Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Stelmotor airco middenroosters repareren

  1. #1

    Standaard Stelmotor airco middenroosters repareren

    Bij onze auto werkte al een tijdje de ventilatieroosters in het midden niet. Dat wil zeggen er gebeurde niets als we op het bediendeel de ventilatie op die roosters inschakelde.
    Na enig zoeken op het forum en de plaatjes uit Elaswin, ben ik maar begonnen.

    Als je het handschoenenkastje eruit haalt, zie je meerdere motoren. 1 voor warm/koud te regelen. 1 voor de roosters rechts en 1 voor de regeling van voorruit/roosters midden/voeten. Aan de bestuurderszijde zit dan nog 1 motor voor de roosters links.
    Het is op de foto de motor links, waar de witte stangen aan vast zitten die ik moest nakijken voor de roosters in het midden.
    Ik hoorde het motortje wel, maar zag geen beweging. Nu staat er in Elsawin dat je de motor kan laten draaien door 12V op pinnen 5 en 6 te zetten. +/- bepaalt de richting waar de motor in draait. Hiervoor heb ik de motor uitgebouwd. Toen ik spanning op de pinnen zette, hoorde ik wel geluid uit de motor maar geen beweging.
    Nu kan je de motor openen, door de palletjes opzij te duwen. Dat heb ik maar voorzichtig gedaan. Toen bleek dat het wormwiel dat op het asje van de motor zit klem stond op het tandwiel dat inwendig naar de potmeter (voor detectie van de klepstand) en het uitwendige wiel gaat. Ik vermoed dat om de een of andere reden de regelunit gemeten heeft dat de klep verder open moest, maar in werkelijkheid al volledig open was.
    Nadat ik de tandjes weer netjes in elkaar geduwd had, heb ik de behuizing weer dicht geklikt en spanning op de motor gezet. Het motortje doet het weer.
    Terug geplaatst en meerdere malen getest voordat ik het handschoenenkastje terug gezet heb. Het werkt weer naar behoren. Nu even afwachten of het een langdurige oplossing is.

    Ik heb gelezen dat een nieuwe motor ingeleerd moet worden op de regelunit. Dat vat ik omdat de potmeter in de motor een analoge weerstand is en dus in iedere motor een iets andere waarde kan hebben. In mijn geval niet nodig, omdat de bestaande motor terug gezet is.
    20200126_161644kl.jpg20200126_155705kl.jpg

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Stelmotor airco middenroosters repareren

    Hi MI,
    Ik heb vergelijkbare problemen: geen lucht uit middenconsole en voeten.

    Auto uitgelezen en de volgende meldingen gekregen:
    00601 Potentiometer on positioning motor for central flap (G112)
    00735 Potentiometer in positioning for air recirculation flap (G143)

    Ik ben benieuwd, heeft jou oplossing geholpen en werkt het nog steeds? Of moeten toch de stelmotortjes vervangen worden?

  3. #3

    Standaard Re: Stelmotor airco middenroosters repareren

    Tot nu toe werkt het nog prima.
    Als ik je foutcodes zo zie, krijg je van beide motoren een foute waarde van de klepstand.
    Ik zou beide motoren openmaken en nakijken
    De potmeter heeft een klein armpje dat over een schijfje draait. Missichien helpt schoonmaken.
    Als je een multimeter hebt, kan je de waardes controleren. In elsa staan de waardes vermeld. Ik heb ze zo niet bij de hand, maar kan ze van de week wel opzoeken als je dat wilt.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2020
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Stelmotor airco middenroosters repareren

    Top, dat klinkt veelbelovend!
    Weet jij toevallig of de motoren van de middenconsole en voetinlaat aan de kant van de bijrijder of de bestuurder zitten?

    Ik ben nog niet zo ervaren met zelf klussen aan mn auto dus als jij me kunt helpen met die waardes dan zou dat top zijn. Een kennis van mij heeft er wel verstand van en gaat t voor me repareren, maar hij heeft geen specifieke Audi kennis. Dus alle hulp is welkom :-)

    Bedankt alvast!

  5. #5

    Standaard Re: Stelmotor airco middenroosters repareren

    Het eerste plaatje is van de positioning motor for central flap
    Het tweede is van positioning for air recirculation flap
    Beide moeten te bereiken zijn aan de rechterkant, door het verwijderen van het handschoenenkastje. Let wel op dat als je de schakelaar van de airbag los haalt, je het contact niet aan zet. Ander krijg je daar een foutcode op en een lampje dat in je cockpit blijft branden. Dan moet je een reset laten doen met software... Maar aangezien je de boel uitgelezen hebt, moet dat geen probleem zijn

    central flap recirculation.jpg
    central flap air control.jpg

    schema
    schema flap control_ central flap_ air flow flap en recirculation flap.jpg
    Helaas staan de weerstandswaardes hier niet bij. Je kan meten tussen de klemmen 1 en 3. Daar meet je de maximale waarde van de pot-meter. Op klem 2 meet je de "stand" waar de pot-meter in staat. Die loopt mee met de motor. Zo wordt de stand van de klep gecontroleerd.
    Laatst gewijzigd door MI; 12-04-20 om 20:40.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •