Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Geen verwarming

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Geen verwarming

    Hallo,
    Sinds 2 dagen wordt mijn verwarming niet meer warm, heel vervelend met dit vriesweer. Alles werkt gewoon naar behoren temperatuur meter netjes naar 90 gr, airco werkt maar er komt alleen maar koude lucht uit de roosters. Ik heb de koelvloeistof gecheckt deze zit helemaal vol en is niet vuil >oke, de 2 slangen die door de schutboard naar binnen gaan voelen een beetje lauw aan. Een kennis van me had dit euvel ook gehad en die heeft de boel laten reinigen, slangen doorgespoeld ed. en een stappenmotor die de regelkleppen van warm en koud regelt ook schoongemaakt? Deze zit achter het dashboard dus die zou er dan vanaf moeten ppff? Daarna deed de verwarming het wel weer bij hem. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Het zal een werkje worden om het dashboard te verwijderen lijkt me.
    Ik hoop graag op een reactie, want het is koud joh!!

    Gr, Ben

  2. #2
    quint1995's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    281
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Geen verwarming

    Blijft de kachel klep niet open staan? Deze zit achter het handschoenen kastje. Als deze open blijft staan komt er koude rijwind door de rooster. Heb dit recent gehad met een s4 B6 namelijk. Even 4 boutjes los halen en je tilt het kastje er zo uit geloof ik. Succes

  3. #3
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Voor de regelservo's hoeft het dashboard er helemaal niet af. 5 van de zes servo's zitten dus achter het dashboardkastje en dat is een makkie om te verwijderen. Staat zelfs een filmpje op youtube hoe het moet. Enkel de regelservo voor de bestuurderszijde zit op een rottige plek maar zelfs daarvoor heb ik niet het hele dashboard hoeven te verwijderen.
    Servo's rebuilden heb ik een howto van gemaakt in m'n retrofit topic in de showroom.
    Dat de slangen op het schutbord niet warm worden is wel een beetje vreemd. Volgens mij sturen de servo's geen kraan aan en sturen enkel koude of warme lucht. Voor de zekerheid zou ik de hoofdslangen van en naar de hoofdradiator ook maar eens voelen of die (snel) warm worden.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Oke bedankt voor je reactie, ik ga eens achter het handschoenenkastje kijken.

    Bedankt voor je reactie ik ga hiermee aan de slag.

    Nee de slangen zijn niet warm/heet, ik heb de auto laten uitlezen en er staan geen foutmeldingen in! Ga nu eerst de slangen laten reinigen en het vermoeden is idd de thermostaat. Om de thermostaat te vervangen moet dan het dashboard gedemonteerd worden??
    Laatst gewijzigd door tom; 14-01-22 om 12:11.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Geen verwarming

    als de slangen die vanuit de motorruimte door het schutboard gaan niet goed warm worden zit het probleem niet in de auto maar onder de motorkap naar mijn mening.
    worden alle slangen goed warm/heet?
    vermoeden is dat de thermostaat niet meer goed werkt .


  6. #6
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    De thermostaat zit op de motor maar niemand houd je tegen om het dashboard te gaan demonteren.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Bennoh haha bedankt voor je reactie, ik heb me vergist ik bedoelde dan de kachel radiateur. Morgen ga ik het koelsysteem doorspoelen en reinigen dan maar hopen dat het weer warm wordt in de auto. Het viel me trouwens wel op dat links (stuurkant) een heel klein beetje lauwe lucht blaast en rechts echt koude lucht. Zou ook nog de kachel schakelklep kunnen zijn....maargoed eerst even schoonmaken dus. p.s. zojuist een flink stuk gereden eerst de kachel op HI gezet toen werd het ineens na een half uurtje WEL warm?! Bestuurders kant is wel warmer dan de rechtse kant!?
    Laatst gewijzigd door A42005; 12-12-16 om 19:36.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Na wat onderzoek blijkt dat bij hogere toeren (snelweg) wordt het wel warm, conclusie is dat de waterpomp defect is deze draait niet mee bij lage toeren. Dus waterpomp wordt vervangen, distributie riem is bij 170000km vervangen km staat nu op 209000km. Als de boel open is checken we de riem anders wordt deze ook gelijk mee vervangen.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Inmiddels is de distributie riem, waterpomp, spanrol en geleiderol vervangen. De thermostaat en thermostaatbehuizing zijn ook vervangen. De riem zag er erg slecht uit en de waterpomp lekte en de geleiderol had ook al zijn beste tijd gehad, de vraag is nu of de riem wel is vervangen bij 170000?? sticker zit er wel op maarja dat zegt natuurlijk ook niks. Nu is dit al allemaal vervangen maar het probleem is nog niet opgelost, het wordt nog steeds niet snel warm in de auto pas na een half uur rijden wordt het langzaam warm met de stand op HI en pijl omhoog stand. De slangen worden gewoon goed warm ook naar het schutboard (ook daar de bovenste warmer dan de onderste)motor temperatuur wordt ook netjes 90 gr. Normaal gesproken moet de kachel toch al bij ongeveer 50 gr aangaan. Zou het toch de kachel radiateur zijn of een regelklep wat niet goed schakeld.
    Wie kan mij helpen en weet wat het probleem hier is / kan zijn??

  11. #10
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Probeer eerst of de andere bloweropeningen (en bij de regelbare roostertjes links en rechts apart) wel wat warmte geven. Bij mij gaf bijvoorbeeld alleen bestuurderskant continu warme lucht en bijrijderskant regelde alles normaal.
    Zodoende heb ik de regelservo's toen open gemaakt en een smeerbeurt gegeven.
    Dasboardkastje is er zo af en dan kun je kijken of een en ander beweegt als je op de climaknoppen drukt.
    Ik ga er vanuit dat de blower gewoon goed functioneert omdat je wel koude lucht hebt.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Bedankt voor je reactie, de blower gaat als een nieuwe, idd is de bestuurderskant veel warmer dan de bijrijderskant. Maar dat duurt veel te lang voordat het heel langzaam warm wordt en dat hoofdzakelijk aan de bestuurderskant en als het dan warm is schommelt de warmte ook dan valt het wat terug koeler/warmer. Het lijkt heel waarschijnlijk een schakelaar te zijn dat wat jij aangeeft, ik ga het handschoenen kastje verwijderen en eens kijken wat ik daar tegenkom. Die servo's zijn wel makkelijk te verwijderen? en moet de accu dan even eraf voordat ik ze ga verwijderen? Het uit elkaar halen en reinigen smeren van de servo's lukt me wel.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Inmiddels het dashboardkastje verwijderd gehad en gezien dat er een servo(1) blijft hangen je hoort hem wel schakelen maar blokkeert. Het gaat om de onderste servo ter hoogte van de radio die met de paarse/roze kleur hendel 2 (zie foto) Deze servo gedemonteerd en uit elkaar gehaald en er is niet zoveel verkeerd aan te zien, het motortje verwijderd en meet 50 ohm wat volgens mij wel oke is. De paars/roze hendel is wel gewoon met de hand goed te bewegen omhoog gaat er een klep dicht en wordt het iets warmer door de roosters omlaag bewegen wordt het koud, maar toch blijft het aan de rechtse kant veel kouder dan links.Volgens mij blijft de gearbox klem zitten op een of andere manier merkte ik al bij handmatig bewegen van de gearbox in de servo. Waarschijnlijk is het motortje nog wel goed. Ben ermee naar de brezan geweest maar kan de servo van Bosch daar niet bestellen. Ik weet nu niet 100% zeker of het probleem hiermee is opgelost. Weet iemand hoe ik aan een nieuwe servo kom? is deze via internet te bestellen of moet er toch mee langs de audi dealer?servo kachel.jpg
    Laatst gewijzigd door A42005; 20-12-16 om 16:03.

  14. #13
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Hier (o.a.) mijn howto:

    http://www.audiforum.nl/forum/audifo...ml#post1652902

    Zolang de tandwielen er netjes uitzien, het motortje draait en de potmeter niet versleten is is er m.i. geen reden om een nieuwe servo te kopen.
    Voldoende smeren binnenin en de draaipuntjes/glijbanen buiten ook een beetje. En... gelijk even kijken of er geen oxidatie op de pinnen zit.

    Voor een nieuwe moet je naar een VAG dealer. Ze zitten in alle VAG auto's maar hebben per model andere vorm van de armpjes aan de buitenzijde. Heb eigenlijk niet gekeken of de armpjes eraf kunnen.
    Ze waren overigens bepaald niet goedkoop ten tijde van mijn howto.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    58
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Geen verwarming

    Het servo motortje aangesloten op 12V en links / rechts laten draaien dus het motortje is niet defect, alleen tijdens het draaien hoorde ik een tikje en kwam er een heel klein stukje wit hard plastic tussenuit de potmeter vandaan. Inmiddels servo motortje 1 (kachelregelklep) vervangen via onderdelenlijn €60. Maar ook nu weer geen verbetering. Morgen verder kijken wat het nu uiteindelijk wel kan zijn, iemand nog een idee??
    Laatst gewijzigd door A42005; 03-01-17 om 14:34.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Geen verwarming

    Super-oudje, maar ben benieuwd of je er ooit uitkwam wat het was?
    Laatst gewijzigd door Roelvdw; 02-11-20 om 21:23.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Geen verwarming

    Hoi, Ik heb hetzelfde probleem met een Q5. Hoe ben je eruit geraakt? Is het opgelost?
    Ik heb met een andere auto ooit gehad dat ie ook koud begon te blazen, en dat kwam door hetvolgende. In de besturingsunit in de cockpit staat een sensor die de temperatuur van de cocpit meet, en de verwarming hiermee stuurt. Voor die sensor staat een heel klein ventilatortje dat de lucht uit de cabine moet zuigen en over de sensor blazen, zodat die de temperatuur van de ruimte meet, en niet die in het dashbord. Dit ventilatortje bleek vast te zitten. Daardoor meette de sensor te warme waarden waardoor ie koud ging blazen. Kan dit bij audi ook zoiets zijn. Ik zie links en rechts van het verwarmingspanneel ( besturing ) telkens een roostertje. Zitten hierachter die sensoren? Met een ventilatortje? Dit zou ik graag eens onderzoeken. Weet iemand daar iets van?
    Trouwens, begrijpt iemand waarom er andere temperaturen links en rechts worden geblazen, terwijl er maar een centrale sturing is. Het is in mijn auto niet mogelijk links andere temperatuur in te stellen dan rechts.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Geen verwarming

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dr Phil Bekijk Berichten
    Hoi, Ik heb hetzelfde probleem met een Q5. Hoe ben je eruit geraakt? Is het opgelost?
    Ik heb met een andere auto ooit gehad dat ie ook koud begon te blazen, en dat kwam door hetvolgende. In de besturingsunit in de cockpit staat een sensor die de temperatuur van de cockpit meet, en de verwarming hiermee stuurt. Voor die sensor staat een heel klein ventilatortje dat de lucht uit de cabine moet zuigen en over de sensor blazen, zodat die de temperatuur van de ruimte meet, en niet die in het dashbord. Dit ventilatortje bleek vast te zitten. Daardoor meette de sensor te warme waarden waardoor ie koud ging blazen. Kan dit bij audi ook zoiets zijn. Ik zie links en rechts van het verwarmingspanneel ( besturing ) telkens een roostertje. Zitten hierachter die sensoren? Met een ventilatortje? Dit zou ik graag eens onderzoeken. Weet iemand daar iets van?
    Trouwens, begrijpt iemand waarom er andere temperaturen links en rechts worden geblazen, terwijl er maar een centrale sturing is. Het is in mijn auto niet mogelijk links andere temperatuur in te stellen dan rechts.
    Zelf heb ik uiteindelijk een andere auto gekocht omdat er meer mankeerde dan me lief was (en ik een eigelijk wel een Quattro, S-line wilde )

    Ik weet niet hoe het bij een Q5 werkt. Bij de A4 kwam ik zo ver:
    - gaat er warm water de cockpit in: als de wagen gelopen heeft checken of de twee leidingen die het schutboard doorgaan warm zijn.
    Ja? dan twee opties > kleppen/aansturing of radiator.

    Bij mij kwam er 0 warme lucht uit, op wat 'lekwarmte' na bij de voorruit-verwarming. Kleppen bewogen en gaven ook geen storingen (nog andere controle unit geprobeerd: same) Dus radiator.. en daar kom je moeilijk bij bij A4, iig te moeilijk voor mij.

    Succes

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    35
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Geen verwarming

    ik zit met zelfde probleem en ben met de slangen die in schutbord lopen het kloten geweest en kwam er achter dat er lucht in zat en toen auto boven de 4000 toeren gedaan en kachel word onder het rijden nu warm ( 80%) alleen als ik stil sta blaast die koude lucht en heb mijn koelsysteem gereiningt

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.103
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Geen verwarming

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sanderzegmaar Bekijk Berichten
    ik zit met zelfde probleem en ben met de slangen die in schutbord lopen het kloten geweest en kwam er achter dat er lucht in zat en toen auto boven de 4000 toeren gedaan en kachel word onder het rijden nu warm ( 80%) alleen als ik stil sta blaast die koude lucht en heb mijn koelsysteem gereiningt
    Wat voor motor? Misschien nooit de waterpomp vervangen? Bij mijn diesel zat ie op de distributie en deed hem dus ook elke 120.000 km nieuw. Ik weet alleen niet of dat ook bij de benzine motoren is, vast niet alle.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    35
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Geen verwarming

    ja diezel motor en de riem+pomp is nog geen 10.000 km geleden vervangen

    helaas word mijn kachtel als ik hem boven de 23,5 graden zet en blower harder krijg ik weer koude lucht snap er niks meer van

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •