Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Dimlichten links en rechts werken niet meer

  1. #1

    Standaard Dimlichten links en rechts werken niet meer

    Hallo allemaal,

    Ik heb een A4 avant van maart 2004, 3.0
    Nu werken de dimlichten niet meer, beide niet, zekeringen gecheckt, in orde.
    Er komt geen spanning aan op de stekkers in de koplampen.
    Lichtschakelaar is vernieuwd, nog steeds geen succes, stadlichtjes doen het wel en het groot licht ook.
    In de stadlichtjes zitten led lampjes, in de dimlicht zit H7 halogeen.

    Kan iemand dit verklaren, kan de stuurkolom schakelaar hier mee te maken hebben? aangezien het groot licht wel brand als ik het aanschakel/

    Bij voorbaat dank

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Dimlichten links en rechts werken niet meer

    Zomaar spontaan ontstaan, of na werkzaamheden aan de auto?
    Denk niet dat de stuurkolomschakelaar er iets mee te maken heeft, het grootlicht wordt volgens het schema aangestuurd door het boordnetregelapparaat, terwijl dimlicht rechtstreeks van de lichtschakelaar komt.

    Ik zou de spanning in het circuit checken, te beginnen bij de lichtschakelaar. Op pin 1/XZ zit een zwart/gele draad, daar moet altijd spanning op staan bij contact aan. Op pin 4/56 zitten twee gele draden, daar komt spanning op als de lichtschakelaar op stand dim/grootlicht staat. Die gele draden gaan vervolgens naar de 15A zekeringen S20 en S21 (achter het dekseltje links van het dashboard) en daarvandaan met geel/zwarte draden naar de dimlichten, via rode 17-polige stekkers in de koppelingsstations in de A-stijl (bestuurderszijde voor de linkerkoplamp, passagierszijde voor de rechter). Ergens zou je dan een onderbreking moeten vinden.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 02-08-19 om 10:04.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Dimlichten links en rechts werken niet meer

    Hoi Kees,

    Eerlijk gezegd (beetje dom) weet ik niet of ze het deden, heb de auto pas, reed er verleden week voor het eerst mee in het donker en toen viel mij dat op.
    Nu zitten er wel led lampjes in de stadlichten.
    Kan het zijn dat de vorige eigenaar andere verlichting gebruikte zoals xenon of led en dat dit omgesteld moet worden naar halogeen met VAG?
    Op de 15 Amp zekering heb ik gewoon spanning, draai schakelaar is vernieuwd, op de stekkers bij de koplampen heb ik 0,6 vdc

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Dimlichten links en rechts werken niet meer

    Omdat de dimlichten rechtstreeks worden gevoed (dus niet via een regelapparaat) lijkt me niet dat er iets aan zou kunnen worden ingesteld.

    Als je op de 15A zekeringen S20 en S21 12V meet (beide kanten!) maar op de lampstekker (praktisch) niets moet er een onderbreking tussen zitten. Zou de zwart/gele draden doormeten in de rode stekkers zoals beschreven. Wel vreemd dat zowel links als rechts dan onderbroken zouden zijn.... (bewuste actie van vorige eigenaar??).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Standaard Re: Dimlichten links en rechts werken niet meer

    In vagcom kun je wel instellen of je halogeen of xenon hebt maar volgens mij heeft dit meer alleen met het feit te maken dat xenon gebruik maakt van automatisch hoogteregeling en vanzelfsprekend de juiste modules ingesteld moeten worden.

    Vervang eerst alles weer voor de originele halogeen lampjes en ga vanuit die basis zoeken. Misschien veroorzaken die leds wel een bepaalde storing.

    Als er voorheen aftermarket xenon in heeft gezeten moet het voor de instellingen niet uitmaken. Dat geldt echt voor oem xenon. Ik rij ook met aftermarket xenon maar de bordnetz staat gewoon ingesteld op halogeen.

    Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk

    Audi A4 B6 Avant 1.8T


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •