Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Hallo allemaal,

    Ik heb vandaag een audi a4 B6 uit 2003 gekocht met een 1.8 turbo blok.

    motor loopt netjes geen bijgeluiden, 5 mnd geleden is er een olieservice uitgevoerd, kleine beurt kan ik niet terug vinden.
    Auto rijdt fantastisch (had ook niets anders verwacht.) ik begreep dat ze een ketting hebben (iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?).

    Ondanks alle pluspunten is er bij een auto met 250.000 km op de klok ook wel wat minpunten te vinden (voor leeftijd en kmstand ook niet vreemd).

    Een aantal dingen zijn mij opgevallen waarvan ik me afvraag waar ik moet zoeken (om te voorkomen dat ik dadelijk de halve auto uit elkaar haal), de volgende dingen zijn mij opgevallen:


    • Temperatuur meter staat keurig op 90 maar de verwarming wordt niet goed warm en de ventilator blaast niet altijd op vol vermogen.
    • Bij het inschakelen van de Drive (automaat) hoor je bijgeluiden (slecht in het omschrijven) en tijdens het rijden (voornamelijk bij steviger accelereren) trilt de auto.
    • In de sport stand duurt het doorschakelen vrij lang hij staat al keurig tegen het rood aan maar duurt paar seconden voor hij door schakelt.

    Alle tips en adviezen voor een nieuwe audi bezitter is zeer welkom, zelfs alle bekende kwaaltjes etc hoor ik graag. zo kan ik langer van deze audi genieten!

    Alvast bedankt

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Vaak is dan de kachel radiateur verstopt, even voelen aan de 2 slangen die door het schutbord naar het radiatortje lopen...moeten beide goed heet zijn als de motor 90 graden is.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    390
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Naast een verstopte kachel radiator kan het ook zijn dat er (wat) lucht in het systeem zit en aangezien de kachel het hoogste punt is blijft het daar zitten.
    Ontluchten is dan de enige oplossing.
    Je hebt het over doorschakelen, betreft het hier een Quattro (en dus een tiptronic automaat)?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2023
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Naast een verstopte kachel radiator kan het ook zijn dat er (wat) lucht in het systeem zit en aangezien de kachel het hoogste punt is blijft het daar zitten.
    Ontluchten is dan de enige oplossing.
    Je hebt het over doorschakelen, betreft het hier een Quattro (en dus een tiptronic automaat)?
    Nee het is geen quattro, gewoon 2 wiel aandrijving.

    waar zit de kachelradiator verstopt en is deze makkelijk te bereiken en evt te ontstoppen?
    Laatst gewijzigd door tom; 01-02-23 om 13:40.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    390
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Dus het je een multitronic automaat. Volgens mij is hier wel veel over te vinden op dit forum m.b.t. storingen en oplossingen.

    De kachelradiator zelf is via de bestuurderskant te bereiken, paneel onder het stuur losmaken en dan zit hij aan de rechterkant achter de middenconsole.
    Ontluchten kan (moet) onder de motorkap waar de koelwater slangen het interieur ingaan. Eén van de slangen moet je losmaken en net zover van de aansluiting halen totdat een klein gaatje vrijkomt zodat hij ontlucht kan worden.
    Google is your friend voor afbeldingen en/of filmpjes hoe je dit moet doen.


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.318
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Spoel van de verwachtingen heeft weinig zin.
    Zijn zeer kleine kanaaltjes die verstopt raken.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7
    freezelander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Leeftijd
    29
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T kachel wordt niet warm, bijgeluiden in automaat en bak schakelt niet door

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingman Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

    Ik heb vandaag een audi a4 B6 uit 2003 gekocht met een 1.8 turbo blok.

    motor loopt netjes geen bijgeluiden, 5 mnd geleden is er een olieservice uitgevoerd, kleine beurt kan ik niet terug vinden.
    Auto rijdt fantastisch (had ook niets anders verwacht.) ik begreep dat ze een ketting hebben (iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?).

    Ondanks alle pluspunten is er bij een auto met 250.000 km op de klok ook wel wat minpunten te vinden (voor leeftijd en kmstand ook niet vreemd).

    Een aantal dingen zijn mij opgevallen waarvan ik me afvraag waar ik moet zoeken (om te voorkomen dat ik dadelijk de halve auto uit elkaar haal), de volgende dingen zijn mij opgevallen:


    • Temperatuur meter staat keurig op 90 maar de verwarming wordt niet goed warm en de ventilator blaast niet altijd op vol vermogen.
    • Bij het inschakelen van de Drive (automaat) hoor je bijgeluiden (slecht in het omschrijven) en tijdens het rijden (voornamelijk bij steviger accelereren) trilt de auto.
    • In de sport stand duurt het doorschakelen vrij lang hij staat al keurig tegen het rood aan maar duurt paar seconden voor hij door schakelt.

    Alle tips en adviezen voor een nieuwe audi bezitter is zeer welkom, zelfs alle bekende kwaaltjes etc hoor ik graag. zo kan ik langer van deze audi genieten!

    Alvast bedankt
    De 1.8T blokken hebben ketting en riem, Ketting zit tussen de nokkenassen met een hydraulische spanner aan de achterzijde van t blok, aan de voorkant een riem die waterpomp krukas en nokkenas uitlaatzijde mee pakt.

    Het niet warm worden kan ook worden veroorzaakt door de stelmotoren die het hebben begeven, ik weet niet of je m al s hebt uitgelezen maar dan zou je een code krijgen dat bepaalde potentiometer waarde is overschreven. De stelmotoren zitten aan de passagierszijde van t middenconsole.

    en 250Dkm is prima voor t blok, er zijn genoeg voorbeelden van deze blokken die de afstand vermenigvuldigen, vooral de olie beurtjes zijn heel belangrijk en een engine flush op zn tijd is ook niet onderverstandig, aangezien t oliezeefje in de pickup een zwak punt is van t blok.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •