Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Beste leden,

    Ik ben al flink wat tijd bezig met de audi a4 b6 cabrio 1.8t BFB vn mijn vrouw. Klachten zijn knipperende binneverlicting, clima heeft een eigen leven (zelfs zonder sleutel erin) en trekt avcu leeg centr deurvergrendeling werkt niet, cabriokap hapert, ramen gaan schokkend naar boven en beneden. Gevarenlampenknop blijft aan en knippert.

    Ben tot de conclusie gekomen dat het fout gaat in de comfort module, heb een andere gehaald. Maar tijdens het coderen ervan wordt ik na 2 sec uit de module gegooid. Alle meetwaarde blokken gaan op error en no communication of to much DTCs occured verschijnt in beeld. Kon er nog wel net achter komen dat in cent. Elec. 9 , group 125 en 126 , er dus geen communicatie lijkt te zijn met mn instumentcluster. Kan de foto niet uploaden maar bij 125.1 staat instrumencluster 0 en dt moet volgens mij een 1 zijn. Aangezien ik dus maar 2 sec in de comfort module kan, krijg ik het dus niet voor elkaar om het VIN nummer de coderen, kan in group 81 net de code invoeren en dn dondert ie me er weer uit.

    Dus ik mn HVAC 8 geopened en dacht s kijken of daar mn VIN nummer wel goed staat. Staat er bij group 81.1 BUS NOT OK. Heeft iemand enig idee wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van dit? Draad breuk lijkt me onmogelijk aangezien ik alles door kan piepen, was ff flinke klus maar toch. Heb m helemaal gestrip van binnen, dus kan overal bij. Alleen weiger ik alles weer terug te zetten zonder dt ik het probleem heb opgelost.

    Dus zou het zeer op prijs stellen als iemand mij een beetje verder kan helpen, ben niet zo van opgeven maar de wanhoop s redelijk nabij. Vind het zonde om m weg te doen omdat deze auto niet heel veel meer opbrengt, en ik m heerlijk vind rijden en kwa onderstel en motorisch echt alles net is gedaan, koppeling/turbo/distributie/catalysator/overal PU/remmen/wiellagers ect.

    Mvg bvd Luuk
    Laatst gewijzigd door tom; 09-01-23 om 21:40.
    A4 s-line 1.8t pro sport 2003

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Heb je het ook met de oude unit dat je er uit gegooid wordt? Houd je de accuspanning er wel goed op? Het lijkt dat de spanning weg valt, zekeringenkast gecontroleerd aan de achterkant op corrosie.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Zowel bij een andere tellerbak als bij de comfort module wordt ik eruit geknikkert. Zekering kast ziet er keurig uit, even als alle massakabels/punten. Heb ook al een andere J519 gehaald, onder het dashboad die vokgens mij de voedingen reguleerd. Maar wat houd het in als er staat, BUS NOT OK? Als er een kabel breuk ergens zou zitten, zou ik toch sws niet eens in de modules moeten kunnen komen? Ik zal iig de voedingen doormeten en kijken of er een verval is in spanning!

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Bus not oke bedoelen ze waarschijnlijk de canbus, dat is dacht ik bij de b6 maar een klein deel, gebruik je wel een canbus kabel? hex-V2 of zo?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Jazeker, het de hex-v2 2021, dus dat zou moete lukken. Klopt, canbus is maar gedeeltelijk bij b6, vcds leest uit op de K-lijn, canbus begint dan in de tellerbak en eindigd bij de stuur module, dan heb je aftakkingen naar deuren, dakmodule clima, radio, telematica. Verder loopt er naast de canbus HI/LOW een VAN data netwerk door de auto, dit is Vehical Area Network. Deze 2 netwerken delen een retour lijn maar sturen ong 50/50 alles aan in de auto... maar BUS NOT OK kan dus ook in de VAN line zitten?


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.319
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Bij vcds kun je de can leiding ook apart controleren.
    Staat op het opstart scherm.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    B6 leest vcds uit mer protecol KW1281, in de obd2 zitte de benodigde draden niet voor canbus .. hij leest uit met een groen rode diagnose line vanaf de tellerbak komt de canbus / VAN er pas bij

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Update, probleem gevonden, onder het dashboardkastje zit de hoofdkabelboom, daar bevinden zich de knooppunten van de CAN hi/low en de VAN kabels.. nadat de tape ervanaf was en ik de krimpkousjes ervanaf had.kwam er 1 grote witte/groene stofwolk uit.. bleken 4 draden te zijn afgebroken en de rest was zo groen als maar zijn kan.
    Dit verklaart de melding BUS NOT OK en alle communicatie storingen.. dus voor ieder die canbusproblemen heeft.. rechts voor zit een splice met alle canbus draden.. tis de moeite waard om die ff te bekijken.. aamgezien mijn a4 een cabrio is, komt dit volgens mij door verstopte drains vn de paravaan. Hier is vroegah gewoon lekkage geweest.. en al zag je t niet aan de buitenkant vn de kabelboom.. hij was echt goed weggerot van binnen uit!

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Good find! Mooi dat het is opgelost, leuk weetje ook. Hoe kwam je daar terecht als je het aan de buitenkant niet ziet?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Bus not ok' tijdens inleren comfortmodule

    Ik ben alles door gaan piepen van de canbus draden.. kon van de dak module naar de clima de CAN high op zowel de high als de low doorpiepen, aangezien ik klaar was met dt gepiept heb k beslote al de canbusdraden te vervangen, opnieuw te trekken.. omdat ik dit wel graag netjes wilde doen moest ik de draden met kortsluiting weghalen.. hierdoor kwam k dus bij het knooppunt recht voor bij de kachelmotor uit.. toen ik daar t tape had weggehaald kwam er een stofwolk vn witgroen poeder uitzetten.. alles weggecorrodeerd!! Alle splices op dat punt afgeknipt en gestript en opnieuw aan elkaar gespliced, inmiddels ook maar aan de linkerkant de kabelboom opengehaald.. aangezien ik toch alles open heb liggen, maar in 1 x goed doen.. hier ook alles opnieuwe gespliced, vooral de rode voedingsplice was ook lekker groen daar.. verwacht dat er achter de clima ergens nog een punt is waar veel splices liggen.. dus dat wordt de volgende stap... iemand toevallig nog meer plekken in de auto waar ik kan kijken?? Ik ga er nu van uit dat overal waar de kabelboom wat dik is ingetaped, er splices zullen zitten. Verklaard wel echt alle storingen die ik heb ondervonden... als ik VCDS eraanhang zal k wel een update plaatsen... hoop dat andere mensen er wat aan hebben.. heb inmiddels t hele forum doorgespit en veel mensen tegen gekomen met dezelfde ellende!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •