan dat de vorige garage hetzelfde constateerde met uitlezen. Die garage adviseerde E5 tanken (wat ik zelf ook altijd doe) en injectorreiniger. Ik heb inmiddels de 2e fles injectorreiniger op een hoeveelheid van ca 15-20 liter in de tank steeds gedaan, maar tot zover geen merkbaar effect na in totaal zo'n 300 km gereden te hebben. Het verbruik is naar mijn mening zoals het hoort. Heb eerder eenzelfde 2.0 FSI in een A3 Sportback gehad en die gaf een soortgelijk, maar iets beter verbruik (vanwege lager gewicht en 6e versnelling, verwacht ik).

    Een paar andere punten wb onderdelen, vervanging en reparatie die van belang kunnen zijn even op een rijtje:

    - Momenteel is er op het dashboard geen enkele waarschuwing.
    - Medio 2019 is bij ca 215.000 km een lambdasonde vervangen, de EGR klep, 4 x bougies, het luchtfilter en 2 x oliefilter (en olie).
    - Medio 2020 is bij ca 225.000 km het brandstoffilter vervangen en wederom een oliefilter
    - In begin 2021 werden de huidige problemen geconstateerd en adviseerde de garage van de vorige eigenaar E5 tanken en gaf uitlezen geen foutcodes.
    - Medio 2021 is bij ca 230.000 km het oliefilter (en olie) opnieuw vervangen en de lamdasonde 1 (?)
    - Ik heb van de vorige eigenaar een gloednieuwe NTK Luchtmassa meter meegekregen.

    Wie kan en wil me proberen even verder op weg te helpen op zoek naar de oorzaak of oorzaken? Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik zelf nog proberen?
    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Laatst gewijzigd door Eddy 8P TDI; 26-09-21 om 20:12.

  2. #2

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Herkenbaar gedrag, hier ook een 2.0FSI. Recent alle onderhoud gehad (bougies, distri, olie, filters etc.), enige dat niet gedaan is, is bobines. En dat wil wel eens fout gaan. Ook hier op 3 cilinders bij koude start, en soms merkbare schokken (vooral constante snelheid met licht aflopend wegdek onder 2500rpm (70-90 in 5) met minimaal gas geven. Gebeurt ook op cruise control. Voelt niet als trillen, maar gewoon echt een dip in power.

    Ik gok bobines.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Misschien de regelaar die op je lage druk brandstofpomp zit. Klein vierkant zwart regelapparaatje. Die veroorzaakt vaak ook dit soort klachten en niet veel mensen weten dat daar bij deze FSI motoren nog een regelaar zit. 2e hands zijn die (verbeterde) opvolgers met nieuw onderdeelnummer wel voor een paar tientjes te krijgen i.p.v. richting €200 bij de dealer. Na vervangen kun je in ODIS dat regelapparaat in ieder geval inleren, geen idee of het ook met VCDS kan. En als je twijfelt over de hpfp, check de stoter even.

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Deze slang lag bij mijn in 3 stukken, slang van carter ventilatie brak al als je er naar keek.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5
    Eddy 8P TDI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Zou je mij in de juiste richting kunnen wijzen, op welk onderdeel ik moet zoeken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Misschien de regelaar die op je lage druk brandstofpomp zit. Klein vierkant zwart regelapparaatje. Die veroorzaakt vaak ook dit soort klachten en niet veel mensen weten dat daar bij deze FSI motoren nog een regelaar zit. 2e hands zijn die (verbeterde) opvolgers met nieuw onderdeelnummer wel voor een paar tientjes te krijgen i.p.v. richting €200 bij de dealer. Na vervangen kun je in ODIS dat regelapparaat in ieder geval inleren, geen idee of het ook met VCDS kan. En als je twijfelt over de hpfp, check de stoter even.
    Zover ik kan bepalen, zijn deze slangen nog goed. Ik heb ze beiden los gehad. Er zat wat prutafzetting dus dat heb ik schoongemaakt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Deze slang lag bij mijn in 3 stukken, slang van carter ventilatie brak al als je er naar keek.
    In feite heb ik gewoon cilinderoverslag (schudden bij stationair) zonder enige foutcode mbt cilinderoverslag. Wel heb ik de LMM vervangen. Gaf ie hiervoor geen foutcode, nu geeft ie foutcode 17912. Inlaatsysteem lek. Ik zal dus wel ergens een lek hebben. Iemand noemde eerder elders de Evap. Die tikt er soms lekker op los. Ik heb verder voor de zekerheid 1 slangetje van de wervelkleppen vervangen, want het slangetje was behoorlijk broos geworden en zover ik kon bepalen ook poreus. Of het met de symptomen te maken heeft, weet ik niet.

    Gasklephuis heb ik ook even blootgelegd door de lichtinlaatbuis even los te halen, maar deze zag er behoorlijk schoon uit.


    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17912.html
    Laatst gewijzigd door tom; 10-10-21 om 16:45.
    B6 Avant 3.0 Quattro & 2.0 FSI


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Geen 123 oplossing maar wil je wel meegeven dat imitatie delen vaak meer ellende maken dan verbetering, met name krukas sensoren, lmm, lambda sensoren. Vaak bij vervanging maakt het niet uit maar wordt de originele niet terug gezet waardoor je kan verdwalen in de storing omdat je er ook 1 bij gemaakt hebt.
    Vriend van me koopt een lmm op autodoc en die auto liep er niet eens mee, origineel besteld en problem solved. ( had een koudstart probleem)

    Als je vcds hebt kan je misschien iets zien, lambda waarden, lmm waarden, enz enz. Misschien ook eens met een busje remmenreiniger rond je inlaat testen of vacuum lekkage, kleppendeksel pakking goed? Lekt niet iets olie of zo en dus valse lucht.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7
    Eddy 8P TDI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ja, dat lees ik wel vaker dat het met goedkope of immitatie-delen niet goed gaat. Meestal probeer ik de onderdelen goedkoper te vinden ipv een ander goedkoop (onbekend) merk te nemen. Die LMM was trouwens geen Bosch maar NTK, maar die had ik erbij gekregen. Kan niet zeggen (dacht eerst van wel) dat ik er verandering door ondervind.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Geen 123 oplossing maar wil je wel meegeven dat imitatie delen vaak meer ellende maken dan verbetering, met name krukas sensoren, lmm, lambda sensoren. Vaak bij vervanging maakt het niet uit maar wordt de originele niet terug gezet waardoor je kan verdwalen in de storing omdat je er ook 1 bij gemaakt hebt.
    Vriend van me koopt een lmm op autodoc en die auto liep er niet eens mee, origineel besteld en problem solved. ( had een koudstart probleem)

    Als je vcds hebt kan je misschien iets zien, lambda waarden, lmm waarden, enz enz. Misschien ook eens met een busje remmenreiniger rond je inlaat testen of vacuum lekkage, kleppendeksel pakking goed? Lekt niet iets olie of zo en dus valse lucht.
    Is dat toevallig dit onderdeel, waar je aan refereert?

    Low Pressure Fuel Pump Control Unit...

    https://www.ecstuning.com/b-genuine-...it/4f0906093l/

    480803_x800.jpg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Misschien de regelaar die op je lage druk brandstofpomp zit. Klein vierkant zwart regelapparaatje. Die veroorzaakt vaak ook dit soort klachten en niet veel mensen weten dat daar bij deze FSI motoren nog een regelaar zit. 2e hands zijn die (verbeterde) opvolgers met nieuw onderdeelnummer wel voor een paar tientjes te krijgen i.p.v. richting €200 bij de dealer. Na vervangen kun je in ODIS dat regelapparaat in ieder geval inleren, geen idee of het ook met VCDS kan. En als je twijfelt over de hpfp, check de stoter even.
    Laatst gewijzigd door tom; 12-10-21 om 11:31.
    B6 Avant 3.0 Quattro & 2.0 FSI

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddy 8P TDI Bekijk Berichten
    Zou je mij in de juiste richting kunnen wijzen, op welk onderdeel ik moet zoeken?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddy 8P TDI Bekijk Berichten
    Is dat toevallig dit onderdeel, waar je aan refereert?
    Low Pressure Fuel Pump Control Unit...
    https://www.ecstuning.com/b-genuine-...it/4f0906093l/
    480803_x800.jpg
    Ja, die bedoel ik. Dat was 4F0906093G en is sinds 2009 4F0906093L voor jouw auto.. Je zou bijv. eens kunnen kijken of je deze voor een paar tientjes op de kop kan tikken: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...elid/10457873/
    Alleen de achterbank even los en je kan er al bij. Je hoeft niet aan de brandstofleidingen te zitten. Ik kan je natuurlijk niet garanderen dat het de oplossing is.

  10. #9
    Eddy 8P TDI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Bedankt!

    Wat dat betreft tast ik nog behoorlijk in het duister. Het is zo'n ding dat echt van alles kan veroorzaken. Vooral ook omdat er, behalve inmiddels "Inlaatsysteem lek", verder niets naar voren komt. Ook geen motormanagementlampje of wat dan ook. Lekker zoeken zo dus.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ja, die bedoel ik. Dat was 4F0906093G en is sinds 2009 4F0906093L voor jouw auto.. Je zou bijv. eens kunnen kijken of je deze voor een paar tientjes op de kop kan tikken: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...elid/10457873/
    Alleen de achterbank even los en je kan er al bij. Je hoeft niet aan de brandstofleidingen te zitten. Ik kan je natuurlijk niet garanderen dat het de oplossing is.
    B6 Avant 3.0 Quattro & 2.0 FSI

  11. #10

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Met een foutcode over “lek in luchtinlaat” zou ik toch eens een rooktestje doen oid. Heb hetzelfde probleem gehad, inhouden/misfires tijdens deellast. Ik kwam er achter dat dit gebeurde zodra de EGR open ging (gaat open tijdens deellast, te zien in VCDS). Ik had geen enkele foutmelding. Na wat zoeken in de software schema’s van de ECU, blijkt dat de EGR zichzelf kalibreert dmv de druk in het inlaatspruitstuk. Doordat ik een lek in de inlaat had, werd die EGR kalibratie blijkbaar niet helemaal lekker gedaan. Dit resulteerde in een EGR die veel te enthousiast opende tijdens deellast, zonder dat er een fout getriggerd werd (hij haalde immers zijn gekalibreerde waardes). Nadat het lek in de inlaat gedicht was, heb ik het probleem nooit meer gehad. De lek was overigens op de plek die fons716 ook had.
    Laatst gewijzigd door AfterShock; 11-10-21 om 16:53.

  12. #11

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Eens, met die foutcode zoeken naar een lek.

  13. #12
    Eddy 8P TDI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Sorry voor de late reactie, maar bedankt daarvoor. Wat een verhaal. Daar moet ik even over nadenken. Inmiddels is het zo dat ik onder de auto (waarschijnlijk uitlaat) licht gerammel hoor nadat ik een paar flink in de toeren op de snelweg heb gereden. Het zou wellicht ook zomaar mijn katalysator kunnen zijn die niet meer OK is, want dat inhouden kan ook daardoor veroorzaakt worden kennelijk.

    Maar ik hou alle mogelijkheden open.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AfterShock Bekijk Berichten
    Met een foutcode over “lek in luchtinlaat” zou ik toch eens een rooktestje doen oid. Heb hetzelfde probleem gehad, inhouden/misfires tijdens deellast. Ik kwam er achter dat dit gebeurde zodra de EGR open ging (gaat open tijdens deellast, te zien in VCDS). Ik had geen enkele foutmelding. Na wat zoeken in de software schema’s van de ECU, blijkt dat de EGR zichzelf kalibreert dmv de druk in het inlaatspruitstuk. Doordat ik een lek in de inlaat had, werd die EGR kalibratie blijkbaar niet helemaal lekker gedaan. Dit resulteerde in een EGR die veel te enthousiast opende tijdens deellast, zonder dat er een fout getriggerd werd (hij haalde immers zijn gekalibreerde waardes). Nadat het lek in de inlaat gedicht was, heb ik het probleem nooit meer gehad. De lek was overigens op de plek die fons716 ook had.
    B6 Avant 3.0 Quattro & 2.0 FSI

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    30
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Hallo allemaal! Iemand enig idee of een oplossing voor dit probleem? Ik heb een Audi A3 8P met 1.4 TFSI en heb last van hetzelfde probleem. Overslag bij vol gas rond de 2800-3000 toeren. Bobines recent vervangen, probleem opgelost, 1000km mee gereden en het probleem is weer terug.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alexjje Bekijk Berichten
    Hallo allemaal! Iemand enig idee of een oplossing voor dit probleem? Ik heb een Audi A3 8P met 1.4 TFSI en heb last van hetzelfde probleem. Overslag bij vol gas rond de 2800-3000 toeren. Bobines recent vervangen, probleem opgelost, 1000km mee gereden en het probleem is weer terug.
    Zelfde cilinder(s)? Bougies ook vervangen?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    30
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Nog niet uitgelezen maar ga er wel van uit. Bougies zijn al vervangen bij de beurt in juni

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.368
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Compressie van cilinder 3 laag, inlaat vervuild door kool afzetting.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    30
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Vandaag uitgelezen, overslag op cilinder 2 bij 2715 toeren. Cilinder twee kwam ook telkens naar voren als hij oversloeg voordat we de bobines hadden vervangen.

    Stationair loopt de auto goed
    Laatst gewijzigd door alexjje; 20-09-22 om 20:27.

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.104
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 FSI houdt kort en snel achter elkaar in tijdens deellast bij bepaalde toeren, onregelmatig stationair

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alexjje Bekijk Berichten
    Vandaag uitgelezen, overslag op cilinder 2 bij 2715 toeren. Cilinder twee kwam ook telkens naar voren als hij oversloeg voordat we de bobines hadden vervangen.

    Stationair loopt de auto goed
    Bobine en bougie wisselen naar andere cilinders en dan nog eens kijken, is het weer 2 heb je een ander probleem, verhuisd het mee naar 3 of 4 bijv weet je bobine of bougie afhankelijk van welke cilinder.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •