Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Rembekrachtiging valt weg

  1. #1

    Red face Rembekrachtiging valt weg

    Hallo probleemoplossers,

    Ik heb een uitdaging voor jullie:

    Ik heb enige maanden geleden een AUDI A4 Avant (bouwjaar jan. 2002) van een particulier gekocht. Rijdt als een tierelier, maar remmen … tja dat gaat een heel enkele keer niet helemaal goed. In de afgelopen negen weken heb ik vier keer een probleem gehad : rembekrachtiging werkt niet!

    Wanneer heb ik een probleem?
    Soms na het starten aan het begin van de dag. De rem zit dan hoog en voelt hard aan. In het begin dacht ik dat de remmen uitgeschakeld waren, maar bij hard intrappen van de rem kom ik wel tot stilstand … maar zonder rembekrachtiging dus. Rempedaal zit hoog en voelt hard aan. Als ik er vervolgens enige tijd mee doorrijd en ik moet remmen, dan voelt de rem wat zachter aan bij eerste keer intrappen en er is deels rembekrachtiging. Een tweede en zeker derde keer intrappen heeft weer een harde en hoge rem tot gevolg, zonder enige bekrachtiging. De situatie verandert tijdens de rit niet. Zoals ik al zei … dit is me enkele keren overkomen. Meestal doet ie het prima. Natuurlijk is dit allemaal wel een beetje lastig. Nu vraag ik me af, of er tussen de forumleden iemand zit met een briljant idee voor een oplossing. De auto is twee keer aan de Audi-diagnosecomputer gezet (op het moment dat de auto het goed deed). Geen gesignaleerde fouten!

    Wie heeft de oplossing?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kastelijn Bekijk Berichten
    Hallo probleemoplossers,

    Ik heb een uitdaging voor jullie:

    Ik heb enige maanden geleden een AUDI A4 Avant (bouwjaar jan. 2002) van een particulier gekocht. Rijdt als een tierelier, maar remmen … tja dat gaat een heel enkele keer niet helemaal goed. In de afgelopen negen weken heb ik vier keer een probleem gehad : rembekrachtiging werkt niet!

    Wanneer heb ik een probleem?
    Soms na het starten aan het begin van de dag. De rem zit dan hoog en voelt hard aan. In het begin dacht ik dat de remmen uitgeschakeld waren, maar bij hard intrappen van de rem kom ik wel tot stilstand … maar zonder rembekrachtiging dus. Rempedaal zit hoog en voelt hard aan. Als ik er vervolgens enige tijd mee doorrijd en ik moet remmen, dan voelt de rem wat zachter aan bij eerste keer intrappen en er is deels rembekrachtiging. Een tweede en zeker derde keer intrappen heeft weer een harde en hoge rem tot gevolg, zonder enige bekrachtiging. De situatie verandert tijdens de rit niet. Zoals ik al zei … dit is me enkele keren overkomen. Meestal doet ie het prima. Natuurlijk is dit allemaal wel een beetje lastig. Nu vraag ik me af, of er tussen de forumleden iemand zit met een briljant idee voor een oplossing. De auto is twee keer aan de Audi-diagnosecomputer gezet (op het moment dat de auto het goed deed). Geen gesignaleerde fouten!

    Wie heeft de oplossing?

    Als je rem hard aanvoelt dan zit er geen vacuum op de bekrachtiger. Dus de mogelijke oorzaken zijn:
    Lek in de vakuumslang, kapotte terugslag klep (moet ook ergens op de vacuum slag zitten) kapotte vacuum pomp.
    Mogelijk zit er ook een lek in de bekrachtiger zelf. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het een en ander kan je testen door de vacuumslag eraf te halen, de motor te starten en je vinger op het uiteinde van de slag te houden. Je moet dan duidelijk een vacuum voelen.

    Jos

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boccaccio Bekijk Berichten
    Als je rem hard aanvoelt dan zit er geen vacuum op de bekrachtiger. Dus de mogelijke oorzaken zijn:
    Lek in de vakuumslang, kapotte terugslag klep (moet ook ergens op de vacuum slag zitten) kapotte vacuum pomp.
    Mogelijk zit er ook een lek in de bekrachtiger zelf. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het een en ander kan je testen door de vacuumslag eraf te halen, de motor te starten en je vinger op het uiteinde van de slag te houden. Je moet dan duidelijk een vacuum voelen.

    Jos

    Jos, hartelijk dank voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt. Maar hoe is te verklaren dat de auto vaak goed remt en soms niet? Kapot is toch kapot?
    Laatst gewijzigd door Kastelijn; 01-11-09 om 14:11.

  4. #4

    Standaard

    diesel? kan de pomp defect zijn.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richard Audi Bekijk Berichten
    diesel? kan de pomp defect zijn.
    Hallo Richard,
    Wat bedoel je precies?
    Ik heb inderdaad een 1.9 TDI diesel.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Hallo ,

    Ik heb een A4 1.8t van 2001 en had precies het zelfde .
    Ik had de rembekrachtiger vol met water staan .
    Ik ben naar de Audi dealer gegaan en daar zeggen ze dat een rubbertje eruit moesten halen en dat was een modificatie gewwest maar helaas waren ze dat bij mij vergeten .
    Ik heb een hele nieuwe bekrachtiger moeten installeren .
    Ik hoop dat het niet het geval is voor jou .
    Maar als je de vacuumslag eraf trekt dan moet je maar eens kijken als hij niet nat is van binnen !

    Succes ermee

    Gr Vince

  7. #7
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kastelijn Bekijk Berichten
    Hallo Richard,
    Wat bedoel je precies?
    Ik heb inderdaad een 1.9 TDI diesel.
    Een diesel gebruikt het vacuum van je inlaat spruitstuk niet maar heeft een apparte vacuum pomp voor je rembekrachtiger.
    Vaak zit ie op de dynamo geschroefd. mischien een lek slangetje van je pomp af?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  8. Ad
  9. #8
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Controleren of je afvoerbak niet vol met water staat. Common problem dat dan de rembekrachtigers het loodje leggen.

  10. #9

    Standaard

    dat wat rolf zegt.
    een Diesel heeft geen vacuüm in het inlaat spruitstuk, daarom zit er een aparte pomp op, bij sommige auto`s op de dynamo, ik heb alleen nog maar gezien dat deze achteraan de nokkenas zit.
    soms is deze ook elektrisch.

    succes!

  11. #10

    Standaard

    IK zou even de vacuumdruk laten opmeten. Weet je meteen of het aan de bekrachtiger ligt of aan de slangen/pomp

  12. #11
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Als er een vacüumlek inzet loopt die diesel als een natte krant.

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Als er een vacüumlek inzet loopt die diesel als een natte krant.
    Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga er wat mee doen.

    Mijn dieseel rijdt overigens niet als een natte krant, maar juist prima!

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vincenzo177 Bekijk Berichten
    Hallo ,

    Ik heb een A4 1.8t van 2001 en had precies het zelfde .
    Ik had de rembekrachtiger vol met water staan .
    Ik ben naar de Audi dealer gegaan en daar zeggen ze dat een rubbertje eruit moesten halen en dat was een modificatie gewwest maar helaas waren ze dat bij mij vergeten .
    Ik heb een hele nieuwe bekrachtiger moeten installeren .
    Ik hoop dat het niet het geval is voor jou .
    Maar als je de vacuumslag eraf trekt dan moet je maar eens kijken als hij niet nat is van binnen !

    Succes ermee

    Gr Vince

    dan heb je nog veel geluk..
    Bij mij was het in een vergevorderd stadium van roest
    zo dat de aluminium rempomp ook begonnen was met oxideren.
    zodanig kon ik wel goed remmen, maar door de wrijving met de oxidatie van me remcilinder kwamen me remmen niet volledig meer los:
    1500km en remblokjes half weg
    gemiddelde van 9l/100km voor een 1.9TDI (nu 6.5l/100km)

    kostprijs: rembekrachtiging en rempomp, en tevens remklauw (oorspronkelijk dachten we dat het daar lag omdat die ene sterk toestond.)
    en verschillende keren me leiding spoelen omdat er kans was dat er water in me remleiding terrechtgekomen was.

    controleren of het rubbertje onder de batterij/rembekrachtiging in het koetswerk nog aanwezig is enzo ja, of hij verstop zit. In alle gevallen beter als j het rubbertje preventief wegdoet.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •