Distributeur?kabels?
Audi A4 Avant 1,9TDI
motor type: BRB
Ik heb sinds een maand of 10 de volgende klachten die soms optreden maar langzaam erger lijken te worden:
1. Loopt soms onregelmatig stationair.
(schudden, alsof hij op drie cilinders loopt. Maar als je dan iets gas geeft is het weg.)
2. Soms een erg slechte koude start, vooral na langer stil staan (bijv. een nacht).
(soms wel 30-40 seconden doorstarten voordat hij oppakt. Alsof hij geen brandstof krijgt. Brandstoffilter twee keer vervangen.)
Geen motor storingslampje. En als de motor eenmaal goed loopt merk je er verder weinig van.
Alleen het soms iets schudden tijdens stationair is bij zowel koude als warme motor.
Klachten, vooral slecht starten, waren er ook al voor afgelopen winter maar lijken langzaam aan iets erger te worden.
Auto is vandaag naar onze lokale Bosch garage geweest die best wel wat ervaring met VAG heeft.
Ze kunnen echter niks vinden wat het gedrag kan verklaren.
Voor het starten is hij uitgelezen, maar geen gerelateerde meldingen.
(een algemene en een turbo gerelateerde, maar die zou nog kunnen komen van voor de recente verwisseling van de turbo)
Na het starten liep hij even slecht maar daarna weer oké.
Tijdens het draaien van de motor wat metingen uitgelezen.
O.a: Compressie is oké, brandstofdruk is oké, geen zichtbare lekkages.
Gloeibougies ook even na gelopen, zijn oké.
Zij zien het niet zo zitten om nu zomaar lukraak wat te vervangen.
Ze willen voor nu een professionele cleaner aan de diesel toevoegen om te kijken of dat helpt.
Recent vervangen (maar klachten traden daarvoor al op);
- Nieuwe accu i.v.m. slecht starten
- 2x nieuw brandstoffilter i.v.m. slecht starten
- Turbo vervangen (versleten)
- Kleppendeksel (i.v.m. slechte carterontluchting)
- EGR klep
Heeft iemand een idee in welke richting we deze klachten moeten zoeken?
Ps.
Ik lees wel dat er bij de 1.9TDI met dit type injectoren, v.w.b. lopen op drie cilinders, na verloop van jaren problemen kunnen zijn het de kabelboom/stekkers onder het kleppendeksel. Misschien kabelboom preventief laten vervangen?
Alle 4 de verstuivers zijn goed uit de test gekomen.
Maar kreeg vanmiddag een telefoontje van de garage of ik even langs wilde komen.
Kom net terug van de garage nadat ze nog eens even goed naar de nokkenas hadden gekeken.
Diverse nokken zijn versleten, tot drie millimeter lager dan andere nokken.
Je voelt duidelijk de bramen op de randen zitten.
Ze vermoeden dat er in het verleden verkeerde motorolie is gebruikt.
Ze gaan nu een offerte maken voor het aanbrengen van een revisiekop.
Dat gaat dus stevig in de papieren lopen.😡
nokkenas.jpg
Die versleten nokkenas heeft niets met olie te maken. Dit is domweg een fabrieksfoutje, de nieuwe klepstoters zijn voorzien van een andere steviger bovenkant die ook meteen genitreerd is en zwart aan de bovenkant is. Deze bovenkant wordt ingedrukt en is daardoor niet vlak meer waardoor de nokkenas ook niet meer vlak op de stoter glijd en op de randen gaat lopen met alle gevolgen van dien. Dus domweg vervangen en verder rijden!!
Maar waarom een ruilkop???
Jos.
Nieuwe nokkenas met stoters en klaar jos? Of meer?
ik dacht dat de 1.9 onverwoestbaar was, zelf een avf gehad en niets van dit alles.
@ ts
hoeveel km heeft deze?
Duidelijk verhaal Jos.
Vandaag besloten om, gezien dat de compressie nog goed is, de klepstoters en de nokkenas te vervangen.
Tevens pakken ze de distributieriem en waterpomp mee, die zaten toch bijna aan hun kilometers.
Ooh? Dat is niet gek veel, mijn avf had ruim een halve ton meer en niet van deze dingen. Ik hoop dat het nog goed komt voor je tegen een acceptabele prijs, al heb je er al wat kosten op zitten met de kabelboom en verstuivers. Maar je kan straks weer een half miljoen verder.
Gezien dat de compressie nog goed was zijn we voor het vervangen van de nokkenas, klepstoters en nokkenas lagers te gaan. (gelijk nieuwe riem, waterpomp en spanrol).
Motor loopt weer heel mooi, ook een heel stuk vermogen terug wat je ongemerkt kwijt was.
Ook het starten gaat nu weer perfect. Start direct, ook na 6 dagen stilstand.
Het koste een paar centen maar dan heb je ook wat.