Audi doet niet moeilijk: H7 is geen xenon, period. H7 reflectoren en lenzen zijn gemaakt om een gloeispiraal te reflecteren (8-10mm, in de breedterichting van de auto). D1S is xenon; dat is een plasmaboog van 30mm in de lengterichting van de auto. Een échte xenonlamp in een H7 projector *kan* niet goed werken. De enige reden waarom dit wel goed werkt, is dat een goede H7 lamp een lens heeft die overtollig/fout licht wegsnijdt, samen met de cutoff plaat (lichtbeeld), en dat de xenonlamp toevallig in hetzelfde gebied als waar de halogeenlamp zijn brandpunt had ook licht geeft. De reden dat je winst ziet, is dat er meer licht voor de auto komt (lijkt dus meer licht te zijn), en dat de oude halogeentjes vaak maar zwak waren.
Anno 1999/2000 (toen werd de B6 ontwikkeld) stond xenon nog in de kinderschoenen, en was het maken van een ballast een dure grap. Daarnaast zijn deze ontstoord, stabieler en betrouwbaarder dan menig alternatief product (veel goedkope China-kits gaan na 2-5 jaar stuk; de Audi ballasten werken gerust 10 jaar, maar kunnen de klap van een nieuwe lamp vaak niet hebben).
Ik zeg ook niet dat je alles moet vervangen. En het hoeft ook niet. Alleen: het is beter, verstandiger EN goedkoper, en daarnaast ook nog eens geen grote klus. Reken maar uit:
2x ballast, 88 euro/stuk
2x lampje, 70 euro/stuk (Osram CBI)
--
Totaal: 316 euro. Een retrofit kit zit er in 3 uur in, kost €200, en geeft 2,5x meer licht. You do the math!
Als je de achterste kap van de lamp eraf haalt kan je het zo zien. Zit er een vierkant blokje (4,5x4,5cm, ca 2,5cm dik) op elke koplamp, dan heb je D1S. Zit dat er niet, en is het echt OEM xenon, dan is het D2S.
Alleen lampjes kan, maar geloof me (ons), met een aantal maanden gaat het gewoon stuk. Inherent aan de leeftijd, en de ervaringen die wij hier en masse hebben.
Je vervangt de hele projector/lens set - zou moeten werken. Je moet alleen wel kijken naar de connectoren voor je verlichting; bij halogeen is dit H7, en dat wordt gewoon afgetakt voor de xenonlamp. Bij xenon af fabriek is dit anders; er gaat dan een setje draden via een eigen connector direct naar de ballast. Fysiek zal 't eender zijn, elektrisch is het iets meer werk (eventueel solderen; 2 draadjes per koplamp, geen rocket science).
Heb zelf led van Benzinfabrik er in zitten, werken storingsvrij (canbus) :http://www.audiforum.nl/forum/audifo...ml#post1309055
http://www.benzinfabrik.de/de/led-st...bus-reinweiss/
Bedankt Rodelschwein voor alle info.
@Bastet je hebt me toch weten te overtuigen, ben even gaan lezen over retrofitlab en heb een set xenon besteld, de hele mikmak incl. de stadslichten.
Het is een 5000k set geworden.
Nou de mistlampen nog een keer en de voorkant kwa verlichting is weer in orde en naar mijn smaak.
Deze set van Retrofitlab is inderdaad geschikt voor de single xenon (2.5 inch) koplampen van de B6. Het is inderdaad helaas wel zo dat de originele ballast niet meer bruikbaar is omdat deze voor D1S lampen zijn, deze hebben de ontsteker in de lampvoet zitten (vierkante kastje). De meeste xenon lampen hebben geen geïntegreerde starter, deze zit in de ballast ingebouwd. Zo ook de lampen uit de RFL set, dus die hebben ook een ballast met geïntegreerde starter.
Ook de single xenon koplampen van de B6 krijgen vroeg of laat allemaal het probleem van verbrande projectors, wat resulteert in een zeer magere lichtopbrengst!
Beide type OEM xenon koplampen van de B6 (bi-xenon en single xenon) gebruiken overigens D1S lampen.