Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Liters water bij opendoen portieren

  1. #1

    Standaard Liters water bij opendoen portieren

    Vreemd keek ik gister op toen ik na 4 dagen stilstand van mijn A4 Avant (2003) de portieren (achter en passagier) opende. Er kletste zomaar een serieuze hoeveelheid water op mijn schoenen. Ik kon zien dat het op de dorpel gestaan had en het kan niet anders dan regenwater zijn. Nou zit ik niet in de war van een beetje water, maar met die dorpelbeschermers heb ik liever niet dat daaronder water loopt en/of blijft staan.

    Kent iemand dit probleem en zo ja wat is een oplossing? En nu niet gelijk aanraden om de portierrubbers beneden weg te halen

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    Waarschijnlijk regenwater vannuit de deuren wat niet weg kan door vuilophoping ergens, check onderkant deur en hoeken van de dorpel even (voor het rubber) of er niet ergens propje met bagger of bladeren zitten. Ik zelf heb dit fenomeen nog niet gezien.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    AK74's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    50
    Posts
    228
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik had hiervoor een Seat Leon, en daar had ik dat ook bij. Eerst geen aandacht aan gegeven, tot het moment dat de lekkage doorsloeg naar het interieur.
    Heeft te maken met afvoergaatjes in je deur die door het vuil zijn verstopt.

    Sterker nog, vorige week mijn Audi A4 Avant (B7) opgehaald bij de dealer, en die heeft dit verschijnsel ook (linksachter). Dit mag de dealer dus onder garantie gaan oplossen.

  4. #4
    gilberto5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Leeftijd
    47
    Posts
    105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ook ik heb dit gehad bij de rechter achter deur. Viel ook binnen de garatie en de dealer heeft toen de deur rubbers vervangen.
    Maar wellicht dat met een beetje schoonmaken dit probleem oplost?!?

    Van de week had ik dit bij de linker achter deur. Even aan kijken en kijken wat andere mensen op deze post reageren ;-)

  5. #5
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Liters water bij opendoen portieren

    Ik had gehoopt op een antwoord.
    Ik heb het nu bij de passagierdeur en rechter en linkerachter deur van mijn Audi A4 B7. Wanneer het geregent heeft en ik de deuren open doe, komt er veel water uit.
    Tevens zijn de deurkaarten en rubbers aan de binnen van alle 3 de deuren aan de onderkant nat. Dit is alleen bij de linkervoordeur niet aan de orde.
    Heeft er iemand al een oplossing? Kwestie van afwateringsgaten schoonmaken?


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Heb je de gaten (gleuven) onder in de deur al open gemaakt?
    Raamlikkers aan de buitenkant laten vervangen, dan komt er ook minder water in, en de deur goed dicht plakken achter de deurkaarten zoals jij dat noemt, daarachter moeten alle gaten met een folie geplakt zijn.

  7. #7
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Bedankt voor je antwoord. Ik heb de gaten (gleuven) onder de deur bekeken en ik zag zo niks.
    Ik haal van het weekend de deurkaarten er wel af om te kijken of daar achter wat te zien is.
    Zo kan ik ook beter zien aan de binnenkant bekijken hoeveel vuil er voor de gaten (gleuven) zitten en of het folie nog goed zit.

  8. Ad
  9. #8
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Ik heb de deurpanelen er af gehaald. De afdichtrubbers van de boxen zelf zijn slecht. Hierdoor lijkt het water naar binnen te lopen. Zie hieronder het resultaat.
    Nu rust mij alleen de vraag is dit ook de oorzaak of is het een gevolg van slechte raamrubber/raamlikkers?

    5A045D0D-0D53-4205-AB74-93BD03D2274C.jpg 7A6E3EF9-8049-4BDB-B9EE-9FA2EC6295CD.jpg38BD1755-1AA0-4142-BE9B-7A6C13C84B77.jpg823AB1F1-DE29-46A6-BBD9-DBCA958B9313.jpg

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Er lijkt wel veel water door die deur te gaan als ik de foto's zo bekijk, geen open gaten behalve die van de afwatering?

    Als je raam dicht zit? Heb je dan nog ruimte tussen likker en raam of sluit het goed af.

  11. #10
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Oke, dan is dat dus wel veel water. Ik vond het er ook heel vochtig daar binnen.

    Ja nou ik heb speciale ramen. Geluidsisolerend glas (dubbel glas) in de auto.
    Ik heb in de hoek van de ramenlikker en raam (aan de kant van de buitenspiegel) wel een kleine kier. Ik dacht persoonlijk van dat dit geen probleem zou moeten zijn.
    Ik zal het vanavond eens wat beter inspecteren. Bedankt.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Huh? Geen stock auto dus? Dubbel glas? Hoe moet ik dat zien?

  13. #12

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Dat was volgens mij een dure optie, dat geluidsisolerende glas.

  14. #13
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Helemaal in de hoek heb ik een opening zitten. Ik weet niet of dit toegestaan is?
    0D4C71F2-3111-4E9B-ADF2-D090E6B52C20.jpg

    Wat vintiem ook zegt. Dat was inderdaad een dure optie geweest.
    Zo ziet dat er uit:
    0AB4F6E1-F6DE-41EB-AF3B-4050F6D4C2F5.jpg

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diepenmaat Bekijk Berichten
    Helemaal in de hoek heb ik een opening zitten. Ik weet niet of dit toegestaan is?
    0D4C71F2-3111-4E9B-ADF2-D090E6B52C20.jpg

    Wat vintiem ook zegt. Dat was inderdaad een dure optie geweest.
    Zo ziet dat er uit:
    0AB4F6E1-F6DE-41EB-AF3B-4050F6D4C2F5.jpg
    Slecht te zien op de foto's vind ik maar het lijkt of de raamlikkers niet heel best zijn. Beste is dat te zien als je smorgens met vochtige ramen ze open en dicht doet, dan moet ie toch wel 70% weg vegen.

    Dure optie, maar dat zijn de recaro's ook
    Dacht eerst dat het later ingebouwd was.

  16. #15
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Toevallig dat ik dit van de week ook meemaakte (in mijn B7). Had al een tijdje na een regenbui dat ik ergens water hoorde klotsen maar na een paar bochten was dat weg. Nu ik een keer als passagier in mijn eigen auto zat zag ik dat het water uit de deur liep. In mijn geval viel ook water direct op de achterkant luidspreker en die was dan ook flink nat. Nu is het ontwerp van de deur zo dat water er in MAG komen en er door die gaten aan de onderkant snel uit kan, maar het moet niet te veel worden. Ik verdenk in mijn auto exact dezelfde locatie vlakbij de spiegel. Heb namelijk het deurpaneel er een tijdje af gehad en toen het van de week weer regende ben ik in de auto gaan zitten, daar zag ik het in dat hoekje naar binnen druppelen. Het water valt dan eigenlijk op de arm van het raammechanisme en spettert dan op binnenkant deur en achterkant speaker...
    Op de foto hieronder zie je het gat van de speaker met daarachter de arm van het raammechanisme en de natgespetterde binnenkant van de deur:
    20191005_000040.jpg

    Tis namelijk best een werk om die "raamlikker" te vervangen, heb het dus niet gedaan. Moet heel het bovenwerk van de deur af. Daarnaast zit de chromelijst aan de buitenkant bij het raam óók aan die raamlikker. Ik heb geen idee of je dat fatsoenlijk los kan krijgen. Kans is groot dat de chromelijst dan sneuvelt, dan wordt het dus een dure reparatie.

    Hier zie je dat het geheel (4a) bestaat uit onderdeel 4 (likker) en 6 (chromelijst). Kost ongeveer €60,- voor zo'n likker.... (dat is zónder chromelijst, die kost zo'n €35,- extra)

    Ik ben aan het bedenken of ik dat gat tussen spiegelvoet en likker niet op de een of andere manier kan dichten, al was het maar alleen om te testen of dat de waterval stopt.
    (als je het raam helemaal naar beneden opent, kun je prima bij dat hoekje bij, hoeft het deurpaneel er niet eens voor af)

    Verder heb ik geen Elsawin oid en kan dus niet controleren of het vervangen van die likker inderdaad zo tijdrovend is. (@peeet misschien?)
    Deze video geeft wel een indruk van het werk trouwens...

    inzichten van anderen welkom!

    p.s. prijzen van de onderdelen gevonden via https://www.online-teile.com
    Laatst gewijzigd door Blaas; 07-10-19 om 22:18. Reden: foto toegevoegd en typo's gefixt
    smile!

  17. #16
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    @Blaas super bedankt voor je reactie. Jij hebt dus hetzelfde probleem.
    Dan maar even kijken of ik de raamlikkers ga vervangen.
    Ik heb via elsawin de uitbouw handleiding kunnen krijgen.
    Voor de voorportieren en achterportieren gelden dezelfde handelingen.

    Ruitenafdichting1.jpg Ruitenafdichting2.jpg Ruitenafdichting3.jpg

  18. #17
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Thumbs up Re: Liters water bij opendoen portieren

    @Diepenmaat, super dat je die uitbouwhandleiding hebt. Dus als ik het goed begrijp kan dat gewoon zonder dat je iets van de deur hoeft uit te bouwen? Ben benieuwd hoe dat bij de spiegelvoet gaat dan.... Mocht je de ombouw doen, graag ervaring en foto's delen

    Maar al met al prima te doen lijkt het dus
    Laatst gewijzigd door Blaas; 09-10-19 om 10:35.
    smile!

  19. #18
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    @Blaas Het lijkt er wel op dat het goed gaat met de spiegelvoet. Zie er ook niks van in staan in Elsawin.
    Ik ga de raamlikkers niet vervangen. Ik heb een collega gesproken en dit zei dat hij het met raamlikkers schoonmaken is opgelost.
    Voor mijn gevoel klopt dit wel omdat ik de auto niet veel gebruik en de lekkage voorkomt bij de ramen die ik nooit open doe. Ik gok het er op.

    Wat ik heb ik uiteindelijk gedaan bij alle 4 de deuren:
    - raamlikkers geïnspecteerd en schoongemaakt.
    - afdichtingsrubber geluidsboxen schoongemaakt, ontvet met remreiniger en uiteindelijke overheen gekit met easy gasket siliconenkit.

    Ik hoop dat het hiermee voldoende is. Tot nu heb ik met dit regenachtige weer nog een lekkage weer gehad.
    Laatst gewijzigd door Diepenmaat; 10-10-19 om 08:38.

  20. #19
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Liters water bij opendoen portieren

    Ah, top! ik heb ondertussen mijn raamlikkers (stom woord eigenlijk) ook eens goed bekeken en er zit hier en daar wat groen op van mos. Ook omdat die kant van de auto eigenlijk nooit in de zon staat.... (zowel thuis als op het werk) Dat mos houdt de afvoer van overtollig water misschien wat tegen inderdaad. Ik zal ze eens schrobben en in de gaten houden wat er gebeurt.

    Ondanks dat zit er voor mijn gevoel tóch iets van een spleet tussen spiegelvoet en raamlikker. Daar zou dan toch water doorheen moeten komen verwacht ik. Wat is jouw gedachte daarbij?
    smile!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •