Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

  1. #1
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Vanwege aanschaf benzine auto vroeg ik mij af waar de B6 B7 audi rijders op rijden en waarom? Zijn er voorkeuren voor een merk? Problemen gehad met een merk of type?

    Laat maar weten ik ben erg benieuwd.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Met A4 B8 tot 2020:
    In Duitsland altijd E10.
    In NL bij Tango Euro 95.

    In Spanje met Audi Q3 tank ik van alles en nog wat. Altijd heel goedkoop. Vorige maand nog 1,039 per liter.

    Met deze brandstoffen nooit problemen gehad.

    In NL "tank" ik tegenwoordig elektronen. Ook geen problemen mee.

  3. #3
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Ik tank E5 bij de witte pomp. Ik merkte dat ik met E10 op een gegeven moment bijna 75 km minder kon rijden op een tank , de boordcomputer gaf dit ook ineens aan. Normaliter stond deze op 710 a 720 als ik getankt had, daarna 650.

    En de auto rijd ook soepeler met E5.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Bij minder vermogen ga je de lat verder naar beneden drukken natuurlijk, dat kan het duurdere lopen verklaren.
    Maar geen problemen met pingelen of klop sensoren met de E10?

    Ik vraag me ook af of er nog verschil zit in de 98 onderling van total, bp, shell, esso enz
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Hoe bedoel je , bij minder vermogen ? Elke auto loopt beter op E5 lijkt me, met een turbo en chip merk je het helemaal. Waarschijnlijk zullen er wel 'problemen' zijn met E10 mbt pingelen en klop sensoren. Maar dit regelt de auto natuurlijk gewoon bij.

    En ja er zit ook onderling nog verschil in de brandstoffen. Vroeger bijvoorbeeld liep mijn Cupra R die een chip op maat van JD engineering had het beste op BP ultimate, de rest ging de motor van stotteren.

    Nu schijnt het dat die V-power en dergelijke wel redelijk meer naar de 98 (e5) getrokken zijn, maar iedereen gooit er zijn eigen cocktail in volgens mij ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition


  6. #6
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Ben recent overgestapt naar E5.
    Tijdens mijn dagelijkse ritjes naar mijn werk merk ik dat de auto 5-10% zuiniger rijdt. Daarnaast heb ik het gevoel dat de stationaire loop rustiger is.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 Black Optic Bekijk Berichten
    Hoe bedoel je , bij minder vermogen ? Elke auto loopt beter op E5 lijkt me, met een turbo en chip merk je het helemaal. Waarschijnlijk zullen er wel 'problemen' zijn met E10 mbt pingelen en klop sensoren. Maar dit regelt de auto natuurlijk gewoon bij.

    En ja er zit ook onderling nog verschil in de brandstoffen. Vroeger bijvoorbeeld liep mijn Cupra R die een chip op maat van JD engineering had het beste op BP ultimate, de rest ging de motor van stotteren.

    Nu schijnt het dat die V-power en dergelijke wel redelijk meer naar de 98 (e5) getrokken zijn, maar iedereen gooit er zijn eigen cocktail in volgens mij ?
    Met E10 heb je minder vermogen dus ga je harder op het gaspedaal trappen en loopt ie duurder, zelfde verhaal als chippen, meer vermogen dus bij het zelfde rijden zuiniger.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Met E10 heb je minder vermogen dus ga je harder op het gaspedaal trappen en loopt ie duurder, zelfde verhaal als chippen, meer vermogen dus bij het zelfde rijden zuiniger.
    Ok op die manier, denk dat dat niet zo heel veel scheelt. Verschil van E5 en E10 zou op de rollebank 15 a 20 pk kunnen schelen in mijn geval. Het loopt gewoon beter en de boordcomputer is het er ook mee eens :-)
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Verbruik volgens ADAC:
    - met E5 circa 1,5% slechter
    - met E10 nog eens 1,5% slechter.
    Maar er was ook een test waarbij het verbruik lager was...

    Vermogensverlies zou ergens tussen 1,5 en 5% kunnen liggen.
    Als je een verlies van 15 PK constateert en je hebt normaal 200 PK (bijvoorbeeld), dan praat je over een verlies van 7.5%. Dat is echt aan de hoge kant, maar zou best kunnen als de auto wat ouder is, of het motormanagement onvoldoende is voorbereid op alternatieve brandstoffen.

    Een verlies van 20 PK met diezelfde motor is een verlies van 10% en dat zou echt veel te veel zijn.
    Dat verlies zou naar mijn mening pas zo groot mogen zijn met een motor die normaal, pakweg, 400 tot 450 PK levert.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 11-11-20 om 13:31.

  11. #10

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Leuk verhaal hoor allemaal over het vermogensverlies.
    Jullie vergelijken eigenlijk alleen E5 en E10 en scheren dat van alle merken over 1 kam. E10 van de Tango is niet gelijk aan de E10 van bijvoorbeeld de Shell of BP.
    Er zit namelijk wel degelijk een verschil in kwaliteit van benzine. Bijvoorbeeld uit welk olieveld het komt en bijvoorbeeld of het een 'restpartijtje' is of niet.
    Er wordt weldegelijk enorm gehandeld in die meuk en geloof me. Als er gehandeld wordt, is er verschil.
    Als een olietank op Pernis vrachtwagens vult, betekent het ook niet dat alle peut uit die tank van dezelfde kwaliteit is. Bijvoorbeeld onderin zit bijvoorbeeld meer bezinksel.

    Dan over het vermogen. Als je vermogen inlevert omdat de klopsensor ingrijpt en je levert bijvoorbeeld 10% in dan betekent het niet dat je auto dan meteen slecht loopt. Je spreekt namelijk niet altijd het volle vermogen aan.
    Als je rijdt als een slak, kun je prima op E10 van een premium merk rijden zonder dat je het merkt.

    Zo heb ik ooit een Polo GTI gehad met 1.6 16v en 115pk. Dat blok liep het beste op euro 98 van de Q8.
    Een keer de fout gemaakt om er TinQ meuk in te gooien. Auto begon aan alle kanten te stotteren. Lag dat aan het octaan getal? Nee! Het was gewoon de slechte kwaliteit van de brandstof. Stationair heb je niks aan een hoog octaan getal. Net of dat de klop sensor bij stationair in moet grijpen.

    Dus kom niet met die getallen die er helemaal niet toe doen. Je auto loopt er goed op of niet. Of dat nu euro 95 is of 98. Die onderbuik gevoelens over zuiniger lopen.... De brandstof is ook veel duurder. Elke 6 liter euro 98 is 7 liter euro 95. Reken dat eens door. Wedden dat het niet 'zuiniger' is.

    Zow en nu weer even on topoc
    Ik rijd zelf op BP ultimate of sinds kort Shell V-power omdat het premium brandstoffen zijn en mijn moter er beter op loopt. Ik gooi er zeker geen E10 in omdat de ethanol gaat drijven op de benzine en ik niet heel vaak in de auto rijd.

    Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

  12. #11
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Verbruik volgens ADAC:
    - met E5 circa 1,5% slechter
    - met E10 nog eens 1,5% slechter.
    Maar er was ook een test waarbij het verbruik lager was...

    Vermogensverlies zou ergens tussen 1,5 en 5% kunnen liggen.
    Als je een verlies van 15 PK constateert en je hebt normaal 200 PK (bijvoorbeeld), dan praat je over een verlies van 7.5%. Dat is echt aan de hoge kant, maar zou best kunnen als de auto wat ouder is, of het motormanagement onvoldoende is voorbereid op alternatieve brandstoffen.

    Een verlies van 20 PK met diezelfde motor is een verlies van 10% en dat zou echt veel te veel zijn.
    Dat verlies zou naar mijn mening pas zo groot mogen zijn met een motor die normaal, pakweg, 400 tot 450 PK levert.

    Check even de verschillende uitdraaien van de bekende tuners tussen RON95 vs RON98.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  13. #12
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJR Bekijk Berichten
    Leuk verhaal hoor allemaal over het vermogensverlies.
    Jullie vergelijken eigenlijk alleen E5 en E10 en scheren dat van alle merken over 1 kam. E10 van de Tango is niet gelijk aan de E10 van bijvoorbeeld de Shell of BP.
    Er zit namelijk wel degelijk een verschil in kwaliteit van benzine. Bijvoorbeeld uit welk olieveld het komt en bijvoorbeeld of het een 'restpartijtje' is of niet.
    Er wordt weldegelijk enorm gehandeld in die meuk en geloof me. Als er gehandeld wordt, is er verschil.
    Als een olietank op Pernis vrachtwagens vult, betekent het ook niet dat alle peut uit die tank van dezelfde kwaliteit is. Bijvoorbeeld onderin zit bijvoorbeeld meer bezinksel.

    Dan over het vermogen. Als je vermogen inlevert omdat de klopsensor ingrijpt en je levert bijvoorbeeld 10% in dan betekent het niet dat je auto dan meteen slecht loopt. Je spreekt namelijk niet altijd het volle vermogen aan.
    Als je rijdt als een slak, kun je prima op E10 van een premium merk rijden zonder dat je het merkt.

    Zo heb ik ooit een Polo GTI gehad met 1.6 16v en 115pk. Dat blok liep het beste op euro 98 van de Q8.
    Een keer de fout gemaakt om er TinQ meuk in te gooien. Auto begon aan alle kanten te stotteren. Lag dat aan het octaan getal? Nee! Het was gewoon de slechte kwaliteit van de brandstof. Stationair heb je niks aan een hoog octaan getal. Net of dat de klop sensor bij stationair in moet grijpen.

    Dus kom niet met die getallen die er helemaal niet toe doen. Je auto loopt er goed op of niet. Of dat nu euro 95 is of 98. Die onderbuik gevoelens over zuiniger lopen.... De brandstof is ook veel duurder. Elke 6 liter euro 98 is 7 liter euro 95. Reken dat eens door. Wedden dat het niet 'zuiniger' is.

    Zow en nu weer even on topoc
    Ik rijd zelf op BP ultimate of sinds kort Shell V-power omdat het premium brandstoffen zijn en mijn moter er beter op loopt. Ik gooi er zeker geen E10 in omdat de ethanol gaat drijven op de benzine en ik niet heel vaak in de auto rijd.

    Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
    Wat hebben harde cijfers met onderbuik gevoel te maken? Ik rij gewoon meer met E5 tov E10. Tuurlijk zit er verschil tussen de stations wat ze aanbieden , niemand zegt toch ook dat dat niet zo is ?

    Ik rij gewoon meer met E5 , en de witte pomp waar ik tank schijnt(merk ik zelf) gewoon goede brandstof te verkopen. Dus de prijs valt ook wel mee.

    Je doet nu net of het allemaal theoretisch gelul is terwijl ik en ik denk de meeste mensen die ook E5 tanken gewoon merken en weten dat het beter rijd en dat je er meer mee kan rijden ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  14. #13

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 Black Optic Bekijk Berichten
    Wat hebben harde cijfers met onderbuik gevoel te maken? Ik rij gewoon meer met E5 tov E10. Tuurlijk zit er verschil tussen de stations wat ze aanbieden , niemand zegt toch ook dat dat niet zo is ?

    Ik rij gewoon meer met E5 , en de witte pomp waar ik tank schijnt(merk ik zelf) gewoon goede brandstof te verkopen. Dus de prijs valt ook wel mee.

    Je doet nu net of het allemaal theoretisch gelul is terwijl ik en ik denk de meeste mensen die ook E5 tanken gewoon merken en weten dat het beter rijd en dat je er meer mee kan rijden ?
    Mijn punt is niet dat je auto er misschien beter op rijdt. Dat doet tie van mij ook op E5 en ik tank alleen maar E5.
    Ik probeer aan te geven dat het verbruik niet beter is omdat de brandstof ook duurder is. Onder de streep is verbruik niet alleen het aantal liters op 100 km maar het aantal euro's op 100 km.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Leeftijd
    59
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    Ik heb begrepen en dar werd mij vandaag nog eens door een Automonteur verteld. Als je een gechipte auto hebt is het beter dat je E5 tankt. Ook staat er op mijn kaartje van ABT dat ik beter 98 tank. Ik heb geen idee of die zuiniger is maar ik heb begrepen dat het voor je motor beter is. Ik heb een Audi TFSI (gereviseerd), deze stond van de week in de garage omdat er een injector defect was. De monteur vond het verwonderlijk dat de inlaatspruitstuk heel schoon was. Ik rij niet veel maar op advies tank ik gewoon 98 en mss is dat een stuk duurder maar wat ik allemaal hoor over E10 vind ik dat veel kwalijker.

  16. #15
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Ervaringen brandstof E5 E10, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

    De koolafzetting heeft dan eigenlijk niet veel te maken met welk octaan je tankt denk ik . Dat is weer inherent aan het type motor , direct ingespoten. Maar als je niet veel rijd en het is onlangs gereviseerd dan kan het een stukje schoner zijn lijkt me ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •