Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Achterlampenhouder gefixt

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Achterruit zonnewering achteraf monteren

    Ik ben bezig met het instaleren van een achterruit zonnewering aleen loop tegen 1 ding aan. Namelijk de zekering van de module. Is dit op de amperage na, een geheel andere zekering als die van de knop? Er is ook weinig over dit te vinden. Hopelijk snapt iemand dit meer
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door rob0244; 06-02-23 om 18:00.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Nieuw in de elektra (Help!)

    Hallo, ik ben nieuw in de wereld van elektra en zou ook graag meer weten hier over. Ik ben op zoek naar een bron om de juiste pin te kunnen vinden voor connectoren. Liefst geen reparatie kabels. Hoe kan ik achterhalen welke pin ik moet gebruiken bij een bepaalde connector? Ik kan mij voorstellen dat draaddikte een factor is.

    En heb ik een andere vraag.

    Ik ben op dit moment bezig met het instaleren van een zonnewering in de A4. ik lees op de tekening iets waar ik geen vinger op kan leggen wat dit precies is, namelijk een circuit breaker. Ik vermoed dat dit iets is van een zekering of relais. Wie kan mij helpen dit te identificeren wat het is? zie bijlage.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door rob0244; 07-02-23 om 16:27.

  3. #3
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.913
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Hallo, ik ben nieuw in de wereld van elektra en zou ook graag meer weten hier over. Ik ben op zoek naar een bron om de juiste pin te kunnen vinden voor connectoren. Liefst geen reparatie kabels. Hoe kan ik achterhalen welke pin ik moet gebruiken bij een bepaalde connector? Ik kan mij voorstellen dat draaddikte een factor is.

    En heb ik een andere vraag.

    Ik ben op dit moment bezig met het instaleren van een zonnewering in de A4. ik lees op de tekening iets waar ik geen vinger op kan leggen wat dit precies is, namelijk een circuit breaker. Ik vermoed dat dit iets is van een zekering of relais. Wie kan mij helpen dit te identificeren wat het is? zie bijlage.
    Al via de laptop in het tabblad download ( bovenin het scherm gekeken )
    Op 1 van de laatste pagina's staat een schema met electra tekeningen wellicht dat daar je zonnescherm ook in weer wordt gegeven

    In Duitsland noemen ze de zonnescherm

    Sonneblende of sonnerollo

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 10-02-23 om 16:53.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  4. #4

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Hallo, ik ben nieuw in de wereld van elektra en zou ook graag meer weten hier over. Ik ben op zoek naar een bron om de juiste pin te kunnen vinden voor connectoren. Liefst geen reparatie kabels. Hoe kan ik achterhalen welke pin ik moet gebruiken bij een bepaalde connector? Ik kan mij voorstellen dat draaddikte een factor is.

    En heb ik een andere vraag.

    Ik ben op dit moment bezig met het instaleren van een zonnewering in de A4. ik lees op de tekening iets waar ik geen vinger op kan leggen wat dit precies is, namelijk een circuit breaker. Ik vermoed dat dit iets is van een zekering of relais. Wie kan mij helpen dit te identificeren wat het is? zie bijlage.
    Je kan gewoon reparatiedraden kopen bij de dealer voor een paar euro. De dealer kan je helpen met het zoeken naar de juiste, je krijgt dan een stukje draad met voorgekrimpte stekker. Anders moet je gaan achterhalen wat alle stekkertypes zijn, en dat is ECHT een klus.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Ik ben bezig met het instaleren van een achterruit zonnewering aleen loop tegen 1 ding aan. Namelijk de zekering van de module. Is dit op de amperage na, een geheel andere zekering als die van de knop? Er is ook weinig over dit te vinden. Hopelijk snapt iemand dit meer
    Je groene cirkel gaat precies door de naam/term van de knop heen, maar, ja, dit zijn andere zekeringen. De linker zekering komt van 'HOT AT ALL TIMES' - wat betekent dat dit constant 12V is (direct op de accu). De andere komt vanaf 'HOT IN ON / HOT ON START', wat betekent dat-ie actief is zodra het contact is ingeschakeld.

    Wat betekent dit? De module staat dus altijd onder spanning (want: 'HOT AT ALL TIMES'). De knop wordt echter bediend door een geschakeld contact, wat betekent dat je de auto op contact moet zetten om te kunnen schakelen.

    Dit heeft twee redenen:
    1. Permanent stroom behoeft géén schakelrelais/schakelcontract, dus grote stroomverbruikers hoeven niet geschakeld te worden. Als het contact gebruikt wordt als 'schakelaar' hoeft het contactslot véél minder stroom te schakelen.

    2. Als jij op de knop hebt gedrukt kan de module de beweging afmaken, ook als je de auto uitzet en de rollo nog niet helemaal uit- of ingeklapt is. Dat merk je vanzelf, of dat echt zo is!

    Je moet dus twee zekeringen plaatsen. De ene zekering zal je gegarandeerd niet hebben: die voor permanent 12V, de 10A zekering. De tweede heb je denk ik al, no-way dat er 10A wordt gebruikt om een schakelaartje te voeden. Check in je boekje waar zekering nr. 5 voor bedoeld is.

    https://fusesdiagram.com/audi/fuses-...udi-a4-b6.html

    Hierin staat:
    F5

    (10A) Automatic transmission (AT), engine oil pressure/temperature sensor, heated rear seats, navigation system, rear window blind telephone/telematics
    De kans dat je een navigatiesysteem of oliesensor hebt is groot. Ik ga er van uit dat je zekering 5 hebt. Op de uitgaande draad hiervan (dat meet je door de zekering er uit te halen en op welke van de twee contactpunten nog 12V te meten is (tov deur of massapunt) sluit je de voeding voor de schakelaar aan. Voor de goede orde: de uitgaande draad is de pin waar GEEN spanning op te meten is als de zekering er uit is gehaald..!

    Voor de 10A zekering voor de module kan je 12V aftakken van klem 30 onder je dashboard. Cover boven de pedalen eraf, dan zie je 3 grote rode terminals - klem 30. Die gaan met 50A of zo naar de accu. Je hoeft dus niet door het schutbord heen.

    • Vanaf klem 30 - onder je dashboard: zekering plaatsen in zekeringkast links dashboard, of zweefzekering (jouw keuze).
    • Vanaf je nieuwe zekering: zwart/blauwe draad (2,5mm²) naar pin 1 van de module
    • Vanaf pin 2 van de module: 2,5mm² bruin of zwart (naar keuze) naar de dichtstbijzijnde massa terminal (schroefdraad zonder verf, waar meer bruine massadraden naartoe gaan)
    • Vanaf pin 3 van de module: 1mm² draad (zwart/bruin, of andere naar jouw keuze) naar pin 6 van de schakelaar
    • Vanaf pin 4 en 5 (overige) pinnen naar de rollo motor, let even op de polariteit.
    • Vanaf zekering 5 een zwart/rode draad (1mm²) naar pin 4 van de schakelaar.
    • Vanaf het dashboard een grijs/blauwe draad opzoeken (0,5-1mm²) (radio, tellerunit, lichtschakelaar) naar pin 1 (verlichting van de schakelaar)
    • Vanaf pin 3 van de schakelaar naar het dichtstbijzijnde massapunt (1mm², bruin)


    Vragen? Stel ze gerust!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    WOW, super bedankt ik heb het inmiddels werkend. Ik las nog wat op een Duits forum over een thermische zekering op de module. Dit leek mij niet nodig. Ik moet alleen nog wachten op een connector die ik heb besteld.


  6. #6

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    WOW, super bedankt ik heb het inmiddels werkend. Ik las nog wat op een Duits forum over een thermische zekering op de module. Dit leek mij niet nodig. Ik moet alleen nog wachten op een connector die ik heb besteld.
    Die thermische zekering is bedoeld voor langdurige overbelasting. Een gewone 10A zekering klapt met 10,5A, waar een thermische zekering kortstondige pieken wel kan absorberen zonder te klappen (in-rush of stall-current). Je hebt kans dat bij veelvuldig gebruikt je zekeringen blijft vervangen (als je de thermische hebt vervangen door een gewone), of zeer warme kabels/motoren krijgt als je helemaal geen zekering hebt gebruikt.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Die thermische zekering is bedoeld voor langdurige overbelasting. Een gewone 10A zekering klapt met 10,5A, waar een thermische zekering kortstondige pieken wel kan absorberen zonder te klappen (in-rush of stall-current). Je hebt kans dat bij veelvuldig gebruikt je zekeringen blijft vervangen (als je de thermische hebt vervangen door een gewone), of zeer warme kabels/motoren krijgt als je helemaal geen zekering hebt gebruikt.
    Zeg je hiermee dat het verstandig is om dit alsnog te gaan vervangen voor een thermische zekering? of is de huidige instalatie goed genoeg? Intensief gebruik zal dit toch niet zijn. en thermische zekering zal wel vergelijkbaar is qua instalatie.

    De link die jij stuurde van fusediagram is heel handig. Is er een vergelijkbare website die mij kan vertellen waar de gekleurde connectoren in de footwell van zijn en waar ze heen gaan?
    Laatst gewijzigd door tom; 12-02-23 om 21:37. Reden: Discussie over illegale software niet toegestaan

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Nieuw in de elektra (Help!)

    Als je nu géén zekering hebt zou ik het wel doen. Als je nu een gewone zekering hebt zal het nooit gevaarlijk worden.

    Er zijn heel veel sites met diagrammen voor VAG, Google kan daar zeker bij helpen.
    https://portal-diagnostov.com/en/202.../2002-audi-a4/

    Component Component Location
    T4K (Black, 4 Pin) Near front bumper.
    T4L (Black, 4 Pin) In rear lid.
    T8J (Black, 8 Pin) In rear lid.
    T10 (Black, 10 Pin) In plenum chamber E-box, on connector station.
    T10A (Brown, 10 Pin) In plenum chamber E-box, on connector station.
    T10C (Violet, 10 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    T10D (Gray, 10 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    T12D (Brown, 12 Pin) Near glove box.
    T14 (Black, 14 Pin) On left side of engine compartment.
    T17 (Black, 17 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    T17A (Red, 17 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    T17B (Green, 17 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    T17C (Red, 17 Pin) Behind right kick panel, on connector station.
    T17D (Red, 17 Pin) In plenum chamber E-box, on connector station.
    T17E (White, 17 Pin) In plenum chamber E-box, on connector station.
    T17F (Orange, 17 Pin) Behind left kick panel, on connector station.
    Uit zulke overzichten (of Elsawin, of via sites als https://audi.7zap.com/en/rdw/) kan je vaak achterhalen hoe bepaalde stekkers heten. Dan zoek je op waar die specifieke stekker precies zit:
    https://www.kolhosniki.ru/elsaonline...0592000806.htm

    Als je een ander model auto hebt, selecteer je dat hier:
    https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&marke=A

    Hiermee kan je precies zien waar welke stekker zit (welke locatie zit het paneel, en op welke plek in de houder zit de stekker).

    Dan, diagrammen...
    https://www.scribd.com/doc/283982518...ard-Equipment# - Google is je vriend) zien welke pinnen waarheen gaan, binnen die stekker.

    Echter, vaak is het makkelijker om te weten waar je naar zoekt, als je weet welke feature of functie je wil inbouwen. Een 'reverse' pinout is niet zomaar te vinden (een pinvolgorde van stekker T17E bijvoorbeeld), maar wel in welke stekker een bepaalde functie hoort te zitten (CAN-H zit op pin zus van stekker zo). Je zoekt dan dus in de diagrammen waar je draad naartoe gaat, waar deze doorheen loopt, en vervolgens pak je de websites hierboven om te zien waar de stekker precies in de auto zit.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2023
    Leeftijd
    42
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Lampfittinghouder gezocht

    mijn lamp links werkt niet meer alle lampjes nu blijkt het bord waar de lampjes in zitten defect weet iemand waar ik die kan halen.
    of is er iemand die er 1 verkoopt ik hoor het graag

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Lampfittinghouder gezocht

    Bij de dealer, op kenteken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2023
    Leeftijd
    42
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Achterlampenhouder gefixt

    Ik had problemen met de lampenhouder achteraan. Ik ben er zelf mee aan de slag gegaan en het is me gelukt om alles te repareren voor slechts 6 euro. Ik heb de lamp losgemaakt en gekeken naar de metalen delen die stroom moeten doorgeven aan de lamp en de stekkerpinnen. Deze heb ik eerst met draaiende motor ingespoten met elektraspray om te achterhalen waar het grootste probleem zat. Daarna heb ik alles schoongemaakt met vloeistof en wattenstaafjes. Vervolgens heb ik de metalen delen ingesmeerd met een middel dat ik in datacenters gebruik voor de servers, genaamd "dry contact". Daarna heb ik alles weer aangesloten, en natuurlijk was alles helemaal schoon. Daarna heb ik op bepaalde delen zelfs cpu-koelpasta van de servers gebruikt.


    Voordat ik begon, was er slechts 12 procent stroomdoorgang. Na mijn reparatie was dit toegenomen tot ruim 98 procent stroomdoorgang.


    Ik ben van plan een uitgebreide handleiding te maken met video's en foto's, maar ik moet deze week een nieuw Google Data Center opzetten, dus het kan nog een paar weken duren.Ik had problemen met de lampenhouder achteraan. Ik ben er zelf mee aan de slag gegaan en het is me gelukt om alles te repareren voor slechts 6 euro. Ik heb de lamp losgemaakt en gekeken naar de metalen delen die stroom moeten doorgeven aan de lamp en de stekkerpinnen. Deze heb ik eerst met draaiende motor ingespoten met elektraspray om te achterhalen waar het grootste probleem zat. Daarna heb ik alles schoongemaakt met vloeistof en wattenstaafjes. Vervolgens heb ik de metalen delen ingesmeerd met een middel dat ik in datacenters gebruik voor de servers, genaamd "dry contact". Daarna heb ik alles weer aangesloten, en natuurlijk was alles helemaal schoon. Daarna heb ik op bepaalde delen zelfs cpu-koelpasta van de servers gebruikt.
    Kleine aanpassing om de metalen delen om de stroom beter om te lijden op de metalen delen en de stekker pinnen voorzien van een coolpaste die dus ook geiijdend is.

    Voordat ik begon, was er slechts 12 procent stroomdoorgang. Na mijn reparatie was dit toegenomen tot ruim 98 procent stroomdoorgang.

    Ik ben van plan een uitgebreide handleiding te maken met video's en foto's, maar ik moet deze week een nieuw Google Data Center opzetten, dus het kan nog een paar weken duren.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •