Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

  1. #1
    Marc Veen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2017
    Leeftijd
    59
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Kan je van de permanente 12V van de sigaretten aansteker in de middenconsole een geschakelde 12V maken?
    (dan kan de telefoon oplader er in blijven zitten als het contact uit staat)

    Of wordt het toch aan de slag gaan met een multimeter een een extra relais?
    Laatst gewijzigd door Marc Veen; 05-03-18 om 14:34.
    Audi A4 Avant 1.9 TDI Advance, B7 2008, Quartzgrijs.

  2. #2
    Marc Veen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2017
    Leeftijd
    59
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Bij gebrek aan andere oplossingen vandaag toch maar een apart gezekerde, geschakelde plus, afgetapt achter het zekering kastje.
    Hiermee een relais laten schakelen over de permanente 12V van de sigaretten aansteker.
    Laatst gewijzigd door Marc Veen; 16-03-18 om 00:16.
    Audi A4 Avant 1.9 TDI Advance, B7 2008, Quartzgrijs.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Hoi Marc,
    Wil het zelfde doen in mijn cabrio uit 2006.. Heb je hiervoor een schema, want mijn electro kennis is nil.
    Alvast bedankt als je kan helpen

  4. #4

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Voor een telefoonlader hoef je inpricipe je aansluiting niet te schakelen. Op mijn werk mag geen telefoon mee naar binnen. Ik laat hem wel eens aan de lader liggen dan in de auto z'n 9 uurtjes maar je krijgt hier geen startproblemen ofzo door hoor.

  5. #5

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenR Bekijk Berichten
    Hoi Marc,
    Wil het zelfde doen in mijn cabrio uit 2006.. Heb je hiervoor een schema, want mijn electro kennis is nil.
    Alvast bedankt als je kan helpen
    Grof gezegd:

    1. Afdekking onderzijde dashboard bij pedalen weghalen
    2. Achter zekeringenkast zit een terminal, met 3x ROOD, nr. 30 gelabeled. Daarnaast zit een terminal, 75X, met een gele kleur (wit ovaal met 75X op gele achtergrond).

    75X is een geschakelde plus. Deze wordt geschakeld door een S-contact, en is afgezekerd op een relatief hoog amperage en kan gebruikt worden voor lasten.

    3. De sigarettenaansteker wordt door 3 kabels gevoed:
    a) +12V
    b) +12V ILLUMINATION (verlichting aansteker)
    c) Massa

    Welke van de 3 waar zit weet ik zo snel niet, maar daar kom je snel genoeg achter. Een ervan zal bruin zijn: massa. De andere is dun, dat is de verlichting. De andere is dik, en zal de voeding zijn. Voor de zekerheid altijd even controleren met je multimeter.

    4. Haal de voedingskabel los, knip 'm door of trek 'm uit de stekker. Vanaf de sigarettenaansteker leg je een draad naar 75X onder 't stuur, en voila: geschakeld!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Dank je voor het schema. Moet lukken. Zelfs voor mij. Denk dat ik dan ipv aansteker er een usb socket in zet.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Is het waar dat de hele middenconsole eruit gehaald moet worden om de aansteker los te maken? Hoop het niet want dat lijkt me een megaklus.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Middenconsole loshalen is vrij eenvoudig, valt reuze mee in elk geval. Maar, de aansteker heeft een stekkertje waar je vrij goed bij kan, volgens mij. Versnellingspook afdekking kan je zo losklikken, dan zie je al meer.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Hi Bastet,
    Dank je. Heb net het kleine bakje waarin de aansteker zit kunnen losmaken.Heb ook het het afdekpaneel onderzijde dash board losgemaakt en zag de terminal, met 3x ROOD, nr. 30 gelabeld. Helaas geen terminal, 75X, wel een rode met 10A ertussen. Weet niet of ik deze kan gebruiken.Weet jij het? Draad is in ieder geval getrokken, maar waar nu op aan te sluiten???????

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aansteker schakelbaar 12V maken, kan dit op een simpele manier?

    Christiaan Bijsma van www.autowally.nl heeft dit keurig voor me opgelost. Hij heeft ook de bedrading voor de elektrisch nieuwe stoelen helemaal nagelopen en ze werken als een zonnetje. Zie mijn topic electrische stoelen inbouwen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •