Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: S4 onderstel op A4?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard S4 onderstel op A4?

    Hallo,

    Kort geleden heb ik in een S4 B6 mogen rijden wat toch wel heerlijk rijd. Wat ik mij eigenlijk afvroeg is, of het mogelijk is om op een A4 2.0 ALT een vergelijkbare of dezelfde wegligging en demping kan krijgen als een S4? In elk geval zal ik wel een sportievere wegligging willen hebben.

    Als dit wel mogelijk is zouden de stabilisator stangen, veren en dempers al voldoende zijn of komt hier toch wel wat meer bij kijken?

    hooor graag van jullie

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Als het mechanisch al past (durf ik bij een B6 niet te zeggen zeker omdat het FWD vs quattro is) geeft dit zeker niet hetzelfde resultaat als op een S4, Een S4 is minstens 300kg zwaarder en mogelijk een andere gewichtsverhouding.

    Ik heb onlangs op een A3 (8L) voor circuit gebruik een onderstel van een leon Cupra R (1M) geplaatst, +/- 200 kg verschil en de A3 is nu erg hard afgeveerd. Prima voor op het circuit maar stugger dan een S3 met schroefset (8L).

    wil je strakker sturen zou ik adviseren een nette schroefset of verlagingsset te kopen.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  3. #3
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.916
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Hallo,

    Kort geleden heb ik in een S4 B6 mogen rijden wat toch wel heerlijk rijd. Wat ik mij eigenlijk afvroeg is, of het mogelijk is om op een A4 2.0 ALT een vergelijkbare of dezelfde wegligging en demping kan krijgen als een S4? In elk geval zal ik wel een sportievere wegligging willen hebben.

    Als dit wel mogelijk is zouden de stabilisator stangen, veren en dempers al voldoende zijn of komt hier toch wel wat meer bij kijken?

    hooor graag van jullie
    Wat Lesley terecht aangeeft zijn de veren en schokdempers kwa stugheid anders dan de standaard A4
    Dit heeft te maken met de gewicht verhouding
    ( lees groter zwaarder blok en het Quattro gebeuren onder de auto)
    Kwa montage zal het wel passen
    Maar of jij de gewenste comfort en wegligging gaat krijgen betwijfel ik

    Maar zijn de schokdempers en de veren van je A4 nog wel goed?
    Normaal gesproken zou je als een vliegend tapijt over de weg moeten gaan

    Je schokdempers mogen 1x na veren als je de kont of de neus indrukt
    Dus indrukken
    De a4 zakt
    Je laat hem los dan komt de auto omhoog en zakt vervolgens weer iets
    Daarna moet hij stil staan
    Veert hij nog 20x na
    Dan ga er maar vanuit dat je schokdempers aan vervanging toe zijn

    Gezien je vraag
    Zou je kunnen kijken of je de vering van een S-line onder je A4 kunt zetten
    Je auto ligt dan iets lager( beter voor de wegligging)
    En wordt iets stugger
    Ben je van het lage gebeuren
    Dan kun je overwegen om bv een setje van Bilstein,Eibach,KW,Koni enz enz eronder te zetten

    De stabilisatie stangen van de S4 zijn over het algemeen het zelfde
    De enige bij mij weten die andere stabilisatie stangen heeft is de Rs4 B7
    Hier zijn ze 22mm
    (achterzijde, voor is gelijk aan je A4 )
    Echter zijn deze lastig te vinden
    En als je ze al kunt vinden dan weten ze de prijs ook wel
    En lijken ze wel van goud



    verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 13-05-23 om 16:34.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.128
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Uit ervaring kan ik vertellen dat een KW street comfort schroefset het zelfde onder mijn B6 reed als mijn B7 S4 nu, enige verschil is de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging wat de B6 niet had, kwa wegligging en veren komt het overeen. Met idiote snelheid door bochten ga je met quattro van de S4 natuurlijk voordeel hebben t.o.v een FWD maar hij deed zeker niet onder.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Eens met @Rol-Co - nette schroefset (KW, Eibach) en je rijdt heel prima rond. Gooi er een remmenupgrade tegenaan (B7 3.0TDI klauwen = 320mm schijven, of anders met andere ankers = S4 345mm set), en je bent echt helemaal de bom. Dikke stabi kan, merk je minder van dan van de schroefset.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb geen racemonster, absoluut niet haha. Ik heb altijd een soort van afkeer gehad bij schroefsetjes, weet niet of het helemaal terecht is, aangezien ik totaal geen ervaring heb met nieuwe suspensie.

    Misschien een domme vraag hoor, maar de stugheid van de suspensie zit hem toch in de veren? niet in de schokdemper?

    Ik heb ook even gekeken bij KW en daar laten ze twee keuzes zien, waarvan geen schroefset (zie link). Misschienn ook wel niet geheel onbelangrijk. Is dit makkelijk zelf te doen? (behalve een uitlijning). Ik heb wel eens zelf draagarmen en een fusekogel vervangen.

    Link: https://www.kwsuspensions.net/shop?c...=16596&pgs=162

  7. #7
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.916
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb geen racemonster, absoluut niet haha. Ik heb altijd een soort van afkeer gehad bij schroefsetjes, weet niet of het helemaal terecht is, aangezien ik totaal geen ervaring heb met nieuwe suspensie.

    Misschien een domme vraag hoor, maar de stugheid van de suspensie zit hem toch in de veren? niet in de schokdemper?

    Ik heb ook even gekeken bij KW en daar laten ze twee keuzes zien, waarvan geen schroefset (zie link). Misschienn ook wel niet geheel onbelangrijk. Is dit makkelijk zelf te doen? (behalve een uitlijning). Ik heb wel eens zelf draagarmen en een fusekogel vervangen.

    Link: https://www.kwsuspensions.net/shop?c...=16596&pgs=162
    Persoonlijk denk ik dat het een combi is die de stugheid geeft
    Je schokdempers hebben een max uitslag
    OEM is deze uitslag groter dan bv van een Billstein
    Daarnaast is de veer korter
    En de combi OEM verlagingsveer KAN als resultaat een losse veer bij max uitslag geven ( APK afkeur)
    Daarnaast
    Als je de veren gaat vervangen
    Dan moet de schokdemper/veerpoot incl veer uit elkaar
    Over het algemeen heeft de schokdemper al een behoorlijk aantal km onder je auto gezeten
    En zal niet meer de nieuwste zijn
    Hierdoor zullen je schokdempers eerder stuk gaan
    En zul je wederom de schokdempers/veerpoot uit elkaar moeten halen om vervolgens de schokdempers te gaan vervangen
    Of te wel dubbel werk

    Kwa werkzaamheden is het goed te doen
    ( mits de beruchte bout mee werkt, anders heb je nog een mooi klusje voor de kiezen)
    Wel adviseer ik je een verenklem te gebruiken tijdens het uit elkaar halen van de schokdemper/veerpoot
    De veer staat namelijk onder spanning
    En die wil je niet om je oren hebben

    Wat betreft het uitlijnen
    De B6 B7 heeft vaste punten in de draagarmen
    Het enige wat verstelbaar is
    Is de stuurkogel maar deze haal je niet los
    En daardoor zou je de A4 niet opnieuw hoeven uit te lijnen
    Maar, het kan natuurlijk geen kwaad om het te laten checken
    Wellicht heeft je A4 voor het vervangen/verlaging nooit een goede spooring gehad



    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 15-05-23 om 10:48.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.128
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    De auto gaat lager dus je spoorstok veranderd in lengte, sporing wel stellen.

  10. #9

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Misschien een domme vraag hoor, maar de stugheid van de suspensie zit hem toch in de veren? niet in de schokdemper?
    Stugheid bestaat uit twee delen: hoe hard de veer is, en hoe veel er gedempt wordt. Een harde veer met softe demper zal stuiterig aanvoelen, omdat de veer continu "vrij" z'n werk kan doen. Een stugge demper zal er voor zorgen dat de veer te snel wordt afgeremd, en niet in staat zal zijn om soepel terug te gaan naar de eigenlijke rijhoogte. Je blijft dan 'plakken'. Het is dus belangrijk de twee karakteristieken op elkaar af te stemmen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob0244 Bekijk Berichten
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb geen racemonster, absoluut niet haha. Ik heb altijd een soort van afkeer gehad bij schroefsetjes, weet niet of het helemaal terecht is, aangezien ik totaal geen ervaring heb met nieuwe suspensie.
    Volstrekt onterecht die afkeer. Goedkope schroefsets pakken meestal een stugge veer en een relatief softe demper die vrij universeel goed is, maar dat resulteert dus vaak in een wat stuiterige auto. Dat komt gewoon omdat de boel goedkoop moet zijn.

    Betere sets zijn wél op elkaar afgestemd (ingaande/compression en uitgaande/rebound demping), en vaak zijn de veren licht progressief: dat laatste betekent dat de veer in de eerste paar millimeter makkelijker in te drukken is dan in de laatste centimeters. Resultaat? Soft op richels en takjes, maar stug zodra je doorveert (drempels, hoge snelheid, bochten).

    Als je een vaste set koopt (dempers + veren), dan koop je feitelijk ook gewoon een schroefset, maar dan zonder de stelmogelijkheid. Zonde van je geld dus.

    Bij de KW site keek je bij de verkeerde categorie. Ze hebben 't heel misleidend 'coilovers' genoemd:
    https://www.kwsuspensions.net/shop?c...=16596&pgs=160

    Iets betaalbaarder:
    https://www.auto-onderdelen24.nl/eibach/1931604
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    En de combi OEM verlagingsveer KAN als resultaat een losse veer bij max uitslag geven ( APK afkeur)
    Ik heb dit alleen gezien bij S-Line veren (-30mm) op OEM dempers (lange uitslag) EN gebruik van supersport veerschotels (-20/25mm tov stock schotel). B5 schotel (-10/15) gaat over 't algemeen wel NET aan goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    Kwa werkzaamheden is het goed te doen
    ( mits de beruchte bout mee werkt, anders heb je nog een mooi klusje voor de kiezen)k
    Voor TS: je kan deze klus doen zonder de beruchte pinch bolt los te halen. Ik heb dat destijds ook zo gedaan - je kan de hele bovenste toplager (driehoek) incl. 2 armen naar buiten buigen met de pinch bolt nog op z'n plek.

    veerschotels_1.jpg
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    25
    Posts
    135
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 onderstel op A4?

    Super bedankt! Heel wat wijzer geworden. Ik ga ff goed sparen haha.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •