Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: OPGELOST! Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard OPGELOST! Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Dag mede Audi liefhebbers,

    Sinds een tijdje Ratelt mijn Audi A4 B6 bij het koud starten.

    Ik ben zelf monteur maar heb wat tips of ervaringen nodig om in de goede richting te komen.
    De distributieketting en riem heb ik als eerste vervangen even als de spanners maar nou is het probleem er gewoon nog steeds. er is niks verandert.
    als ik op internet kijk zie ik overal dat de ketting vervangen moet worden en dat zei mijn werkgever ook maar dat heeft niet geholpen. ook die situatie kwam ik in de reacties tegen maar heb hier tot nu toe nog geen duidelijk antwoord op gevonden.
    De auto loopt verder op elk toerengebied super en krijgt ook de juiste olie die in top conditie is.

    De brug op het werk mag ik regelmatig gebruiken maar ik wil liever niet van alles vervangen zonder resultaat dus ik hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen.

    Vandaag heb ik iemand anders laten starten en het geluid komt duidelijk onder de kleppendeksel vandaan, aan de achterkant. hier bevind zich de ketting en spanner en de nokkenas versteller.

    Ik heb 2 theorieën: of er is daar bovenin toch nog iets mis of er komt niet snel genoeg olie bovenin waarvan ik heb gehoord dat dit bij deze motoren ook nog wel eens wil omdat de zeef verstopt zit.

    Mijn vragen:

    - Heeft iemand dit ook meegemaakt
    - werkt deze spanner op oliedruk en zou het kunnen dat die druk er niet op tijd is?
    - Kan de nokkenas versteller ook kort ratelen na het starten?
    - Kan de oliepomp niet sterk genoeg meer zijn of de zeef deels verstopt?

    Heeft iemand misschien nog andere suggesties?

    Bij voorbaat dank,

    René
    Laatst gewijzigd door RPBG; 04-04-23 om 17:45. Reden: OPGELOST!

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Ik ken deze motor verder niet maar weet wel het volgende.

    Nokkenasverstellers kunnen een klak geluid maken, niet echt ratel
    Veel audi motoren hebben een oliefilter huis met filter waar onderin een klepje kan zitten dat als je het filter los draait komt het klepje vrij en loopt het huis leeg, met een verkeerd filter of imi kan dat een probleem geven. Mijn blok bijv heeft ook olie return valves, als die kapot zijn lekt de olie terug waardoor je bij start eerst het filterhuis moet vullen en dus 2-3 sec een ratel hebt.

    Ratels kunnen ook van inlaat kleppen en assen komen, kijk of hij die heeft.
    Olie? Welke gebruik je?

    edit:
    heeft een los olie filter, geen inzetfilter. Wel kan je hier nog eens naar kijken, balansassen en een ketting.
    https://audi.7zap.com/nl/rdw/audi+a4.../1/115-115020/
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 15-04-22 om 19:41.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    PaudiA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    3.471
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    https://audi.7zap.com/nl/rdw/
    Kijk hier eens.

    😎✌🏻
    MUSIC IS MY DRUC AND MÖTORHEAD IS MY DEALER

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaudiA Bekijk Berichten
    https://audi.7zap.com/nl/rdw/
    Kijk hier eens.

    😎✌🏻
    En dan?
    Ik vat hem even niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Dank voor de reacties. Misschien kan zo'n oliefilter inderdaad helpen. Zelf heb ik maar 1 keer het oliefilter vervangen sinds ik de auto nu een jaar heb, maar dit was in de hoop dit geluid te verhelpen. echter weet ik niet of er een terugslagklep in zit en dit zou zeker kunnen helpen denk ik. ik heb gewoon van Brezan 1 gehaald e die was dacht ik zon 15 euro.

    ik heb ook het gevoel dat het komt omdat de olie niet op tijd daar komt waar het moet zijn. ik gebruik trouwens 5W30 en deze vervang ik elke 10.000 km


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RPBG Bekijk Berichten
    Dank voor de reacties. Misschien kan zo'n oliefilter inderdaad helpen. Zelf heb ik maar 1 keer het oliefilter vervangen sinds ik de auto nu een jaar heb, maar dit was in de hoop dit geluid te verhelpen. echter weet ik niet of er een terugslagklep in zit en dit zou zeker kunnen helpen denk ik. ik heb gewoon van Brezan 1 gehaald e die was dacht ik zon 15 euro.

    ik heb ook het gevoel dat het komt omdat de olie niet op tijd daar komt waar het moet zijn. ik gebruik trouwens 5W30 en deze vervang ik elke 10.000 km
    Nou zo te zien heeft ie geen filter element maar een heel filter, kwaad kan het niet om te vervangen maar mijn verhaal gaat over de inzet filters.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    ik heb nogmaals de kleppendeksel opgetild om te kijken of alles goed zit en de nokkenassen van 8nm naar 6 nm vastgezet om te kijken of dit zou helpen, ik heb verder gekeken of ik iets raars zag maar nergens slijtage, slijpsel en de ketting zat goed strak. beide assen draaiden soepel maar toen ik de boel weer dicht draaide was er niks veranderd. kort na het starten blijft het ratelen. verder loopt de motor echt heel goed. als iemand nog iets weet hoor ik het echt heel graag!!!!

    - weet iemand toevallig ook de volgorde van het smeerings systeem? ik dacht karter -> zeef -> oliepomp -> oliefilter Kan iemand dit bevestigen?

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Het is echt ratel geluid? Geen tikkende klepstoters, kantelende zuiger geluiden?

    Wat gebeurd er als je eerst de zekering (28) van de benzinepomp er uit trekt, even start voor 5 sec en dan start? Nog ratel?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    391
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Ik gok op tikkende klepstoters.
    Mijn zoon heeft nu ruim een jaar een A4 met dezelfde 2L ALT motor (staat ondertussen 265.000Km op de teller) en dit "ratelt/tikt" bij koude start ook heel even.
    Afhankelijk hoe lang hij stil heeft gestaan varieert het van 1 tot max 2 seconden, waarna het direct weg is.
    Bij een warme start is het geluid nooit aanwezig.
    Motor loopt verder, net als bij jou, helemaal top.
    Dus ik hou het op de hydraulische klepstoters die even op druk moeten komen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Bedankt voor de reactie. het is echt een ratelend geluid denk ik want tikken vind ik meer als een naaimachine klinken. voor 2 seconden hoor je echt "Grrrrrrr" het komt ook echt achter uit de kleppendeksel, waar de ketting zit. ik heb het geprobeerd zonder zekering maar dit maakte geen verschil.

    @ EricW De symptomen lijken inderdaad wel hetzelfde en ik heb bijna dezelfde kilometer stand.
    het zou altijd kunnen dat het een van de klepstoters naast de ketting is en ik daardoor misleidt wordt.

    weet u zo of het achter uit de kleppendeksel komt?

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Dan is het niet echt iets met oliedruk of geen olie op de plek toch? Ik neem aan dat je wel een aantal sec hebt gestart zonder dat ie aan slaat? En tijdens starten hoor je het niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    ALT is toch met een spanner/versteller in 1 tussen de ketting op de nokkenassen. Is de olie terugslagklep niet gewoon vervuild waardoor de motor eerst olie druk moet maken voor de ketting weer op spanning staat?

    Als je er handig mee bent kun je hem is demonteren en schoon maken.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    391
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RPBG Bekijk Berichten
    @ EricW De symptomen lijken inderdaad wel hetzelfde en ik heb bijna dezelfde kilometer stand.
    het zou altijd kunnen dat het een van de klepstoters naast de ketting is en ik daardoor misleidt wordt.

    weet u zo of het achter uit de kleppendeksel komt?
    Ook bij ons klinkt het (ook) als een "Grrrr" geluid. En die (kleine) ketting achter op het blok is niks mis mee (bij ons in ieder geval). Om eerlijk te zijn "verdenk" ik één van de klepstoters, maar aangezien het en maar zo kort is en de auto op leeftijd (2003) is, hou ik het alleen maar in de gaten (mocht de tijd van het geluid echt dramatisch toenemen, dan moet ik er wellicht keer wat aan doen) en zie ik het als een geluid wat bij het type motor en leeftijd/kilometerstand "hoort".

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Lesley, Ik heb ook echt het gevoel dat het zo is en zodra de olie overal is is het probleem over
    ik heb idd zo'n motor. heeft deze een terugslagklep?

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Ik heb inmiddels mijn oliefilter vervangen voor deze:

    https://www.accudienst.nl/p262826/me...liefilter.html

    of de vorige een terugslagklep heeft weet ik niet maar bij deze staat het in de advertentie. hij is ook aanzienlijk groter en paste maar net.
    helaas heeft het nog niets opgeleverd. ik ga proberen een filmpje te uploaden.

    - edit -

    Als het goed is moet het via deze link te zien zijn:

    https://www.youtube.com/watch?v=rgxiFHkker8
    Laatst gewijzigd door RPBG; 17-05-22 om 14:02. Reden: video toevoegen

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    391
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Dit is precies hetzelfde geluid als dat die van m'n zoon maakt bij een koude start en hou het nog steeds op één (of meerdere) klepstoter(s) die nog met olie gevuld moet worden.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2021
    Leeftijd
    32
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Dankje voor je reactie.

    het lijkt idd wel of er iets gevuld moet worden want na 2 seconden is het weg.
    dan is het geluid dus eigenlijk maar een symptoom

    ik vraag me echt af wat de oorzaak kan zijn , als er een smeringsproleem is is het probleem nog urgenter.

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Maar dan zou het met de zekering van de benzinepomp er uit en paar keer starten en dan met de zekering er in niet meer zo zijn, dan zit alle olie op druk, maar een paar posts terug staat dat het niet uit maakt.

    Er zijn wel motoren die een speciaal oliefilter hebben met een terugslag klep zodat het oliefilter niet leeg loopt als de motor uit is, soms krijg je dan bij imitatie filters de verkeerde waardoor je ketting gerammel hebt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  20. #19
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Ik denk dat dit het probleem is.

    De nokkenasverstelling wordt hydraulisch bediend en geregeld door de motoroliedruk. Als de motor lange tijd heeft stil gestaan, daalt de oliedruk en stroomt de olie gedeeltelijk terug in de oliepomp.

    Om een ​​efficiënte nokkenasafstelling direct na een koude start van de motor te garanderen, moet de oliedruk in de nokkenasstellers zo snel mogelijk worden opgebouwd. Gedurende deze tijd kan een ratelend of kloppend geluid hoorbaar zijn.

    Dit geluid is normaal bij het starten van de motor en houdt aan totdat de oliedruk volledig is opgebouwd, wat ongeveer 1-2 seconden duurt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.149
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Kort ratelend geluid (2sec) direct na koude start onder kleppendeksel, ketting is vervangen 2.0 ALT motor

    Fons
    Verstellers zitten mechanisch vast geklikt tot de solenoid aangestuurd wordt, wat jij bedoeld zijn spanners. Daarom begon ik ook over de test zonder zekering, dan moet hij het niet doen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •