Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: 3.0, temperatuur loopt op

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard 3.0, temperatuur loopt op

    Hallo Audi liefhebbers,

    Ik heb een probleem die ik wil delen en vragen of iemand hier een antwoord op heeft.
    De tempratuur van mijn Audi a4 cabriolet 3.0 uit 2002 loopt op en heb daarom als eerste de thermostaat vervangen [ wat geen overdreven luxe is na 21 jaar ] en dat was dus niet het geval. ik laat de motor stationair lopen en met minuut of 5 staat ie op 90 graden en na 15 a 20 minuten loopt ie op naar net geen 130 graden [ nog steeds stationair ]
    maar de motor kookt niet. ik zou eigenlijk alleen nog denken of de waterpomp het begeven heeft...nu mijn vraag of iemand weet hoe je simpel er achter kan komen of idd de waterpomp kapot is. Motor loopt gewoon netjes en hoor ook geen rare geluiden. Hoop dat iemand iets weet voordat de hele boel open moet. Groet Paul

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Als bv het schoepenwiel van de waterpomp los op de as zit draait hij misschien amper, dan staat de koelvloeistof stil.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Zie: https://youtu.be/Xc77wsYhRhk

    Vanaf 3:20, hoe je de flow kunt checken.

    Slaan de koelfan(s) wel aan? Wordt de kachel goed warm? Zo ja, dan ligt het niet aan de waterpomp…..
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Dat van het schoepenwiel ben ik wel bewust maar zou er een simpele test zijn om er achter te komen aangezien er geen bijgeluiden zijn en zou die dan eigenlijk wel verwachten als die stuk zou zijn.

    Op de andere vraag of de koelfan,s aan slaan is ja, netjes bij 90 graden en de kachel wordt ook goed warm... maar zou de kachel wel met de circulatie te maken hebben?
    Laatst gewijzigd door PCM; 14-05-23 om 09:48.

  5. #5
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    973
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Als je de auto nog langer wilt houden dan zou ik sowieso riemen, spanners en waterpomp vervangen!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    Als je de auto nog langer wilt houden dan zou ik sowieso riemen, spanners en waterpomp vervangen!

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    Ja als ik zeker weet dat de waterpomp het begeven spreekt dat wel voor zich vindt ik, maar als niet zo is wacht ik daar liever mee ivm dat de tijd voor het sleutelwerk mij helaas voorlopig even ontbreekt. Daarom wil ik het wel zeker weten.

  7. #7
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Hoeveel koelvloeistof komt er dan bij 2000 rpm uit de retour slang die op het reservoir zit?
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Thermostaat nieuw... check
    Kachel warm ... check
    Koelvin slaat aan..... check (a/c uit hoop ik)

    Als er water terug komt in het reservoir lijkt de waterpomp goed.

    Temperatuur sensor al vervangen? zijn ook vaak kapot en gaan van alles aangeven, met 130 graden gooit ie echt je water er wel uit.
    Houd er rekening mee dat audi (en veel andere merken ook) het zo gemaakt heeft dat 80-105 graden koelwater gewoon 90 graden op de meter binnen geeft, waarschijnlijk om mensen niet ongerust te maken of zo.
    Met vcds of een handheld obd2 unit kan je dat goed zien.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 14-05-23 om 12:37.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Hoeveel koelvloeistof komt er dan bij 2000 rpm uit de retour slang die op het reservoir zit?
    in alle situaties heb ik geen beweging in het reservoir en ook geen echt warme of hete koelvloeistof.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Thermostaat nieuw... check
    Kachel warm ... check
    Koelvin slaat aan..... check (a/c uit hoop ik)

    Als er water terug komt in het reservoir lijkt de waterpomp goed.

    Temperatuur sensor al vervangen? zijn ook vaak kapot en gaan van alles aangeven, met 130 graden gooit ie echt je water er wel uit.
    Houd er rekening mee dat audi (en veel andere merken ook) het zo gemaakt heeft dat 80-105 graden koelwater gewoon 90 graden op de meter binnen geeft, waarschijnlijk om mensen niet ongerust te maken of zo.
    Met vcds of een handheld obd2 unit kan je dat goed zien.
    De3 checks zijn echter ok. Heb tempratuursensor niet vervangen en de koelvloeistof in het reservoir wordt ook niet te warm of te heet. Weet je toevallig waar de temperatuursensor zit bij dit model?
    Mijn zorg zit echter toch ook dat koelvloeistof in reservoir iet warm genoeg wordt en ook geen beweging in zit.
    Laatst gewijzigd door tom; 14-05-23 om 18:37.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PCM Bekijk Berichten
    De3 checks zijn echter ok. Heb tempratuursensor niet vervangen en de koelvloeistof in het reservoir wordt ook niet te warm of te heet. Weet je toevallig waar de temperatuursensor zit bij dit model?
    Mijn zorg zit echter toch ook dat koelvloeistof in reservoir iet warm genoeg wordt en ook geen beweging in zit.
    Niet gekeken maar bij V motoren vaak aan de achterkant bij het schutboard in de pijp die bank 1 met bank 2 verbind op de koppen.

    Je moet stroming hebben terug in je reservoir

    Zie hier
    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121061/

    53 is dan de sensor
    Laatst gewijzigd door tom; 14-05-23 om 18:38.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Niet gekeken maar bij V motoren vaak aan de achterkant bij het schutboard in de pijp die bank 1 met bank 2 verbind op de koppen.

    Je moet stroming hebben terug in je reservoir
    Ja en daarom dacht ik toch aan de waterpomp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Thnxs voor dit schema en ga na het weekend eest maar de sensor vervangen en daarna maar weer verder kijken.

    Ik wil tot zover iedereen bedanken voor het meedenken voor mijn probleem en na het weekend ga ik hiermee verder [ moet wel even de tijd er voor vinden ] en laat het wel weten wat uiteindelijk de diagnose is geworden.
    Eventuele meer feetback en/of ervaringen zijn natuurlijk nog welkom!
    Laatst gewijzigd door tom; 14-05-23 om 18:38.

  13. #12
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Waarom de sensor vervangen als er geen flow is, zorg eerst dat de vloeistof rond gepompt wordt anders gaat je het meer als een sensortje kosten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PCM Bekijk Berichten
    Ja en daarom dacht ik toch aan de waterpomp.



    Thnxs voor dit schema en ga na het weekend eest maar de sensor vervangen en daarna maar weer verder kijken.

    Ik wil tot zover iedereen bedanken voor het meedenken voor mijn probleem en na het weekend ga ik hiermee verder [ moet wel even de tijd er voor vinden ] en laat het wel weten wat uiteindelijk de diagnose is geworden.
    Eventuele meer feetback en/of ervaringen zijn natuurlijk nog welkom!
    Je moet wel zeker zijn dat je stroming hebt natuurlijk, soms lastig te zien als de vloeistof niet zo mooi is maar met in het tankje kijken als ie nog koud is zou je beweging moeten zien. Zo niet eerst daar beginnen. Veelal warm lopen gaat je koppakkingen kosten.


    Sensor is 2 tientjes origineel of zo, geen imitatie kopen dat geeft gezeik, veelal stuurt die sensor ook je koelvin via de computer, audi heeft geen aparte koelvin sensor in deze v6/v8 motoren.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Bedankt voor de feedback...ga deze week verder ermee aan de slag en zal de bevindingen posten.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Beste geïnteresseerden,

    Op 14-5-2023 had ik vragen over koelwater temperatuur verhoging tot ca 120 graden en heb met enkele leden deze kwestie met vraag en antwoord van gedachten en kennis gewisseld en zou hier nog de conclusie delen.
    Na even niet de tijd te hebben gehad en op advies van jullie de temperatuursensor [ achter de cilinderkop bij schutboard ] te hebben vervangen is dit probleem verleden tijd. De temperatuur blijft bij alle omstandigheden netjes op 90 graden staan en communicatie met koel fans loopt perfect.
    Ben weer blij dat ik rij!!

    bedankt nog voor meedenken en met ervaringen en veder een goed weekend!

    groet Paul

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat je auto weer in orde is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.0, temperatuur loopt op

    Super! Weer zonder zorg rijden.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •