Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Audio upgrade (RNS-E)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Audio upgrade (RNS-E)

    Beste forumleden,

    Onlangs heb ik een B7 uit 2005 aangeschaft als youngtimer. Naast wat technische dingetjes die vervangen/gerepareerd moeten worden, zijn er ook een paar andere zaken die ik wil vervangen.

    De kwaliteit van het geluidssysteem vind ik erg slecht. Heb hiervoor kort een oude Citroën DS3 gehad en zelfs die had beter geluid. Ik heb flink gezocht op het forum maar kan niet exact de oplossingen vinden.

    De A4 heeft volgens mij een RNS-E, met dvd navigatie. Heb een plaatje ervan in de bijlage gezet. Er zitten voor en achter speakers, en ik zag een versterker zitten rechts achter in de kofferbak. Weet niet zeker of er een subwoofer in zit, denk het niet.

    Ik heb Audiwereld gevraagd, maar zij doen geen speaker upgrade (in ieder geval niet voor deze auto.) Gewoon speakers vervangen of een gehele upgrade naar Bose, sta voor vele opties open, het hoeft niet het allergoedkoopste te zijn.

    Hebben jullie misschien suggesties wat ik kan doen, of waar ik terecht kan hiervoor, of misschien zelfs iemand die (tegen vergoeding uiteraard) kan helpen?

    Bovendien wil ik sowieso een bluetooth oplossing nog inbouwen, zoals Yatour, als er maar een microfoon bij zit.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door DvanV; 11-02-20 om 20:43.

  2. #2

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    Het standaard Sound System (4 deuren, dashboard en basspeaker in de kofferbak*) klinkt behoorlijk aardig. Bose is een stapje vooruit, maar niet zo wereldschokkend. Als het nu echt niet goed klinkt is er eerder iets stuk, dan dat je moet gaan upgraden.

    De vraag is dan dus wat je mist. Mis je lage tonen? Midden / hoog? In elke deur moet een 17cm woofer zitten, met een tweeter bij de handgreep. Het kan zomaar zijn dat de versterker kapot is, waardoor je alleen geluid uit de voordeuren krijgt (achterdeuren + woofer zijn door de versterker aangestuurd).

    Wil je serieus goed geluid hebben, dan is er niet echt een fabrieksoptie te koop. Bose is beter, maar marginaal ten opzichte van het Audi Sound System. Je zal dan het beste af zijn met een zelfgemaakte oplossing (actief aansturen van alle deuren met een 4-kanaals versterker, zelf een subje bouwen en die ook op een monoblock (2.0 gebrugd) zetten, en eventueel een DSP voor de fijnafregeling.

    *
    Avant: rechtsachter, onder de versterker, klein woofertje in aparte behuizing, onderin, ter hoogte van de bodem
    Limo: tegen de hoedenplank geschroefd, als ik me niet vergis.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Het standaard Sound System (4 deuren, dashboard en basspeaker in de kofferbak*) klinkt behoorlijk aardig. Bose is een stapje vooruit, maar niet zo wereldschokkend. Als het nu echt niet goed klinkt is er eerder iets stuk, dan dat je moet gaan upgraden.

    De vraag is dan dus wat je mist. Mis je lage tonen? Midden / hoog? In elke deur moet een 17cm woofer zitten, met een tweeter bij de handgreep. Het kan zomaar zijn dat de versterker kapot is, waardoor je alleen geluid uit de voordeuren krijgt (achterdeuren + woofer zijn door de versterker aangestuurd).

    Wil je serieus goed geluid hebben, dan is er niet echt een fabrieksoptie te koop. Bose is beter, maar marginaal ten opzichte van het Audi Sound System. Je zal dan het beste af zijn met een zelfgemaakte oplossing (actief aansturen van alle deuren met een 4-kanaals versterker, zelf een subje bouwen en die ook op een monoblock (2.0 gebrugd) zetten, en eventueel een DSP voor de fijnafregeling.

    *
    Avant: rechtsachter, onder de versterker, klein woofertje in aparte behuizing, onderin, ter hoogte van de bodem
    Limo: tegen de hoedenplank geschroefd, als ik me niet vergis.
    Bedankt voor je reactie. Woofertje gevonden inderdaad.

    Ik zou zo een oplossing best willen, met Google vind ik zelfs wat "pakketten" maar die vragen meteen €1500 voor de hele set. Dat moet toch wel ietsje minder kunnen?

    Overigens kan er wat stuk zijn, maar ik weet niet precies wat. Geluid achteren werkt net als voor. Ik vind dat het geluid heel erg van onderen komt, het is niet zo ruimtevullend als ik bij andere autos gewend ben.

    Het is bijna alsof er een paar goedkope bluetooth speakers op de vloer liggen, en overal gewoon niet zo zuiver.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    Ik denk dat ik hetzelfde ga proberen wat @Houdini heeft gedaan in:
    https://www.audiforum.nl/forum/model...redaseautoshop

    @Houdini heeft de Pioneer SPH-DA230DAB laten installeren, als ik dat ook laat doen kan ik wellicht vragen of ze ook Alpine speakers in de deuren zetten. Dat zou al een grote verbetering moeten zijn voor ik schat max € 800,- inclusief installatie. Daar wil ik het wel voor doen.

    Had zelf doen ook leuk gevonden, maar dat lukt me niet alleen helaas.

  5. #5

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    Waar komen jullie vandaan? Van harte welkom in Arnhem (of Alphen a/d Rijn op afspraak) - kan allicht voor jullie kijken.

    @DvanV - het geluid moet merkbaar uit "de deur" komen, niet vanuit de voetenruimte. Je hoort zelfs nog een speaker op je dash te hebben dat de boel flink "verruimt". Het kan zomaar zijn dat je tweeters kapot zijn (ik heb er misschien nog wel een paar liggen, dat terzijde).

    Ikzelf heb alle speakers vervangen door Pioneer compo's (linkje) - de standaard speakers open gesneden en vervangen voor de 16,5cm woofers. Tweeters bovenin. Zelf een sub gemaakt in de kofferbakruimte (ten koste van het reservewiel). Alles met een 4 kanaals op de deuren, en een gebrugde 2 kanaals op de sub. Grootste winst zit 'm dan in het echte lage werk, de rest is wat frisser, al is het standaard systeem echt wel oké voor normaal gebruik.

    Totale kosten:
    2x Pioneer compo a €100
    1x 2e hands 10" Audio Systems woofer, €50
    Stapel MDF a €20
    2e hands 4-kanaals versterker, €60
    2e hands 2-kanaals versterker, €40
    Kabels en ander grut, €75

    Totaal: €445,-
    Laatst gewijzigd door Bastet; 19-02-20 om 12:25.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    34
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    @Bastet Ik zou het wel leuk vinden om op je uitnodiging in te gaan, en een keer het verschil te horen. Misschien kun jij ook beter horen of het huidige systeem nog wel helemaal goed is.

    Subwoofer weet ik niet of ik dat erg belangrijk vind, vroeger gehad in mijn eerste auto maar sindsdien vind ik gewoon goede speakers ook genoeg. Heb kort een A8 (4E) gehad met Bose speakers, als ik die kwaliteit kan evenaren zou geweldig zijn.

  7. #7

    Standaard Re: Audio upgrade (RNS-E)

    Je mag ff mailen op bastet @ Rulweb.nl, of gewoon hieronder ff. Kom je van ver?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •