Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: 2.0 ALT loopt rauw

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    ik heb weer eens een andere Audi gekocht. Het gaat in dit geval om een A4 Avant, 2.0 Pro Line Business Edition (voor zover ik kan achterhalen gaat het om de ALT motor) met 195 dkm op de klok. Zwart. Mooie auto dus.

    Vanaf het moment dat ik de auto heb staat er op het dashboard een waarschuwingslampje. Het gele motorblokje. Het uitlezen gaf het volgende aan: Positiesensor krukas/nokkenas.
    Daar komt bij dat de auto rauw loopt, als ik de gas loslaat blijft de motor even in toeren hangen.

    Nu hoor ik verschillende verhalen.
    -De distributieketting zou opgerekt zijn (de distributie is vervangen bij 170 dkm);
    -Er is geen katalysator;
    -Lambdasonde kapot;
    -De distributie staat niet op tijd.

    Iemand iets zinnigs te vertellen hierover? Ik weet niet waar ik moet gaan beginnen. De verkoper van de auto heeft gezegd eventueel mee te willen delen in de kosten.

    Groet, Roel

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Motortype in de topictitel vermeld.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Een distributie die verkeerd staat geeft, denk ik, niet direct de symptomen die je noemt. Ik zou eerder denken aan de elektronische aansturing. Maar als je vrij weinig verstand hebt van techniek heeft raad vragen op dit forum minder zin dan naar een goede garage gaan. Maar wie weet kent iemand dit van deze motor.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    inmiddels is duidelijk dat het tandwiel aan één van de twee nokkenassen volledig versleten is. Eerst de sensor voor de positie van de nokkenas/krukas vervangen, maar de motor bleef erg rauw lopen.


    Toen ik de auto kocht gaf het dashboard een melding te zien, het gele motorblokje. De verkoper gaf aan dat dat zou kunnen komen omdat de auto lang heeft stil gestaan. Het is nu dus duidelijk dat er echt iets anders aan de hand is. De reparatie zal wss zo rond de €1400 liggen. Ik ga de verkoper aansprakelijk stellen, er is me een auto verkocht met een technisch probleem. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen qua financiën! Ik hou iedereen op de hoogte via het forum.

    Groet, Roel

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2017
    Posts
    301
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Niet tof Roel, hoop dat het aansprakelijk stellen gaat lukken!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Ik ben benieuwd. Een kop van de sloop, is dat niet mogelijk? In principe kunnen deze motoren nog wel een ton draaien, dus ik vrees voor achterstallig onderhoud.

    Mijn vermoeden is dat oudere auto's vaak worden verkocht omdat er mankementen/gebreken zijn, of er 'iets aan zit te komen'. Daarom heb ik besloten voorlopig mijn oudje aan te houden, want daarvan ken ik de technische staat redelijk goed.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    een kop van de sloop is een optie, ik heb ervoor gekozen gewoon een andere nokkenas te gaan kopen en die te laten monteren. Het niet tijdig verversen van de motorolie leidt tot het sneller slijten van de nokkenastandwielen. Gewoon een kwestie van achterstallig onderhoud eigenlijk. Ik ben niet erg technisch en dus heb ik me een oor aan laten naaien door de verkoper. Dom van mij maar uiteindelijk ook dom van de verkoper, uiteindelijk zal hij degene zijn die financieel gaat boeten.

    Ik heb een jurist ingeschakeld.

    Ik heb eerder al contact gehad met de verkoper, hij gaf op een gegeven moment aan dat het wellicht niet verstandig was door te rijden met de auto. Dat heb ik dus ook niet gedaan, de enige rit nadien was naar de garage. Intussen is de auto twee maal uitgelezen, er kwam steeds dezelfde melding; positiesensor nokkenas/krukas. De garage heeft eerst de sensor vervangen, had geen resultaat, toen zijn ze verder gaan kijken en zagen een kaal tandwiel op de nokkenas.


    Ik heb de verkoper het volgende voorstel gedaan. Ik betaal €400 voor het vervangen van de distributieriem en de spanrol en de montage er van, alle andere kosten zijn voor de verkoper. Mocht de verkoper niet toehappen dan onderneem ik juridische stappen. Juridische stappen ondernemen kost ook geld maar ik ga me de kaas niet van het brood laten eten door een sjoemelaar in een net pand.


    De vraagprijs voor de auto was overigens €5500, ik heb mijn oude A4 ingeruild en ik heb de prijs met €250 kunnen drukken door `m zelf te laten keuren, al met al €4750. Al met al nog serieus geld voor een hardwerkende Noorderling, reken er nog even €1500 bij en ik had een nieuwere A4 kunnen kopen.

    Ik hou iedereen wel op de hoogte van een en ander.


    Cheers. Roel

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Heb je de auto met garantie gekocht? Zo nee. dan denk ik dat je juridisch niet sterk in je schoenen staat.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Jawel hoor, als je van een handelaar koopt heb je altijd een zekere mate van garantie. Alleen kun je bij een 25 jaar oud barrel van 300 euro natuurlijk niet zoveel verwachten als bij een keurige occasion natuurlijk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    gisteren de bolide opgehaald bij de garage. De uitdrukking 'een wereld van verschil' is van toepassing. Van een rauw lopende 2 liter motor met het geluid van een diesel naar een soepel lopende benzinemotor. 'Het kost een paar maar dan heb je ook wat' is ook van toepassing.


    Er is een andere nokkenas geplaatst, de automatische spanner van de nokkenasketting werkte niet meer, een andere gekocht en toen bleek één of andere plunjer niet meer te werken. De distributie vervangen en meteen de APK. Ik was dermate blij dat ik de auto weer op kon halen dat ik de garage heb gevraagd de factuur maar via de post te sturen. Kan ik nog even blij blijven. De APK was een makkie trouwens, ruitenwisserbladen en koplampen afstellen.


    Er is via een jurist een brief naar de verkoper gegaan waarin hij verantwoordelijk wordt gesteld voor de kosten van de reparatie. De distributie en de APK betaal ik, de rest is voor de verkoper. Geschatte kosten zo rond de €1500.

    De auto rijdt nu goed, trekt goed op, blijft niet hangen in toeren en is heerlijk stil. Dit is de auto die ik wilde.

    Groet, Roel
    Laatst gewijzigd door roelroel; 02-06-18 om 22:33.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Thumbs down Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    ik heb gen poot aan de grond gekregen bij garage Osseveld in Apeldoorn. Door omstandigheden ben ik niet aan een rechtszaak toe gekomen (vrouw overleden, noodzakelijke verhuizing en meer ellende), op een gegeven moment was de poen gewoon op. Garage Osseveld ziet er keurig uit, de twee gasten die er (scooter)handel doen ook. Maar als er stront aan de knikker is geven de heren niet thuis. Ik was al met al €2000 extra kwijt aan de A4 die ik kocht. De reparatie was uiteindelijk krap €1800, ik heb nog een €200 uitgegeven aan de aanloop naar een rechtszaak. In plaats van €4500 werd het €6500. Veel geld voor een A4 uit 2006.

    Naast het feit dat ik geen poot aan de grond kreeg heb ik de heren van garage Osseveld in Apeldoorn niet zover kunnen krijgen dat enkele persoonlijke bezittingen die ik in de inruil auto had laten zitten even terugstuurden, waaronder een glucosemeter (die ik natuurlijk ook opnieuw moest kopen) . Naja, fuck `m.

    De bolide heeft zo`n 15 dkm dienst gedaan, lust een flinke slok - 1:9- en is niet vies van wat olie op z`n tijd. Ik ben toe aan een andere bolide. Ik ga weer terug naar het motorblok waar ik aan gewend ben; de 1.8 20 klepper. Ik heb mijn oog laten vallen op een A4 uit 2005 met een 1.8T blok, S-line met minder dan 2 ton op de klok. Jammer dat ie niet zwart is.

    Maarre...Osseveld? Geen tweede keer.

    Groet, Roel
    Laatst gewijzigd door roelroel; 17-03-19 om 23:08.

  13. #12
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.244
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Ja die staan heel bekent hier in Apeldoorn.


    Hoop dat je nu wel kunt genieten.
    En nog gecondoleerd met je vrouw.

    Verzonden met Tapatalk pro.
    In bezit van Vagcom & VCP.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Allereerst gecondoleerd. Het is nogal wat allemaal.

    Oudere Audi's staan vaak bij handelaren te koop. Ik heb een oude 80 B4 en keek vorig jaar uit naar een jongere A4 B5. Zelfs een goede B6 ligt nog buiten mijn bereik en ik vind ze te groot en zwaar. Onderhoud is alles, heb ik wel geleerd. Je koopt misschien wel beter een aantoonbaar goed onderhouden Audi met 300.000 km op de teller, waar het nodige aan is vervangen, bv distributie, koppakking, koppeling etc, dan een vage in een leuk kleurtje en met een 'aantrekkelijke' km-stand.

    Koop echt het liefst bij een goede garage. Je betaalt wat meer, maar hebt er ook vaak langer lol van. Handelaren steken liefst geen tijd en geld meer in een auto. Ik belde een tijdje terug voor een mooie B5 met ruim 200.000 km op de teller. De verkoper zei er eerlijk bij dat er van recent onderhoud niets bekend was. Nuchter redenerend mag je dan zeker 1000 euro reserveren voor achterstallig onderhoud en reparaties. Sommigen hier op Audiforum houden het zelfs op 2000 euro extra. En dan nog afhankelijk hoe handig je zelf bent en de factor geluk.

    Mijn oude 80 B4 heeft recent een nieuwe koppakking en uitlaat plus katalysator gekregen. Bij elkaar ruim 1000 euro. Qua dagwaarde vooralsnog geld in het water, maar technisch nog steeds de moeite waard, vond de garagist.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 19-03-19 om 09:23.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Even de website bekeken van deze handelaar. Erg summier. Geen eigen werkplaats. Ik zou er niks durven kopen. Nou ja, een Toyota Starlet misschien. Iets waar weinig mis mee kan gaan. Geen dure auto met complexe techniek.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    tsja....al doende leert men. Geen werkplaats dus geen sjoege van auto`s. Dat had ik zelf moeten bedenken, maar ja, te laat hè. De verkoper vroeg aanvankelijk teveel voor de S-Line, maar we zijn er toch uit gekomen. Binnenkort dus in de A4 1.8 T.

    Ik plaats wel even een fotootje als het zover is.

    Groet, Roel

  17. #16
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Wat een verhaal zeg
    Een auto met gebreken kopen
    Dan het ergste van alles ........Je geliefde verliezen

    Wat een ellende!

    Ik neem aan dat je er goed van geleerd heb ( ook wij zijn weer wat wijzer geworden )
    De 1.8T heb je nu eerst laten bekijken door een 3de partij?
    Of heb je het 1 en ander in de koop mee genomen

    Ik weet niet of de 1.8T van 2005 ook bekend is met het oliezeefje
    Maar hou het wel in je achterhoofd
    Voor de rest zijn het zoals je weet sterke blokken
    En mocht er wat stuk zijn dan zijn het toch meestal sensoren (mijn ervaring )

    Ik hoop dat je nu wat meer geluk krijgt en dat het verlies van je geliefde een plekje kan en of heeft gekregen
    Succes met je nieuwe aanwinst!
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    bedankt voor jullie reacties!

    De volgende bolide is er. Een blokkie om met de 1.8 en het was meteen duidelijk dat ik een 1.8 man ben. De Turbo maakt het blok wel iets aantrekkelijker, iets vlotter. Het oliezeefje ben ik voor gewaarschuwd. Zo snel mogelijk olie vervangen en meteen het zeefje. Koppeling en distributie zijn kort geleden vervangen.
    Komende week naar een gast die de Concert1 aan kan passen zodat ik weer een USB stick kan gebruiken. De week daarna richting Antwerpen, leuke rit om wat kennis te maken met deze auto.









    Groet, Roel

  19. #18
    PaudiA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    3.426
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Netjes,wel de mooiste velgen die je kan kopen heb je.
    MUSIC IS MY DRUC AND MÖTORHEAD IS MY DEALER

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    right. Mooie velgen. RS6 velgen heb ik me laten vertellen. Inderdaad de mooiste velgen die ik tot nog toe in een Audi heb gehad.

    Groet, Roel

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 ALT loopt rauw

    Hoi,

    rare boel. Ik moest iets kwijt in de kofferbak van de auto. Couldn`t believe my eyes! Mijn achterbank kan niet plat! Niet in zijn geheel, niet in delen. Helemaal niet! Wottefok! Het lijkt poddomme wel een Opeltje uit 1973!

    Maat van me wist te vertellen dat ik als ik de motor af wilde gaan zetten, ik eerst de turbo af moest laten koelen. Huh? Is dat echt zo? Zo ja, hoe!?

    Groet, Roel

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •