Bij onze auto werkte al een tijdje de ventilatieroosters in het midden niet. Dat wil zeggen er gebeurde niets als we op het bediendeel de ventilatie op die roosters inschakelde.
Na enig zoeken op het forum en de plaatjes uit Elaswin, ben ik maar begonnen.

Als je het handschoenenkastje eruit haalt, zie je meerdere motoren. 1 voor warm/koud te regelen. 1 voor de roosters rechts en 1 voor de regeling van voorruit/roosters midden/voeten. Aan de bestuurderszijde zit dan nog 1 motor voor de roosters links.
Het is op de foto de motor links, waar de witte stangen aan vast zitten die ik moest nakijken voor de roosters in het midden.
Ik hoorde het motortje wel, maar zag geen beweging. Nu staat er in Elsawin dat je de motor kan laten draaien door 12V op pinnen 5 en 6 te zetten. +/- bepaalt de richting waar de motor in draait. Hiervoor heb ik de motor uitgebouwd. Toen ik spanning op de pinnen zette, hoorde ik wel geluid uit de motor maar geen beweging.
Nu kan je de motor openen, door de palletjes opzij te duwen. Dat heb ik maar voorzichtig gedaan. Toen bleek dat het wormwiel dat op het asje van de motor zit klem stond op het tandwiel dat inwendig naar de potmeter (voor detectie van de klepstand) en het uitwendige wiel gaat. Ik vermoed dat om de een of andere reden de regelunit gemeten heeft dat de klep verder open moest, maar in werkelijkheid al volledig open was.
Nadat ik de tandjes weer netjes in elkaar geduwd had, heb ik de behuizing weer dicht geklikt en spanning op de motor gezet. Het motortje doet het weer.
Terug geplaatst en meerdere malen getest voordat ik het handschoenenkastje terug gezet heb. Het werkt weer naar behoren. Nu even afwachten of het een langdurige oplossing is.

Ik heb gelezen dat een nieuwe motor ingeleerd moet worden op de regelunit. Dat vat ik omdat de potmeter in de motor een analoge weerstand is en dus in iedere motor een iets andere waarde kan hebben. In mijn geval niet nodig, omdat de bestaande motor terug gezet is.
20200126_161644kl.jpg20200126_155705kl.jpg